במסגרת קורס מתמשך שאני מקיים עם המנהלים הישירים של העובדים באחת החברות, אנו דנים בנושאים שהם מתמודדים אתו ביום יום.
לאחרונה הם העלו שני נושאים שגורמים להתמרמרות של העובדים בתחום השכר:
הנושא הראשון היה הורדת השעות הנוספות והנושא השני היה העלאת שכר המינימום.
לגבי השעות הנוספות, ברור שעובדים שרגילים לעשות שעות נוספות ולהגדיל את הכנסתם, יתמרמרו כאשר תהיה ירידה בהיקף השעות.
אבל מדוע העלאת שכר המינימום גורמת להתמרמרות?
האם העלאת שכר המינימום טובה או רעה לעובדים?
התשובה של המנהלים הייתה מוכרת, היום עובדים מיומנים שנמצאים בחברה כבר כמה שנים מרוויחים כמו עובדים שרק הגיעו אתמול.
אז מה לעשות, שאלתי,
להעלות את כל סולם השכר בהתאם, הייתה התשובה.
מאחר וחברות עסקיות (לפחות כאלו שאני הכרתי במהלך כל השנים שלי בתעשייה), אינן יכולות להעלות את כל סולם השכר בכל פעם ששכר המינימום עולה, מצטמצמים או נמחקים הפרשי השכר.
כך, עובדים שהתקדמו בתפקיד או במקצועיות וקיבלו תוספות שכר, מוצאים את עצמם במדרגת שכר זהה או קרובה מאד לעובדים חדשים שרק הגיעו.
מאחר וב-1 באפריל השנה התעדכן שכר המינימום, במאי (אחרי קבלת תלוש השכר), אני פוגש את סערת הרוחות בכמה חברות ודבר דומה פגשתי לאורך כל השנים בכל פעם ששכר המינימום עלה.
אז מה ניתן לעשות?
מאחר ובמקרה הנדון, הבעיה היא לא גובה השכר (כי הוא לא נפגע) אלא הפער של העובד המקצועי והוותיק לעומת החדש, נראה לי שהדברים החשובים ביותר הם המודעות וההסברה.
לקיים שיחות בנושא עם המנהלים בארגון. בפרט עם המנהלים שמנהלים את העובדים ונמצאים בקו החזית של הבעיה.
לדון על כך עם העובדים ולהכין אותם.
ליצור צורות אחרות של הדגשת מעמדם. למשל, להקים לעובדים בכירים פורום או קבוצה שידגישו את בכירותם, להתייעץ אתם ולתת משמעות ניכרת למקצועיות והבכירות שלהם.
בכל מקרה, אל לנו להתעלם מהתופעה ולטמון את ראשנו בחול.