עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

העובדים השקופים

לפני כמה שבועות, ביום שישי בצהרים חגגנו בר מצוה. המקום היה מאד נחמד, אווירה נעימה, לא יקר בכלל. כולם נהנו והלכו הביתה. השעה כבר הייתה אחרי שלוש, סיכמנו וחיסלנו הכל, האישה המבוגרת שניקתה לאורך כל המסיבה, את השירותים וכל מה שנדרש, שאלה אם יש מקום באחת המכוניות, לא היה, היא יצאה ברגל, הלכנו לשלם, אמרנו שוב, שהיה נעים ונחמד, השארנו טיפ ויצאנו הביתה.

נכנסנו לרכב, ראינו שיש מקום ונסענו. 

ברחוב ראינו את האישה המבוגרת הולכת לביתה, הצענו לה לנסוע אתנו. בתחילה סירבה ואז זיהתה אותנו ונכנסה לרכב. יום שישי אחר הצהרים, כבר אין תחבורה ציבורית ולקחנו אותה לביתה. היא גרה במקום הכי רחוק במושבה השכנה. שאלתי אותה אם אין לה הסעה. אמרה שלא.

שאלתי איך היא אמורה להגיע הביתה, לא הייתה לה תשובה.

אז, אולם האירועים המכובד והנעים, עם האנשים האינטליגנטים והנחמדים, שהיה נעים להכין ולסכם אתם את בר המצווה, שדאגו שנשאיר טיפ למלצרים, מה הם חושבים? איך אמורה אישה מבוגרת, שניקתה את השירותים לאורך כל היום, לחזור לביתה ביום שישי אחר הצהרים?

אני בטוח שלו שאלנו אותם, הם היו מופתעים מעצם השאלה. היא עובדת שקופה.

מכירים עובדים כאלו במקום העבודה שלכם?

אני מניח שכן, מאחר ולא מדובר במקרה חריג ויוצא דופן.

על פי רוב מדובר בעובדי קבלן. למשל, עובדי הניקיון שמועסקים ע"י חברה חיצונית והם חיים "ליד" שאר העובדים. הם עובדים שקופים למערכת ההטבות של עובדי החברה.

יש חברות שמוציאות את כל מערך האריזה לקבלן חיצוני. במקרים כאלו מתקיימות שתי פלנטות נפרדות של יחסי עבודה, זו ליד זו.

באחת החברות, המנכ"ל הבין שעובדים אלו אורזים את התוצרת שנשלחת ללקוחות בחו"ל. האיכות של המוצרים תלויה בהם לא פחות מאשר בעובדי החברה.

לכן, הוא עמד על כך שהם ישתתפו בצוותי השיפור שדנו בנושאי איכות ותפוקה.

במקום אחר, נכנסתי פעם לשירותים של עובדי הקבלן (משום מה הייתה הפרדה בשירותים, בין אלו של עובדי החברה ואלו של החברה שארזה את המוצרים), השירותים היו מוזנחים ולא היה ניר טואלט.

איזה השפעה תהיה, לפי דעתכם, על איכות העבודה של אותם עובדי קבלן?

לזכותה של אותה חברה יאמר, שעוד באותו יום הביאו שירותים זמניים ושיפצו את השירותים הקבועים.

סיכום והמלצה:

חשוב שנזכור כי יעילות העבודה, התפוקות ובעיקר האיכות הם תוצאה של המאמצים והרצון הטוב של כלל העובדים. לא הכל ניתן למדידה ובקרה וכדי שנזכה לגייס את כל העובדים ולרתום אותם למטרות החברה, צריך לראות גם את העובדים השקופים.

למשל, אותה עובדת ניקיון שהזכרתי למעלה, היא בוודאי תדאג שהשירותים יהיו נקיים. אחרת יפטרו אותה. אבל אם בעלי האולם, היו מתייחסים אליה אחרת, היא יכלה להסב את תשומת ליבם לתקלות, לבזבוזים או שהייתה מביאה הצעות שיפור.

דוגמה חיובית: בחברה מסוימת, רצו לחדור לשוק הרוסי אך איש לא דיבר רוסית. נזכרו שעובדת הניקיון דוברת רוסית. הזמינו אותה לתרגם אימייל ובשיחה התברר שבארץ מוצאה הייתה מנהלת שיווק. בהמשך היא קודמה לנהל את החדירה לשוק דובר הרוסית.

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
4 תגובות

מעבר להשפעת יעילות העבודה ואיכותה. מדובר פה באנושיות, בכבוד האדם באשר הוא. כואב לראות לאיזו חברה הפכנו.
תודה על העלאת הפוסט הזה שמזכיר לנו לשים יותר לב ולהיות יותר עירניים

נטע תודה על תגובתך. אני מקבל את מה שאת כותבת ומוסיף שאין סתירה בין הדברים. מעסיק שלא שומר על כבודם של עובדיו לא יזכה לקבל מהם את הנשמה היתרה והמאמץ הנוסף של התייעלות ותרומה מתוך נאמנות לחברה.
הדברים הולכים יחד וקשורים אחד בשני.

ריבוי עובדי קבלן בפירמה תעשיתית הינו טעות ניהולית במקרה הטוב ותורם לדירדור העסק במקרה הרע,
הוא עומד בניגוד מוחלט למה שתורם למורל העובדים בפירמה, ולחיבור העובדים הללו למטרות הפירמה
מצד שני זה לא אומר דבר על המקצוענות שלהם,
לענין עובדי הנקיון אני חושב שנכון בכל פירמה שהיא להעסיק עובדים חיצוניים (עובדי קבלן) אבל באחריותו של המנכ"ל להתיחס לעובדים אלו ולתת לעובדים הללו אותו יחס ואותם תנאים נלווים שמקבלים כלל העובדים כולל מתנות לחג, חופשות וימי כיף שהפירמה עושה

דובי, תודה על תגובתך המעניינת.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג