מצוינות בעסקים - מובילים שיפור והתייעלות בחברות ומפעלים

עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-4,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

צוותי המשמרות השונות - תחרות פנימית או חתירה לשיתוף פעולה?

איך ניתן להשיג שיפור טוב יותר? תחרות פנימית בין הצוותים והמשמרות השונות, או חתירה לשיתוף פעולה?

באחת החברות בהן עבדנו בעבר, העלתה המדידה כי יש הפרש משמעותי בתפוקות בין המשמרות.

המנכ"ל ביקש לפרסם את תוצאות המדידה וליצור תחרות בין המשמרות. אך רגע לפני שיצאו לדרך, הצגנו לפניהם מספר תיאורי מקרה. נציג שניים מהם כאן:

א

עודד לבנה, חבר טוב, עבד בעבר עם חברה גדולה בה לכל קו יצור היה צוות עבודה קבוע לכל משמרת (3 צוותים לכל קו). בכל חודש קיבל הצוות המצטיין פרס כספי. התוצאה הייתה חוסר שיתוף פעולה ועזרה הדדית בין הצוותים בתוך המשמרת ובין המשמרות בצוותים של כל קו.

עודד הציע דרך שונה לתגמל את העובדים: בכל חודש תיגמלו בפרס את כל המשמרת של הצוות המצטיין ואת כל הצוותים על הקו שלו.

כך נוצר אינטרס לכל הצוותים לעזור אחד לשני במקרה של תקלה בתוך המשמרת וגם אינטרס משותף לצוותים של כל קו ייצור, והעובדים התחילו להעביר מידע במעבר בין המשמרות ולעשות את המיטב שהקו יעבור במיטבו ממשמרת למשמרת.

ב

במפעל גדול אתו עבדנו בעבר הייתה תחרות לא רשמית (ללא תגמול!) בין מנהלי המשמרות. יום אחד, אחרי שהפעלנו תכנית של מדידה ועבודה עם צוותי שיפור על הקווים, סיפרו מנהלי המשמרות, כי בעבר הם נהגו להכשיל אחד את השני.

הם נהגו לשנות את הכיוון של המכונות וליצור פסולת בכל התחלת משמרת לבא אחריהם.

כך, ע"י הכשלת המשמרת הבאה, הם קיוו שהתפוקה שלהם תהיה גבוהה יותר...

אומרים כי "קנאת סופרים תרבה חכמה". תחרות באותו מקום עבודה מעלה את התפוקות והיעילות אך גם עוצרת שיתוף פעולה בין הצוותים ויכולה אף להביא לחבלה ביצור (כפי שראינו בתיאור המקרה למעלה).

אז מה כן?

המלצה: אנו ממליצים למדוד את התפוקות (או משתנה אחר) ולבצע את הניתוח לסיבות שהביאו לתוצאות גבוהות או נמוכות במיוחד, בצוות משותף של עובדים מכל המשמרות. לחפש את הסיבות לתפוקה נמוכה ולהציע דרכים לשיפור התפוקה. לא בהיבט של תחרות ופרסים לצוות או משמרת מסוימים.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור גם אצלכם

ספרו לי על האתגרים שעומדים בפניכם ונבחן יחד אם יש ביכולתי לסייע לכם ליצור שיפור משמעותי. מלאו את הטופס ונקבע שיחת היכרות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

תחרות פנימית במקום העבודה היא חרב פיפיות, אני נתקלתי לא אחד בחבלות בזדון בדיוק כפי שתוארו גם אם היתה או לא היתה מוטיבציה כספית, לפעמים רצון להטבלת לצורך השגת קידום יוצר את אותה בעיה,
כללי היעול צריכים להיות ברורים לכולם וצריך את שיתוף הפעולה של כל העובדים בקו אחרת לא יושג שיפור משמעותי,
גם אני חושב שתגמול כספי הוא בדרך כלל לא הפיתרון ליצירת התחרות, כמו כן מומלץ במקרים צוותים לתגמל באופן שמגבש את הצוות כגון ארוחה משותפת או להוציא את הצוות להצגה או הופעה משותפים.

שתף/י את דעתך

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

עוד לקריאה בבלוג

  • חדש
  • פופולרי
  • תגובות אחרונות

ספרי הראשון: Manage! Best Value Practices for Effective Management

קראו את ספרי הראשון "Manage!" - הספר מספק מבט חדשני על ניהול בימינו, מתמקד בניהול אנשים ומסביר איך לשפר את התוצאות העסקיות ע"י רתימה וחיבור העובדים למטרות החברה. הספר מתפרסם באנגלית בשלב זה.

השער הקדמי של הספר

קראו את הפרק הראשון מהספר בבלוג >>

רכשו את הספר בחנות המקוונת >>

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

Essential SSL

קבל/י מאמר חדש ומקורי בכל שבוע

הצטרף/י ליותר מ-4,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים ומקבלים מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.
זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

בלי ספאם - מכבדים את הזמן והפרטיות שלך.

זאב רונן, מייסד ומנכ"ל 'מצוינות בעסקים'