אני רואה את עצמי כחלק ממובילי תהליך חינוכי-חברתי חדש, כזה המקנה למשתתפיו כלים לקיום בעולם המודרני הדורש השכלה, דעת ויכולות למידה. זאת תוך התמודדות עם אילוצים שונים. תחת האמירות "התנסות שווה אלף תמונות" ו-"צריך רק תפוח ועץ".
תורת האילוצים מציגה קונפליקט בסכימה פשוטה בשם "ענן קונפליקט" שמבהירה את הרצונות והצרכים של כל צד. ניתוח מעמיק מביא למסקנה שבבסיס של כל קונפליקט יש בעיה אחת - בעיית היסוד שפתרונה מאדה את הענן. להגדרת הבעיה מגיעים בדרך של חיבור לוגי בין הגדים שונים - שעיקרם סיבה מול תוצאה.
כבר בריב הראשון בהסטוריה קין הרג את הבל. שאלתי את הילדים האם הם רבים בבית עם האחים/אחיות שלהם. זו הייתה שאלה מאד מעוררת - הרבה מהילדים התעקשו לספר על כך בפרוטרוט. בשפת הפסיכולוגים זה נקרא "ריב על תשומת הלב של ההורים". וכבר חז"ל אמרו: "הקנאה, התאווה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם" (מסכת אבות ד', כ"ח).
אנחנו בתוך תוכה של מהפיכה טכנולוגית ותרבותית חזקה מהרבה מאילו שקדמו לה. השליטה בכסף הגדול עוברת מהממשלות לתאגידי ענק ששולטים בידע ובתקשורת (גוגל, מיקרוסופט, יו טיוב ועוד). הצורך במסגרות החינוכיות הישנות של לוח וגיר, ספרים, מחברות, מבחנים, בתי ספר וכיתות - וכן - גם מורים, מנהלים ומפקחים – צורך זה מתפוגג והולך.
איני רוצה להצביע על הכשלים של מערכת החינוך, רבים עושים זאת היטב. כאן אני מבקש להצביע על פתרונות קלים ומיידים, ללא השקעה כספית מיוחדת, למה שמוגדר בכלי החשיבה של תורת האילוצים כבעיית השורש – הבעיה שפתרונה ימזער את יתר הבעיות. שורש הבעיה הוא, שהתלמידים אינם מאותגרים בצורה הראויה והמתאימה, דבר הגורם לשעמום על כל ההשלכות השליליות שלו.