עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

נוחי דנקנר: להקה של ברבורים שחורים התיישבה עלינו

נוחי דנקנר, לשעבר בעל השליטה באי.די.בי, עלה לראשונה שלשום על דוכן העדים במשפט הפלילי המתנהל נגדו בחשדות למעורבות לכאורה בתרמית ניירות ערך.

בעדותו הודה דנקנר כי הוא נושא באחריות לקריסתה הפיננסית של אי.די.בי. דנקנר העיד כי על הקבוצה עברו שבע ־ שמונה שנים טובות עד שלדבריו, "להקה של ברבורים שחורים התיישבה עלינו". כך היה כתוב בדה מרקר בשבוע שעבר.

מה זה "ברבור שחור"?

במשך מאות שנים היו משוכנעים באירופה שכל הברבורים לבנים. רק לאחר גילוי אוסטרליה התברר שיכול להיות גם ברבור שחור. ניסים ניקולס טאלב הפך את הברבור השחור למטאפורה – אירוע נדיר ובלתי צפוי, בעל השפעה דרמטית על חיינו, שלאחר הופעתו אנו רוקחים הסבר להתרחשותו הגורם לו להיראות אקראי פחות וחזוי יותר ( בספרו "הברבור השחור". הוצאת דביר. מאנגלית אורי שגיא).

בשבח היציבות והקביעות במציאות משתנה.

איני מכיר את מה שהיה באי. די. בי, או את נוחי דנקנר, אלא ממה שכתוב בעיתונים, לכן אתייחס למנהלים אחרים.

אנו כמהים ליציבות וקביעות אבל חיים במציאות משתנה. אפשר אף  לומר, כי מבחינות רבות, בפרט בהיבט הטכנולוגי, קצב השינוי הולך וגובר.

האינטרנט, גוגל, הטלפונים החכמים, המדיה החברתית ותקשורת ההמונים הם רק קצה קצהו של קרחון של שינויים מהירים בעלי השפעה עצומה על חיינו.

למרות שכולנו מודעים לשינויים המהירים ולהשפעתם על חיינו, ובמקרים רבים אנחנו מאד נהנים מהם וחלקנו אף חובבי גאדג'טים מושבעים, אנחנו מופתעים כל פעם כאשר השינוי מכה בקרבתנו.

יותר מכולם חשופים להשפעות השינויים ופגיעים הם מנכ"לים מצליחים שממשיכים לפעול באותו דפוס שהביא להם את ההצלחה אבל המציאות השתנתה והדרך שהצליחה כבר לא מתאימה.

גבי אשכנזי אמר באוקטובר 2010 בהיותו רמטכ"ל: "... הלקח המרכזי ממלחמת יום הכיפורים הוא שעלינו להיות תמיד עם האצבע על הדופק, לא לזלזל בשום אויב, להיות צנועים בהערכותינו, לשאול שאלות, להטיל ספק, לדעת שאין להסתמך על ההצלחה של אתמול, כי היא לא תקפה היום, ובעיקר לדעת וגם להבין כי אנחנו יודעים רק את מה שאנחנו יודעים ורואים רק את מה שאנחנו רואים. .. "

אני מעריך כי אתם מהנהנים בהסכמה למקרא הדברים, אבל האם כל אחד מאתנו פועל כך בחלקת אלוהים הקטנה שלו?

כיצד להתכונן לבלתי ידוע?

איננו יכולים, כמובן, להיערך לתסריט שאינו ידוע. אבל אנחנו כן יכולים לבנות כלים ושיטות עבודה שיחזקו אותנו ויאפשרו לנו להתמודד עם שינויים, גם כאלו המוגדרים "ברבורים שחורים".

ככל שהמנהל יותר ריכוזי, יותר חזק ובפרט אם הוא הצליח בעבר בכמה הימורים נועזים, כך הוא חשוף יותר למציאות המשתנה ואחר כך יכריז כי נחת עליו ברבור שחור.

המלצות:

  • ככל שמתקיים בחברה דיון פתוח עם מקום לחילוקי דעות וחשיבה שונה, כך גדלים הסיכויים להיות ערוכים להפתעות (ראו גם את המאמר מהשבוע שעבר על המינוף של ה"למה לא").

  • להאציל סמכויות למנהלי היחידות או מחלקות השונות. כמובן חייבים לעשות זאת עם יעדים (כמותיים!), מדדים ובקרה אמתית על ההתקדמות.

  • ליצור בחברה יחידות אוטונומיות, קטנות ככל האפשר, שפועלות למען מטרה אחת המשותפת לכל החברה. יחידות בהן העובדים שותפים לחשיבה, מכירים את המטרה ופועלים למענה בכלים שמעוצבים יחד אתם. גם כאן, עבודה עם יעדים, מדדים ובקרה היא חיונית ותנאי בל יעבור.

בנושא זה כתבתי מספר מאמרים וניתן למצוא אותם באתר בלחיצה על הקישור.

תודות

אני מודי למורי שמעון בן אבי אשר שיחותי עמו סייעו לי לחדד את הרעיונות שהעליתי במאמר.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

שלום זאב

שתי הערות למאמר האחרון שלך ברבורים שחורים . אי אפשר ולא רצוי לנקוט גישה של "להיזהר משינויים" (כמו שכתבת) מה שרצוי הוא להתייחס אליהם כמציאות הבסיסית של החיים והעסקים ובעיקר בגישה הרואה אותם כהזדמנויות שיש לנהל ככול האפשר ולנצל ככול האפשר. מה שכן ניתן לעשות זה לערוך את החברה כך שתקלוט "אותות חלשים" קרי: סימנים מקדימים לשינוי מגמה, להופעת טכנולוגיות חדשות או שינויים בתנאי סחר. קליטה והתייחסות מוקדמים לסימנים אלו ייתנו יתרון גדול בכך שיאפשרו להקטין את אפקט ההפתעה כי רוב השינויים הרי אינם בחזקת "ברבורים שחורים" אלא תוצאת הצטברות של תהליכים שמבשילים לאט ופורצים ברגע. אחת הדרכים הטובות לשפר את יכולת הקליטה של אותות חלשים היא לוודא שיש בארגון אנשים שיודעים לאתגר את החשיבה והגישות הקיימות, שמעיזים לשאול למה ככה ובנוסף ליישם גישה של "הרחבת הכתף" הניהולית באמצעות מתן סמכויות לאנשים ויחידות כך שחלקים גדולים יותר של החברה יהיו במגע ישיר עם המציאות החיצונית וכך יוכלו לסייע לארגון לראות ולהרגיש את הסימנים לרעידת אדמה מתקרבת מוקדם יותר ובמדויק יותר.

שלום הלל,
מילה בסלע. אתה מציג פן מאד חשוב ואני מסכים על כל מילה שכתבת.
המונח "להיזהר משינויים" היה במובן שמנהלים שהצליחו בעיקר בהימורים נועזים, הם הכי פגיעים ולא יהיו ערים לסכנה של השינויים.
אבל נראה שהביטוי הזה לא התאים למקום והחלפתי אותו (בעקבות הערתך) וכתבתי "...יותר מכולם חשופים להשפעות השינויים ופגיעים הם מנכ"לים מצליחים..."

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג