החודש יוצא לאור, בשעה טובה, ספרי הראשון (המתפרסם בשלב זה באנגלית): Manage! Best Value Practices for Effective Management. לכבוד יציאת הספר, אני מעוניין להקדיש את המאמר השבועי לדמותו של המנכ"ל/ית.
בספר ריכזתי את סט הכלים שמניסיוני כל מנכ"ל ומנכ"לית צריכים להכיר, וניסיתי להציג אותם בצורה תמציתית, ברורה ועקבית – כזו שתוציא את הקורא עם ידע מקיף ומשמעותי שיסייע לו בעבודתו כמנהל. הפרק הראשון זמין לקריאה בבלוג האנגלי שלי ונקרא Twelve principles of effective management.
הספר זמין לרכישה באמזון, או דרך החנות המקוונת כאן באתר.
דמותו של המנכ"ל האידיאלי
לפני שנה ערכתי כאן, יחד עם ענת מילנר כהן, סקר על התכונות הנדרשות למנהל/ת מצליח/ה.
קרוב לחמש מאות גולשים השתתפו בסקר ובראשית השנה פרסמנו את התוצאות וניתוח שלהן במאמר מיוחד.
במאמר הנוכחי אני מבקש להתייחס לדמותו של המנכ"ל האידיאלי (כפי שעולה בסקר) מול התכונות שלא קיבלו אף נקודה בסקר אך נפוצות למדי במציאות.
דמותו של המנכ"ל האידיאלי כפי שעולה מתוך הסקר שערכנו
אני מזכיר שהסקר רץ לפני שנה במשך כמה שבועות באינטרנט והשתתפו בו 470 גולשים. בניתוח של הסקר שפרסמתי כאן, בבלוג, בחודש פברואר השנה, התייחסנו לכמה חתכים: שכירים מול עצמאיים, נשים מול גברים, סקטור פרטי מול סקטור ממשלתי ושלש קבוצות גיל.
בכל החתכים התכונה שזכתה להופיע במקום הראשון, כתכונה הנדרשת למנהל/ת מצליח/ה הייתה המנהיגות.
המנהל המנהיג הוא המנהל המועדף ע"י מרבית המשתתפים/ות בסקר. התכונה שדורגה ע"י המשתתפים/ות בעדיפות שנייה כתכונה הנדרשת למנהל מצליח הייתה האצלת סמכויות. גם כאן בכל החתכים, להוציא קבוצת גיל אחת, שם היא דורגה במקום השלישי.
למרות ההעדפה שקיבלו שתי התכונות האלו ע"י הגולשים בסקר, במציאות שתי התכונות האלו אינן נפוצות.
האם זו כמיהה למישהו שאינו בנמצא?
לפני שארד לעומק, אני מציע שנבחן אילו תכונות לא קיבלו אף קול בהצבעה (כל אחד מ- 470 הגולשים בחר 4 תכונות מתוך 46 תכונות שרשמנו. במהלך התקופה שינינו את הסדר בו הופיעו התכונות בתוך הרשימה. בס"ה היו 1,880 הצבעות (470 משתתפים וכל אחד בחר 4 תכונות)).
התכונות שלא זכו לשום קול בסקר היו, מחד: מנהל ריכוזי, מנהל מתערב, מנהל קשוח ומנהל ששומר מרחק, ומאידך מנהל שנמנע מעימותים או מנהל פשרן (נקודה אחת).
כעת נתבונן סביבנו, אילו מנהלים יותר נפוצים, אילו שיש להם את התכונות שלא זכו לשום קול בבחירה או אילו שקיבלו את מירב הנקודות?
ואולי הסקר מייצג עמדות שאינן מבטאות את המציאות?
לדעתי ועל סמך הניסיון שלי, בחינה של מנהלים שמצליחים לאורך זמן מראה כי תוצאות הסקר מייצגות לא רק את הבחירה של 470 גולשים אנונימיים, אלא גם את המציאות.
נכון שיש לא מעט מנכ"לים שהצליחו, לפחות בטווח קצר, והם מחזיקים דווקא בתכונות שלא זכו לשום בחירה (תזכורת: הבחירה הייתה של "התכונות הנדרשות למנהל/ת מצליח/ה"), אבל מניסיוני, על פי רוב, ההצלחות שלהם היו לטווח קצר ולא פעם היו אלו דווקא הצלחות של יחסי ציבור או של "סידור הדוחות הכספיים".
הצלחות כאלו התפוצצו, בדרך כלל, בהמשך. פגשתי לא מעט מנכ"לים שהצליחו לבנות חברות לתפארת, אך לא היו ערוכים וערים לשינויים בסביבה העסקית ובסופו של דבר ההצלחה קרסה.
ההיסטוריה מלאה בדוגמאות בהן ההצלחה של אתמול טמנה בחובה את הכישלון של מחר.
אחת מהן היא, למשל, כיצד הצלחתו של צה"ל במלחמת ששת הימים, הובילה לעיוורון ומחשבה שהמלחמה הבאה תהיה כמו המלחמה שהייתה והעמידה את הצבא בפני שלל הפתעות במלחמת יום הכיפורים (שכללו לא רק את מועד המלחמה אלא גם שיטות המלחמה. למשל, המצרים שתקפו בעזרת חיל רגלים ונשק נגד טנקים את כוחות השריון הישראלי והעמידו אתגרים לא פשוטים בפני הצבא).
קצב השינויים של הטכנולוגיה ושל הסביבה העסקית רק הולך וגדל. היכולת להתפתח, ללמוד ולהשתנות הופכת להיות קריטית עבור כל מנהל. אחת התוצאות של התקדמות הטכנולוגיה היא התחרות שמחריפה מול חברות בכל העולם. לכן כדאי ואף חיוני לכל מנכ"ל לגייס את כל הידע שנמצא אצלו בתוך החברה ולהיות ער ופתוח לשינויים ולדרכי פעולה חדשות.
אם נחזור לרגע לסקר, התכונות הבאות בסדר העדיפות, שנבחרו, ע"י הגולשים שהשתתפו בסקר, כתכונות הנדרשות למנהל מצליח היו:
מנהל שנותן דוגמה אישית,
מנהל שרואה תמונה רחבה,
ישר ואמין,
קשוב,
מעצים,
מנהל שלומד ומתפתח,
מנהל מנטור,
ומנהל מוכוון תוצאות.
אני מעריך שתסכימו אתי כי הבחירה הזו מתחברת למה שכתבתי למעלה על הצורך התמידי ללמוד ולהתאים את עצמנו לשינויים של הסביבה העסקית.
החלק שלי
במאמרים שכתבתי בבלוג בחמש השנים האחרונות אני מציג סוגיות רבות ומגוונות במרחב העסקי ובכלל זה סוגיות רבות הקשורות באתגרים העומדים בפני המנכ"ל.
את ספרי הראשון אני מקדיש למנהלים שאזנם כרויה לרעיונות אחרים, לדרכי ניהול אחרות, מנהלים שפתוחים ללמוד ולהשתנות.
אני זוכר שכאשר נסטלה נכנסו לאסם (ניהלתי אז אתר ייצור גדול של אסם) היו להם דרישות שהיה לנו קשה להבין ולעכל. במבט לאחור, איני מבין איך עבדנו אחרת עד אז.
אסם הייתה והינה אחת החברות המוצלחות שאני מכיר וידעה להתאים את עצמה לשינויים בסביבה העסקית ולהשתנות כל הזמן.
ההנהלה הבכירה בנסטלה ציינה שוב ושוב כי הסיבה שהם רוכשים את אסם הייתה כי הם זיהו חברה מצוינת. אבל נדרשנו להתאים את עצמנו ונזקקנו אז להרבה פתיחות כדי לסגל לעצמנו את שיטות העבודה שנסטלה הביאו עמם ותרמו רבות להתייעלות של אסם וצמיחתה.
ברוח זו, הכנסתי לספר את הכלים שאני מאמין שישרתו היטב כל מנכ"ל.
אני מזמין אותך לרכוש את הספר דרך אמזון או בחנות המקוונת שבאתר, ומקווה שהוא ישרת אותך היטב בעבודתך.
מבט נוסף על הספר
הספר מבוסס על חלק מן המאמרים שהתפרסמו בבלוג בחמש השנים האחרונות. הוא מתמקד בניהול אנשים ומסביר איך לשפר את התוצאות העסקיות ע"י רתימה וחיבור העובדים למטרות החברה.
מניסיוני האישי, ממה שאני לומד בפגישותיי עם מנכ"לים רבים ועל סמך בחינה של הנושאים הפופולריים בבלוג, אלו שנקראים ע"י אלפי אנשים, בניתי סט של "כלי עבודה חיוניים" שיסייעו לכל מנכ"ל או מנהל בעבודתו ובדרך להשיג את המטרות של החברה. את החלק הארי של סט הכלים הזה ריכזתי ופרסמתי בספר.
הספר מורכב מארבעה שערים:
השער הראשון מספק מבט על (לחצו כאן לקישור לפרק הראשון בספר).
השער השני דן במערכת היחסים של המנכ"ל עם ההנהלה ועם מועצת המנהלים וכיצד להוביל את הארגון.
השער השלישי עוסק במוטיבציה, הנעת עובדים ותגמול.
בשער הרביעי והאחרון תמצאו מבחר כלים חיוניים למדידת ביצועים, ניהול יעיל, חקירת גורמי שורש ופתרון בעיות.
תודה למי שעזרו ותרמו להוצאת הספר
הספר מתפרסם באנגלית, מבוסס על מבחר מאמרים מהבלוג, מכיל 90 עמודים ותשעה עשר פרקים.
יורי רונן, שמנהל האתר ואת כל הפעילות שלי במרחב האינטרנטי היה הראשון שהגה ודחף את הרעיון לכתיבת הספר.
מיכאל סלע תרגם וערך את הספר ויחד ישבנו עשרות שעות במשך שנתיים להפוך מבחר מאמרים מהבלוג לספר.
אורי בר הוא העורך הגרפי וברברה דורון היא האחראית על העריכה הלשונית.
פרופסור פיטר במברגר מבית הספר לניהול באוניברסיטת תל אביב כתב את הסקירה הבאה בשער האחורי של הספר:
"Zeev Ronen has written a handy little guide to management that is filled with theory-based insights and recommendations, but written in a style that everyone – from a Fortune 500 CEO to the front-line supervisor in an SME – can understand. Ronen covers the full range of management topics from leadership, control and accountability to motivation, reward management, and quality improvement. Avoiding the usual academic jargon associated with such topics, he replaces it with hands-on advice driven home by stories from his background as an industrial engineer with years of experience as a CEO of both small, local enterprises and large, multinational organizations. A must-have guide for anyone recently appointed to a managerial position for the first time!"
Peter Bamberger, Ph.D.
Professor, Coller School of Management
Tel Aviv Universityשפרו את מה שחשוב לכם עם ליווי אישי מקצועי קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום עם זאב רונן ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחצו לתיאום שיחה