עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

חשיבות שיטת הזימון במפעלי הרכבה ותופעת "גל העבודה" במפעל

(ועוד כמה מילים על ההתיחסות לתפ"י)

מורי ורבי ד"ר אליהו גולדרט ז"ל היה אומר שאם יתנו לו את כל המשתנים המשפיעים על מפעל ייצור והרכבה הוא יכתוב אלגוריתם שיתן את תוכנית העבודה האופטימלית למפעל.

למיטב ידיעתי הוא לא כתב מעולם אלגוריתם כזה.

אחת התופעות הנפוצות במפעלי ייצור והרכבה היא תופעת גל העבודה, התופעה מתבטאת בחוסר עבודה במחלקות הייצור בתחילת החודש ולחץ משמעותי וצורך בשעות נוספות בסוף החודש על מנת להספיק ולייצר את כל התפוקה המתוכננת לאותו חודש.

התופעה הזו אינה גזירת גורל, היא נוצרת בגלל זימון לא נכון של העבודות על ידי התפ"י (תכנון, פיתוח וייצור) - משלב הכנסת חומר הגלם לתוך קווי הייצור ועד לאריזת התוצרת הגמורה במחסן.

מתכנן העבודה נותן חשיבות שונה לפרמטרים שונים המשפיעים על תכנית העבודה.

פרמטרים כמו זמן אספקה מובטח ללקוח, גודל המנה, זמני כינון (setup) תהליך העבודה של המנה, חוסרים של חומר גלם, זמני עבודה בתחנות השונות, עומס מצטבר בתחנת עבודה, קצב עבודה של מחלקות שונות ברצפת הייצור, ועוד רבים ושונים בהתאם לסוג המפעל ותהליכי העבודה בו.

כאשר המתכנן לא משקלל נכון את השפעות הפרמטרים השונים על לוח הזמנים של תוכנית העבודה כולה הוא מכניס את כלל המערכת לבעיית זימון העבודה ויוצר אפקט גל עבודה ברצפת הייצור.

על מנת להתגבר על הבעיה יש, ראשית, לזהות את המחלקות בהן התופעה שכיחה יותר. מאוד פשוט לזהות את המחלקות הללו, פשוט לשאול את מנהלי המחלקות מי עובד בתחילת החודש בלי עומס ובסוף החודש בעומס לא סביר.

לאחר שזיהית את המחלקות שבהן אפקט הגל הוא משמעותי עליך לדאוג שהמחלקות שמזינות אותן בעבודה תייצרנה יותר מקיבול העבודה של אותה מחלקה לאורך כל החודש. ז"א שמלאי ביניים גדול ימתין לפני המחלקות הללו.

כאשר מחסן הביניים מתמלא תופעת הגל נעלמת.

בעת קריאת שורות אלו הדבר נראה פשוט, קל והגיוני לביצוע. במציאות של המפעל, לעתים, בגלל חוסר ידע, חוסר הבנה, אגו של מנהל או חוסר ניסיון - תופעה זו הינה בלתי ניתנת לשינוי ומקשה על המפעל לעמוד ביעדי תפוקה.

התפ"י אינו מקום לחובבנים - זהו המקום בו מתלכדים המכירות והתפעול, צריכים להעסיק בו עובדים אשר יש להם היכרות וניסיון עם כל הגורמים המשפיעים בתפעול ובמכירות. איש התפ"י הטוב ביותר יהיה מנהל תפעול לשעבר, ובכל מקרה שבו התפ"י אינו כזה על מנהל התפעול לבדוק כל הזמן את עבודת התפ"י, על מנת לוודא שמתבצע זימון נכון של העבודות משלב ההכנות במחסן ועד שלב האריזה של התוצרת המוכנה למשלוח.

סיכום

תופעת הגל נוצרת בגלל זימון לא נכון של העבודות ברצפת הייצור. על ידי שינוי בתכנון הזימון ניתן להעלים אותה.

דובי שור

יועץ בכיר בצוות 'מצוינות בעסקים'

נייד :052-6540122 | פקס:04-9572555 | טל:04-9972679

כתובת דוא"ל: dovshure@netvision.net.il
10 תגובות

היי דובי,
מאמר מאד מעניין וחשוב. מציג מציאות מאד שכיחה וגישה נכונה להתמודד אתה.
זאב

את התופעה הזו אנחנו מכירים הרבה זמן איך יכול להיות שסטודנטים שיוצאים לשוק מהאקדמיה לא יודעים להתמודד עם בעיות כאלו, למה כל פעם מחדש אני מופתע מחוסר הידע הפרקטי שלהם.

אושרית אדלר
24-01-2016

היי דובי,
קראתי את המאמר שלך וגם את התגובה.
לגבי חוסר הפרקטיות- בלימודים אקדמאיים מלמדים אותנן הסטודנטים את התאוריות ונותנים לנו נוסחאות שנציב שמקום העבודה,
אך כאשר מגיעים לעבודה הנוסחאות והתאוריות שלמדנו לא תואמות את המציאות של המפעל ואנו צריכים ללמוד מחדש (לא שאני חושבת שיש בזה איזהשהו פסול).
לגבי המאמר עצמו- אמנם אין לי הרבה ניסיון בתחום אבל עבדתי בשלושה מקומות עבודה ואגו המנהל אכן משפיע המון על התנהלות הייצור והתנהלות המפעל.
ישנה שורה שבה אתה רושם שתפ"י צריך להיות מנהל תפעול לשעבר ובאם לא שמנהל תפעול יבקר את התפ"י, במציאות לא יצא לי לראות שמנהל תפעול מבקר/ בודק את התפ"י אלא רק מאשים על תכנון לקוי.

אושרית שלום,
תודה על התגובה,
יש שיקול של עלות/תועלת אצל המעסיק ועקב כך הוא מעדיף למנות מהנדסי/הנדסאי תעשיה צעירים וללא נסיון לתפקיד הכי קריטי שלו ולשלם הרבה על טעויות במקום לשם מנהל ותיק ומנוסה שעולה יותר אבל חוסך הרבה יותר ותורם הרבה יותר לשורה התחתונה של הפירמה.
אגו של מנהל הוא בעיה אמיתית ואפשר למצוא באתר זה יותר ממאמר אחד שמדגיש את בעית האגו של המנהל.
דובי שור

אושרית אדלר
13-11-2018

דובי שלום,
זו פעם שני שאני קוראת את המאמר ויש לי כמה תובנות חדשות לגביו, לאחר צבירת ניסיון מהפעם הקודמת שקראתי אני יכולה להגיד שקל מאוד להאשים את התפ"י באי יעילות.
אני מסכימה איתך שאיש התפ"י חייב להיות בעל ניסיון- אם כי ממש לא מנהל תפעול לשעבר.
למנהלים נוח מאוד "להפיל" את חוסר שביעות הרצון שלהם כלפי התפ"י וזאת מכיוון שהם לא מבינים את החשיבות של המחלקה.
תפ"י זו לא מחלקה שכאדי לזלזל בה מכיוון שזו המחלקה היחדיה לדעתי מכילה המון פרמטרים משתנים.
התפ"י צריך לסנכרן בין המכירות לזמני האספקה של הלקוח ויחד עם זאת להיות בקשר מתמיד עם הרכש וההנדסה.
באותו הרגע שאין לתפ"י אין כל המידע מהמחלקות השונות (בין אם שלא הזינו אותו או שהזינו אותו בצורה שגויה) התכנון יהיה לקוי.
ומכך ניתן לאמר:
1. התפ"י חייב להיות מקצועי ולדעת לשאול את השאלות הנכונות ולקבל מידע ככל הניתן מהימן מהמחלקות השונות.
2. למחלקת מכירות יש מחוייבות לא קטנה מהתפ"י להכניס עבודה לכל החודש ולא לקראת סוף החודש.
3. הרבה מנהלים שוכחים שמחלקת התפ"י היא עמוד השדרה של החברה ויש לעבוד יחד איתה ולא נגדה.

אני לא מנסה לסתור את הנאמר למעלה אני רוצה לתת נקודות מהצד של התפ"י.
וכל אוסיף דבר אחרון- במידה והאגו של המנהל הבכיר לא "ירגע" או לא יעבוד יחד עם התפ"י, המפעל יכול להגיע לקריסה כלכלית.

שמרית שלום,
בשלש שנים האחרונות מאז נכתב המאמר הזה התחזקה אצלי התחושה שאכן מה שכתבתי נכון ,
אני מסכים עם הטענות שלך ואת צודקת אבל נקודת המבט שלך היא מלמטה, כמי שעושה את העבודה.
כאשר מסתכלים על התפ"י מלמעלה מבינים שיש צורך בנסיון רב על מנת לעשות תיכנון מיטבי בגלל כמות המשתנים המשפעים,
ד"ר אלי גולדרט ז"ל אמר יותר מפעם אחת בהרצאותיו שאם היה יודע מהם כל הפרמטרים המשפיעים על הזימון היה יכול לכתוב אלגוריתם לזימון אופטימלי.
בענין זה אציין שמספיק שמפעיל המכונה רב עם אישתו אתמול בערב ונקבל תוצאות אחרות של תפוקה.
תודה על התיחסותך

גל מירום
17-09-2019

הי דובי. מה שכתבת על מקצועיות איש התפ"י היא מאד נכונה. לצערי פעמים רבות אני פוגש אנשים נהדרים אבל עם הרבה חוסר ניסיון. לשים מנהל תפעול לא יעזור כי מרבית מנהלי התפעול שאני פגשתי יוצרים יותר בעיות לתפ"י מאשר פותרים אותן. צריך יותר מישהו שמבין בהנדסת תעשיה וניהול ויודע לתקשר מעולה עם אנשים.
הדרך הטובה ביותר לשפר אנשי תפ"י, היא לאפשר להם לפגוש אחרים כמוהם במפעלים אחרים וכן לתת להם תוכנות טובות ורלוונטיות.
דבר נוסף:
במפעל פשוט היום אתה יכול להסתדר עם אקסל אבל מפעל טיפה יותר מסובך לא מאפשר עבודה עם אקסלים, לא ברמות שאנשי תפ"י יודעים לעבוד איתן. יש המון פתרונות בשוק אבל מעט מאד אנשים שמבינים מה הם רוצים/צריכים. תפ"י שמנסה לתכנן ניהול ייצור שצריך לעבור 4 תהליכים ב 4 מחלקות שונות ולעשות את זה מדוייק, עם מעט זמנים מתים כאשר בכל רגע יכולים להיווצר פחתים, מכונות מושבתות וכו'.
הדרך היחידה לעקוב אחרי תהליכים כאלו היא באמצעות תוכנות מתאימות ואת זה קשה למצוא (בדרך כלל ה ERP לא מאפשר לעשות תכנון יותר מתכנון בסיסי)

היי גל,
אני שמח לקרא את התגובות המעניינות והמקצועיות שלך.
תודה

גל שלום,
רק עתה קראתי את תגובתך, לצערי,
ככל שהזמן עובר אמונתי מתחזקת בעובדה שתפ"י דורש כישורים מרובים ונסיון רב, רק בסרטי מדע בדיוני התוכנות מסוגלות לתת תשובות במקום אנשים במחיר סביר, לכן בינתיים חייבים לעשות שימוש באנשים ועדיף באנשים שמבינים את שלל המורכבויות שהתפ"י מתמודד איתן.
מסכים איתךם בהחלט שעדיפות גדולה יש למי שלמד תעשיה וניהול
תודה על תגובתך המאלפת

תודה דובי,
מעניין מאד

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג