מצוינות בעסקים - מובילים שיפור והתייעלות בחברות ומפעלים

עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-4,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

חשיבות שיטת הזימון במפעלי הרכבה ותופעת "גל העבודה" במפעל

(ועוד כמה מילים על ההתיחסות לתפ"י)

מורי ורבי ד"ר אליהו גולדרט ז"ל היה אומר שאם יתנו לו את כל המשתנים המשפיעים על מפעל ייצור והרכבה הוא יכתוב אלגוריתם שיתן את תוכנית העבודה האופטימלית למפעל.

למיטב ידיעתי הוא לא כתב מעולם אלגוריתם כזה.

אחת התופעות הנפוצות במפעלי ייצור והרכבה היא תופעת גל העבודה, התופעה מתבטאת בחוסר עבודה במחלקות הייצור בתחילת החודש ולחץ משמעותי וצורך בשעות נוספות בסוף החודש על מנת להספיק ולייצר את כל התפוקה המתוכננת לאותו חודש.

התופעה הזו אינה גזירת גורל, היא נוצרת בגלל זימון לא נכון של העבודות על ידי התפ"י (תכנון, פיתוח וייצור) - משלב הכנסת חומר הגלם לתוך קווי הייצור ועד לאריזת התוצרת הגמורה במחסן.

מתכנן העבודה נותן חשיבות שונה לפרמטרים שונים המשפיעים על תכנית העבודה.

פרמטרים כמו זמן אספקה מובטח ללקוח, גודל המנה, זמני כינון (setup) תהליך העבודה של המנה, חוסרים של חומר גלם, זמני עבודה בתחנות השונות, עומס מצטבר בתחנת עבודה, קצב עבודה של מחלקות שונות ברצפת הייצור, ועוד רבים ושונים בהתאם לסוג המפעל ותהליכי העבודה בו.

כאשר המתכנן לא משקלל נכון את השפעות הפרמטרים השונים על לוח הזמנים של תוכנית העבודה כולה הוא מכניס את כלל המערכת לבעיית זימון העבודה ויוצר אפקט גל עבודה ברצפת הייצור.

על מנת להתגבר על הבעיה יש, ראשית, לזהות את המחלקות בהן התופעה שכיחה יותר. מאוד פשוט לזהות את המחלקות הללו, פשוט לשאול את מנהלי המחלקות מי עובד בתחילת החודש בלי עומס ובסוף החודש בעומס לא סביר.

לאחר שזיהית את המחלקות שבהן אפקט הגל הוא משמעותי עליך לדאוג שהמחלקות שמזינות אותן בעבודה תייצרנה יותר מקיבול העבודה של אותה מחלקה לאורך כל החודש. ז"א שמלאי ביניים גדול ימתין לפני המחלקות הללו.

כאשר מחסן הביניים מתמלא תופעת הגל נעלמת.

בעת קריאת שורות אלו הדבר נראה פשוט, קל והגיוני לביצוע. במציאות של המפעל, לעתים, בגלל חוסר ידע, חוסר הבנה, אגו של מנהל או חוסר ניסיון - תופעה זו הינה בלתי ניתנת לשינוי ומקשה על המפעל לעמוד ביעדי תפוקה.

התפ"י אינו מקום לחובבנים - זהו המקום בו מתלכדים המכירות והתפעול, צריכים להעסיק בו עובדים אשר יש להם היכרות וניסיון עם כל הגורמים המשפיעים בתפעול ובמכירות. איש התפ"י הטוב ביותר יהיה מנהל תפעול לשעבר, ובכל מקרה שבו התפ"י אינו כזה על מנהל התפעול לבדוק כל הזמן את עבודת התפ"י, על מנת לוודא שמתבצע זימון נכון של העבודות משלב ההכנות במחסן ועד שלב האריזה של התוצרת המוכנה למשלוח.

סיכום

תופעת הגל נוצרת בגלל זימון לא נכון של העבודות ברצפת הייצור. על ידי שינוי בתכנון הזימון ניתן להעלים אותה.

דובי שור

יועץ עיסקי ומנהל תיפעול בחברת היי-טק

נייד :052-6540122 | פקס:04-9572555 | טל:04-9972679

צרו קשר עם דובי שור

מלאו את הטופס ליצירת קשר במהירות עם דובי שור.

כתובת דוא"ל: dovshure@netvision.net.il
6 תגובות

היי דובי,
מאמר מאד מעניין וחשוב. מציג מציאות מאד שכיחה וגישה נכונה להתמודד אתה.
זאב

את התופעה הזו אנחנו מכירים הרבה זמן איך יכול להיות שסטודנטים שיוצאים לשוק מהאקדמיה לא יודעים להתמודד עם בעיות כאלו, למה כל פעם מחדש אני מופתע מחוסר הידע הפרקטי שלהם.

אושרית אדלר
אושרית אדלר
24-01-2016

היי דובי,
קראתי את המאמר שלך וגם את התגובה.
לגבי חוסר הפרקטיות- בלימודים אקדמאיים מלמדים אותנן הסטודנטים את התאוריות ונותנים לנו נוסחאות שנציב שמקום העבודה,
אך כאשר מגיעים לעבודה הנוסחאות והתאוריות שלמדנו לא תואמות את המציאות של המפעל ואנו צריכים ללמוד מחדש (לא שאני חושבת שיש בזה איזהשהו פסול).
לגבי המאמר עצמו- אמנם אין לי הרבה ניסיון בתחום אבל עבדתי בשלושה מקומות עבודה ואגו המנהל אכן משפיע המון על התנהלות הייצור והתנהלות המפעל.
ישנה שורה שבה אתה רושם שתפ"י צריך להיות מנהל תפעול לשעבר ובאם לא שמנהל תפעול יבקר את התפ"י, במציאות לא יצא לי לראות שמנהל תפעול מבקר/ בודק את התפ"י אלא רק מאשים על תכנון לקוי.

אושרית שלום,
תודה על התגובה,
יש שיקול של עלות/תועלת אצל המעסיק ועקב כך הוא מעדיף למנות מהנדסי/הנדסאי תעשיה צעירים וללא נסיון לתפקיד הכי קריטי שלו ולשלם הרבה על טעויות במקום לשם מנהל ותיק ומנוסה שעולה יותר אבל חוסך הרבה יותר ותורם הרבה יותר לשורה התחתונה של הפירמה.
אגו של מנהל הוא בעיה אמיתית ואפשר למצוא באתר זה יותר ממאמר אחד שמדגיש את בעית האגו של המנהל.
דובי שור

אושרית אדלר
אושרית אדלר
13-11-2018

דובי שלום,
זו פעם שני שאני קוראת את המאמר ויש לי כמה תובנות חדשות לגביו, לאחר צבירת ניסיון מהפעם הקודמת שקראתי אני יכולה להגיד שקל מאוד להאשים את התפ"י באי יעילות.
אני מסכימה איתך שאיש התפ"י חייב להיות בעל ניסיון- אם כי ממש לא מנהל תפעול לשעבר.
למנהלים נוח מאוד "להפיל" את חוסר שביעות הרצון שלהם כלפי התפ"י וזאת מכיוון שהם לא מבינים את החשיבות של המחלקה.
תפ"י זו לא מחלקה שכאדי לזלזל בה מכיוון שזו המחלקה היחדיה לדעתי מכילה המון פרמטרים משתנים.
התפ"י צריך לסנכרן בין המכירות לזמני האספקה של הלקוח ויחד עם זאת להיות בקשר מתמיד עם הרכש וההנדסה.
באותו הרגע שאין לתפ"י אין כל המידע מהמחלקות השונות (בין אם שלא הזינו אותו או שהזינו אותו בצורה שגויה) התכנון יהיה לקוי.
ומכך ניתן לאמר:
1. התפ"י חייב להיות מקצועי ולדעת לשאול את השאלות הנכונות ולקבל מידע ככל הניתן מהימן מהמחלקות השונות.
2. למחלקת מכירות יש מחוייבות לא קטנה מהתפ"י להכניס עבודה לכל החודש ולא לקראת סוף החודש.
3. הרבה מנהלים שוכחים שמחלקת התפ"י היא עמוד השדרה של החברה ויש לעבוד יחד איתה ולא נגדה.

אני לא מנסה לסתור את הנאמר למעלה אני רוצה לתת נקודות מהצד של התפ"י.
וכל אוסיף דבר אחרון- במידה והאגו של המנהל הבכיר לא "ירגע" או לא יעבוד יחד עם התפ"י, המפעל יכול להגיע לקריסה כלכלית.

שמרית שלום,
בשלש שנים האחרונות מאז נכתב המאמר הזה התחזקה אצלי התחושה שאכן מה שכתבתי נכון ,
אני מסכים עם הטענות שלך ואת צודקת אבל נקודת המבט שלך היא מלמטה, כמי שעושה את העבודה.
כאשר מסתכלים על התפ"י מלמעלה מבינים שיש צורך בנסיון רב על מנת לעשות תיכנון מיטבי בגלל כמות המשתנים המשפעים,
ד"ר אלי גולדרט ז"ל אמר יותר מפעם אחת בהרצאותיו שאם היה יודע מהם כל הפרמטרים המשפיעים על הזימון היה יכול לכתוב אלגוריתם לזימון אופטימלי.
בענין זה אציין שמספיק שמפעיל המכונה רב עם אישתו אתמול בערב ונקבל תוצאות אחרות של תפוקה.
תודה על התיחסותך

שתף/י את דעתך

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

עוד לקריאה בבלוג

  • חדש
  • פופולרי
  • תגובות אחרונות

ספרי הראשון: Manage! Best Value Practices for Effective Management

קראו את ספרי הראשון "Manage!" - הספר מספק מבט חדשני על ניהול בימינו, מתמקד בניהול אנשים ומסביר איך לשפר את התוצאות העסקיות ע"י רתימה וחיבור העובדים למטרות החברה. הספר מתפרסם באנגלית בשלב זה.

השער הקדמי של הספר

קראו את הפרק הראשון מהספר בבלוג >>

רכשו את הספר בחנות המקוונת >>

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

Essential SSL

קבל/י מאמר חדש ומקורי בכל שבוע

הצטרף/י ליותר מ-4,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים ומקבלים מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.
זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

בלי ספאם - מכבדים את הזמן והפרטיות שלך.

זאב רונן, מייסד ומנכ"ל 'מצוינות בעסקים'