עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

הסכם ממון – מסמך חובה לכל זוג

הסכם ממון הורס את הרומנטיקה. מטיל צל שחור על האהבה שלנו.

הסכם ממון מפוצץ לנו את בועת האהבה הפרטית שלנו – זו שעליה כתוב: "אנחנו – לתמיד".

האם זה באמת כך?

נישואין בשנות ה2000 ובכלל – זוגיות בשנות ה2000 – ניצבים בפני אתגרים לא פשוטים כלל וכלל. הערכים המניעים את העולם שלנו היום, הינם כאלה של תחרותיות, הגשמה עצמית, התפתחות אישית, הישגיות וכיוצא באלה. אולי היו אלה הערכים מאז ומתמיד, אבל היום הם מקבלים ביטוי מפורש ומרחיק לכת בכל ההחלטות שאנו עושים. רוב רובנו מחליפים מקומות עבודה בתכיפות רבה, מבקשים לטפס בסולם הניהול מהר יותר וגבוה יותר, מטפלים בעצמנו  - יותר פעילות גופנית, יותר טיפולים רגשיים, יותר טיפולים אסתטיים וכיוצא באלה. זאת, רק בכדי לעמוד בקצב המסחרר של העולם סביבנו.

לכן, אין זה מפתיע כלל כי אחוז הגירושין עולה בצורה מדאיגה בעולם בכלל ובארץ בפרט משנה לשנה. בשנה שחלפה, נישאו כדת וכדין 59,000 זוגות. לעומתם, התגרשו 22,000 זוגות. זהו אחוז גבוה בכל קנה מידה שניתן לחשוב עליו.

בין היתר, זו הסיבה שאנשים מחפשים לעצמם "תעודות ביטוח" לעתיד. כן. גם בתחום הזה – היקר כל כך. אישי כל כך.  תפקידו של הסכם ממון אינו ללוות אותנו במהלך חיינו המשותפים. הסכם הממון לא יקבע את סדר היום המשפחתי, את נסיעותינו לחופשות, את גידול ילדינו או את נתיב הקריירה של כל אחד מאיתנו. זהו לא תפקידו. למעשה, בחיי זוגיות מלאים בשותפות ואהבה, אין לו תפקיד כלל. הוא יושב במגירה, יחד עם כל תעודות הביטוח שאנו עורכים ועושים במהלך חיינו לצורך הבטחת עתידנו וזה של ילדינו.

מתי כן? תפקידו של הסכם הממון, הינו אך ורק לסייע בחלוקת הממון המשפחתי במקרה של חס וחלילה פרידה. להבטיח, כי החלוקה במקרה כזה תהא הוגנת ככל האפשר ולא נתונה לחסדי משפטנים,  פרשנויות ויכולת ליטיגציה טובה יותר או פחות של אחרים. חלוקה אשר נערכה דווקא מתוך המקום של אהבה וכבוד הדדי, של חשיבה על האינטרסים של שני הצדדים גם יחד. לא חלוקה אשר נעשית ברגעים של כעס, חוסר וודאות ופחד. בהסכם ממון שנערך במקום של  אהבה או חיים משותפים, ניתן לבחון כיצד מובטחות זכויותיהם של שני הצדדים ברכוש משותף, ברישום של דירה, בחלוקה של כספי פנסיה או חסכונות מסוגים שונים, העומדים לזכותו של כל אחד מן הצדדים, בכספי ירושות או מתנות וגם כיצד למנוע מצבים בהם יש חוסר ודאות או אי נוחות לגבי חלוקה של נכסים או כספים כאלה.

הסכם ממון יכול להיערך הן לזוגות לפני נישואין, במהלך הנישואין, בין ידועים בציבור ובפרק ב' בחיים משותפים.  זוגות צעירים אשר עומדים בפני חתונתם, לרוב מתבקשים על ידי ההורים לערוך הסכם ממון בכדי להגן על כספים הניתנים במתנה לצורך סיוע בתחילת חייהם המשותפים ולקראת הקמת משפחה. לטעמי, בכך הם מקבלים הזדמנות יקרה מפז, לתת את הדעת על עתידם המשותף. לערוך דיון בסוגיות משמעותיות ביותר הנוגעות לתפקיד כל אחד מהם בחיים המשותפים ומשמעותו. פערי הכנסות ומשמעותם וכן הלאה. אחוז גדול מאוד מן הגירושין מתרחש על רקע כלכלי. לאו דווקא משום מצב כלכלי קשה. משום שאין תיאום ציפיות בין הצדדים באשר לתרומתם למשפחה או בכלל – כיצד כל אחד מהם מגדיר מהי תרומה למען המשפחה. בעת עריכת הסכם ממון מלא ומקיף, יש לצדדים ההזדמנות לדון בשאלות הללו. אך לא די בכך. עצם הדיון בשאלות הממוניות בחיי הזוג, מעלה אותן לסדר היום והופך אותן לשיח לגיטימי בין הצדדים. הן לקראת נישואיהם והן במהלכם.

תפקידו של הסכם ממון חיוני ביותר גם במהלך חיים משותפים – פרק ב'. כאשר לכל אחד מן הצדדים, או למי מהם, ישנם ילדים מקשרים קודמים. במקרה זה, ראוי להעלות לדיון, מה שייך למשפחה החדשה ומה לילדים אשר אינם ילדיהם המשותפים של הצדדים.

בעולם של היום, המלא בהסכמים וחוזים בכל תחום שרק נפנה – הסכם מסוג זה הוא בסיס טוב ונכון יותר לזוגיות – ולא להיפך.

עו"ד ענת אשבל

עו"ד ענת אשבל, בעלת תואר במשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים. MBA במנהל עסקים מאוניברסיטת MIDDLESEX בלונדון. בוגרת קורס גישור כללי וקורס גישור לענייני משפחה במכללת גומא. מגשרת מזה 13 שנים ומתמחה בגישור סכסוכים במשפחה ומרצה בקורסים ללימוד גישור. בוגרת קורס אימון במכללת גומא ומאמנת.

כתובת דוא"ל: anati.ashbel@gmail.com
1 הגיב/ה

שנאמר פני הדור כפני הכלב
רפי פלד הקדיש לכך ספר ציורים שלם,
הצורך בהסכם ממון נובע מפער בלתי נסבל בממונם של בני הזוג ערב החתונה,
אם הצעירים היו מתחתנים בגיל 20 - 23 כמו שהיה לפני 30 שנה היתה בעיה הרבה יותר קטנה,
ואני בטוח שהגרושים לא היו נפסקים.
כמו בכל נושא אחר היום כדאי להסתובב עם עו"ד צמוד.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג