עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

עיקרון הסיכון המינימלי

"ניהול סיכונים" (Risk Management) הוא אחד הנושאים המתפתחים בעולם הניהול. לרוב, מוזכר נושא זה בנשימה אחת עם אזכור מגמות גלובליות כ: "התערערות גוש האירו", "משבר כלכלי בארה"ב" או אירועים דומים ברמת המאקרו העשויות להשפיע על התוצאות העסקיות של הארגון.

ומדברים הרבה פחות (אם בכלל...) על ניהול עובדים במצוקה ומשבר כאחד המרכיבים המהותיים בכל הקשור לניהול סיכונים בארגון ברמת המיקרו - בסביבה הארגונית עצמה. על אף שעובד במצב מצוקה ומשבר בהחלט עשוי להביא הן לסיכון עצמו, הן לסיכון אחרים, ובסופו של דבר, לפגיעה בארגון כולו.

הנה מספר דוגמאות לסכנות הנוצרות כתוצאה ממצבי מצוקה ומשבר של עובדים:

דוגמה ראשונה: עובד המכור לאלכוהול או לסמים, וכתוצאה מכך, מתקשה להתרכז ולהתמקד במשימותיו. אם אותו עובד הוא מלגזן למשל, אזי קיימת סכנה ברורה ומידית במקרה כזה, שכתוצאה מתפקודו הלקוי מוצרים לא יהיו מסודרים בצורה בטיחותית, ייפלו עליו או על עובדים אחרים חפצים כבדים, ועלולה להיגרם תאונת עבודה ופגיעה מוחשית בעובד עצמו, בעובדים אחרים, או בלקוחות.

דוגמה שניה: גם כשמדובר בתפקיד שאיננו פיזי נוכל לראות שעובדים או מנהלים "מכורים" (לאלכוהול, סמים) עלולים להגיע למצבי חוסר ריכוז, וחוסר ערנות שיכולים להביא לטעויות קריטיות ביותר (בחישובים, בהצעות מחיר, בהערכת סיכונים) ולגרום נזק רב לארגון.

דוגמה שלישית: עובד שנמצא בדיכאון חריף וכתוצאה מכך נמצא בסיכון גבוה לאבדנות (דיכאון נמצא כאחד מהגורמים המרכזיים להתאבדות). והיה והעובד מממש את התרחיש הגרוע ביותר, הרי שהמנהלים והארגון יכולים להיות חשופים לתביעות משפטיות שלא לדבר על ההשפעה המורלית השלילית על הארגון כולו.

המטרה של ניהול סיכונים בארגון היא להפחית במידת האפשר את הסיכונים שעומדים בפני הארגון באמצעות היערכות לתרחישים ואפשרויות של סיכונים עתידיים, והבנת השלכות הסיכונים הללו על השגת היעדים העסקיים של הארגון.

והיות והמנהל הוא העומד ראשון "בקו החזית", גם מבחינת האחריות וגם מבחינת הקשר והמגע היומיומי ונחשף לעובדים ולאופן תפקודם בצורה שוטפת ורחבה יותר מגורמים אחרים בחברה, הקפדה מתמדת על שמירת שלומם הפיזי והרגשי של עובדיו, תורמת רבות לחברה גם בהקשר לנושא זה של ניהול סיכונים.

ולהפך, מנהל שמזניח סימנים ונורות אדומות, ואינו יודע כיצד לנהל בצורה ראויה עובדים במצבי מצוקה ומשבר, עשוי להוביל למצב בו העובדים מגיעים למצבי סיכון לעצמם, לעובדים סביבם וכאמור, מסכנים גם את הארגון כולו מבחינה בטיחותית, משפטית ופיננסית.

עד כאן העיקרון הרביעי בסדרת עקרונות מפתח בניהול עובדים במשבר.

מאמר זה הוא חלק מסדרה בת 4 חלקים בנושא "עקרונות מפתח לניהול עובדים במשבר". להרשמה לקריאת שאר החלקים בסדרה לחצו כאן.

לקבלת המשברומטר- מדריך לזיהוי וניהול עובדים במשבר, לחצו כאן.

עדה דיבון

חברת מצבים בראשותה של עדה דיבון מומחית בייעוץ וסיוע לעובדים, מנהלים וארגונים בהתמודדות עם מצבי חירום ומשבר. חברת מצבים הינה חברה מובילה בישראל בתחום מתן כלים למנהלים להתמודדות מיטבית ואפקטיבית עם מצבי אי-ודאות, קונפליקט ומשבר.

עדה דיבון, מנכ"לית חברת "מצבים"

טלפון:  03-9021693 | מייל: ada@matzavim.co.il

אתר: www.matzavim.co.il כתובת דוא"ל: ada@matzavim.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג