עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מתי דרוש לחברה ניהול פיננסי במיקור חוץ?

תחום הניהול הפיננסי בארגון הוא תחום רחב שחולש, בצורה זו או אחרת, כמעט על כל ענפי הארגון: החל מניהול שוטף של כלכלה, גזברות, חשבונאות, מיסוי, שכר וכו' – וכלה בערך המוסף הפיננסי בגין פעילות מוצלחת בתחומים כמו פיתוח עסקי, מו"מ עם לקוחות וספקים, תכניות פיתוח והשקעות, תכניות תגמול והנעת עובדים, ניהול סיכונים, ועוד...

הניהול הפיננסי המודרני מוטמע בפעילות הארגון בדרך של "כלים שלובים" - כמעט לכל פעולה שנעשית באגפי הארגון או במחלקות השונות יש משמעות פיננסית, גדולה או קטנה, מידית או עתידית, ולכן חשובה מעורבות של הדרג הפיננסי בדיווח, בייעוץ או בביצוע בפועל של פעולות רבות בחברה.

מה תפקידו של הניהול הפיננסי בחברה?

הניהול הפיננסי מתבסס על ידע, ניסיון ושיקול דעת – האתגר העיקרי הינו הבאת החברה לצמיחה נכונה, במקביל לשמירה על איתנותה הפיננסית, וזאת כדי להשיא את ערך החברה לבעלי מניותיה.

הסבר "הנדסי" אינטואיטיבי למורכבות הניהול הפיננסי, הינו המשולש: עסקים - פיננסים - ניהול. המנהל הפיננסי צריך להיות מעורב בעסקים, לעיתים אף להוביל מהלכים עסקיים, וזאת על בסיס הידע והכלים הפיננסיים מחד, וכושרי הניהול מאידך, הן של הצוות שלו, והן ע"י ניהול תהליכים (חלקם חוצי ארגון, חלקם עם גורמים מחוץ לארגון).

חשיבותו של המנהל הפיננסי בחברה

מנהל פיננסי הינו יד ימינו של המנכ"ל - ממשק נכון בין שני המנהלים הינו נכס רב ערך לארגון, ומאפשר את השגת היעדים ברמת סבירות גבוהה יותר.

יתרה מזו, מנהל פיננסי צריך לחשוב כאילו הוא המנכ"ל, עם הדגשים הפיננסיים כמובן... ואכן, ישנן חברות בהן המנהל הפיננסי מחליף בבוא העת, או מועמד להחליף, את המנכ"ל.

כיצד פועלים ארגונים שאין להם מנהל פיננסי?

אסור להתבלבל: גם אם אין מנהל פיננסי בפועל בארגון, קיימת פעילות של ניהול פיננסי: ייתכן שהפעילות הינה חלקית / נלווית, אך היא קיימת ברמה כזו או אחרת.

אדגיש כי שני סוגי נזקים נגרמים מהיעדר מנהל פיננסי בפועל, שזה תפקידו: הראשון בר כימות, את השני קשה לכמת - אך הוא קיים:

  1. עבודת המנכ"ל גם כמנהל פיננסי (כיוון שאין כזה בארגון) נעשית בדר"כ באופן לא מיטבי, משום שזו איננה ההכשרה הקלאסית של המנכ"ל - הוא לא חי את הנושאים הכספיים כמו מנהל פיננסי - לא מנהל באופן מיטבי את מסגרות האשראי, לא מעדכן הצעת מחיר פר עיסקה, לא מודע למשמעויות החשבונאיות של עסקה כזו או אחרת, וכו'.
  2. עבודת המנכ"ל כמנהל פיננסי גם מקטינה, כמובן, את הזמן שהוא מקדיש לניהול החברה, לגיבוש אסטרטגיה ואולי גם לתחומי מומחיותו המקוריים (הנדסה, למשל). ברור שהדבר פוגע כך או אחרת בפעילות החברה ובתוצאותיה.

כמובן שהיעדר ניהול פיננסי מסודר ומאורגן, פוגע לא רק בעבודת המנכ"ל, אלא בכל רמה ורמה בארגון שבה יש חשיבות לנתונים הכספיים בתהליכי קבלת ההחלטות.

ניהול פיננסי (ואף פיננ-שיא...) במיקור חוץ כפתרון אפשרי

חברות שאין בהן מנהל פיננסי ייעודי, ואף אין להן את המשאבים להעסיק כזה, יכולות לפתור את המצב ע"י העסקת מנהל פיננסי במיקור חוץ.

התועלת המושגת מהקטנת עלות הנזקים המוזכרים לעיל, ע"י העסקת מנהל פיננסי חיצוני (בדר"כ במשרה חלקית), הינה גדולה משמעותית מהעלות הנומינלית של אותו מנהל פיננסי, לדוגמא:

  1. ניתוח תמחירי נכון של מרכזי רווח, קווי מוצרים.
  2. זמן ניהולי לקיום מו"מ עם ספקים אסטרטגיים, על בסיס ניתוח רכישות עבר, צפי לעתיד ובדיקות רגישות (what if).
  3. השוואת תקציב מול ביצוע באופן שוטף ועדכון תחזית עסקית להמשך השנה/לשנים הבאות, אחת לתקופה.
  4. הבנת הפערים בין התזרים לרווח והפסד, תוך עדכון תחזית התזרים וקבלת החלטות רלבנטיות : היערכות לבקשת אשראי/הגדלת מסגרת בזמן, תשלום מקדמה/תשלום לספק לפי תנאי אשראי קצרים יותר כנגד קבלת הנחה משמעותית ברכש, וכו'.

דגשים חשובים בעת העסקת מנהל פיננסי במיקור חוץ

מיקור חוץ, בעיקר כזה שנעשה במשרה חלקית, מחייב את המנהל הפיננסי להיות מאוד חד, להבין את המטריה מהר יותר מהרגיל, כל זאת כדי לתת ערך מוסף : כמובן שיש כאן יתרון גדול למנהל פיננסי בעל ניסיון רב.

דגשים משתנים בין חברות (איחוד קווי/אתרי ייצור, שינוי מודל עסקי, גיוס כספים ממקורות שונים - הון, חוב, תמיכה ממשלתית, השקת קו מוצרים/סוג שירות חדש, וכו'), ובין תקופות של אותה חברה (הקמה/מו"פ, צמיחה, cash cow, חיפוש מנועי צמיחה נוספים/סינרגיה, וכו'), מחייבים את המנהל הפיננסי לתכנן מראש, להגיב ולעדכן בהתאם, ולוודא שפעילותו אכן מביאה ערך מוסף לארגון.

שימת לב ל -"צוות" של המנהל הפיננסי – החל ממנה"ח והחשב, עבור במחלקות אחרות, בגורמי חוץ (לקוחות, ספקים, נותני שירותים – רו"ח, עו"ד, גורמי ביטוח וכו'), ועד למנכ"ל, הדירקטוריון ובעלי המניות : הממשק של המנהל הפיננסי מקיף את כל הגורמים לעיל (עם התאמה מודולרית לנתוני כל חברה), כדי לוודא הבנת התהליכים ולקיחתם בחשבון בכל המהלכים שהוא מוביל, או שעליהם הוא אחראי.

רענן אלרגנד

רו"ח, מוסמך במנהל עסקים (שני התארים מאוניברסיטת ת"א), בעל ניסיון של מעל 20 שנה בביקורת, בניהול, ניהול כספים, חשבות, הן כסמנכ"ל כספים והן כיועץ עסקי לחברות פרטיות וציבוריות, רובן בעלות פעילות בינלאומית, ממגוון תעשיות.

בעל ניסיון רב בתחומים פיננסיים - עסקיים, מכין תוכניות עסקיות, הערכות שווי, חוות דעת כלכליות (כולל כמומחה לבית המשפט), מרצה בפורומים ובמוסדות שונים. מלווה יזמים, חברות קטנות ובינוניות בשלבים שונים של מחזור החיים, בניהול פיננסי ובייעוץ עסקי.

כתובת דוא"ל: alergand@gmail.com

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג