עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

צריך רק תפוח ועץ. או: מה לשנות במערכת החינוך, למה לשנות ואיך לשנות

איני רוצה להצביע על הכשלים של מערכת החינוך, רבים עושים זאת היטב.

כאן אני מבקש להצביע על פתרונות קלים ומיידים, ללא השקעה כספית מיוחדת, למה שמוגדר בכלי החשיבה של תורת האילוצים כבעיית השורש – הבעיה שפתרונה ימזער את יתר הבעיות.

שורש הבעיה הוא, שהתלמידים אינם מאותגרים בצורה הראויה והמתאימה, דבר הגורם לשעמום על כל ההשלכות השליליות שלו.

הניסיון וההיגיון מלמדים שכאשר יש אתגרים ומטרות ברורות, המעוררות למחשבה עצמית, ליוזמות ולפעילות –צעירים ומבוגרים מתמודדים עם המשימות ברצון ובחשק (חז"ל אמרו "חנוך לנער על פי דרכו"), ומגיעים לתוצאות מרשימות. כלומר: לימוד יעיל אפשרי רק כאשר מתקיימות פעילויות מאתגרות, שמזכות בהתנסויות ובחוויות.

מה צריך לשנות ואיך, כדי להוציא את עגלת החינוך מהבוץ שבו היא תקועה כיום?

קודם כל יש להכיר בעובדה, שהחינוך הממוסד – בית הספר, המכללה ואפילו האוניברסיטה – שבדורות הקודמים היה להם מונופול על הידע והלמידה, איבדו את עיקר כוחם בשל מהפיכת המחשוב והתקשורת האלקטרונית. ניתן להקביל זאת לאבדן כוחה של הכנסייה בשל אמצאת הדפוס, ולקריסת אימפריות שלא השכילו להפנים כראוי את השינויים התרבותיים והסביבתיים.

להלן כמה היגדים שראוי לתת עליהם את הדעת

אפשר די בקלות לחשב כמה עולה התלות הזו בידע חסר-תועלת שנמדד בתארים ובציונים. המספרים מדהימים ונמדדים במיליארדים –שאפשר לחסוך אותם.

ההשכלה חשובה מאד – אבל התבונה חשובה ממנה והחוכמה יותר מהתבונה.

קיצור תקופת הלימודים בשנה ויותר ישחרר לשוק העבודה עשרות אלפי צעירים.

שורש השינוי המתבקש נעוץ בחינוך לחשיבה עצמית, המעוררת את הרצון ליזום, ליצור, לפתח, לגלות, לנסות – ולפרוץ לעולמות חדשים.

הגורם שיאפשר להשיג את השינוי הוא שילוב תחומי דעת עם פעילות מעשית, בעזרת כלי חשיבה שהוכיחו את יעילותם, כגון "תורת האילוצים". תורה זו, שפותחה בישראל על ידי ד"ר גולדרט ז"ל, מבוססת על גישה מאתגרת, המנצלת חשיבה לוגית להגדרה ולפתרון של בעיות בתחומים שונים. "תורת האילוצים" כבר הוכיחה את עצמה זה מכבר והיא מקובלת כיום בחברות ענק עולמיות, כגון אינטל, איי.בי.אם, בואינג ונאס"א.

במשך השנים פיתחתי שורה של תוכניות לימוד, שעמוד השדרה בהם הוא המדעים –שגרמו גורמים ויגרמו לשינויים ולמהפכות החברתיות והכלכליות. הן אינן מצריכות מעבדות וציוד יקר ומאפשרות ניסויים ופעילויות מדעיות מעשיות לאימות/המחשה/הדמיה במגוון גדול של נושאים – החל מלימוד התנ"ך וכלה ביסודות הפיסיקה והכימיה.

כל מי שסבור כמוני, כי הגיעה העת לאפשר חדירת "אוויר צח" של חשיבה רעננה לחינוך הישראלי, מוזמן להצטרף אליי במשימה ראויה זאת.

רמי קאליר (ד"ר)

אני רואה את עצמי כחלק ממובילי תהליך חינוכי-חברתי חדש, כזה המקנה למשתתפיו כלים לקיום בעולם המודרני הדורש השכלה, דעת ויכולות למידה. זאת תוך התמודדות עם אילוצים שונים. תחת האמירות "התנסות שווה אלף תמונות" ו-"צריך רק תפוח ועץ".

כתובת דוא"ל: ramikallir@gmail.com
1 הגיב/ה

רמי שלום
לא ברורה השורה האחרונה במאמר שלך
האם יכול להסביר אותה

פרסמו תגובה למאמר

ארכיונים קשורים באתר

תגובות אחרונות בבלוג