עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

האם זה נכון להחליף את ההנהלה כאשר המנכ"ל מתחלף?

יוסי נבחר לנהל חברה קיבוצית גדולה מאד, וותיקה ומצליחה. המנכ"ל הקודם, חבר קיבוץ, מילא את התפקיד עשרים שנה והחליט לפרוש.

יוסי היה המנכ"ל הראשון שאינו חבר קיבוץ, בתפקידו הקודם הוא נקלע לעימותים חוזרים ונשנים עם חברי ההנהלה הוותיקים שהכשילו אותו והפעם, החליט, הוא לא ייתן להיסטוריה לחזור על עצמה. הפעם יביא את האנשים שלו, מנהלים שיהיו נאמנים לו, שהוא קידם והם חייבים לו. אולי יגייס כמה מחבריו הנאמנים מהעבר הרחוק.

הוא התחיל ברגל ימין, לא פיטר איש אבל הראה לכולם את הדרך החוצה, הם "הבינו לבד". ראשונה פרשה מנהלת משאבי אנוש, אחריה עזבו מנהל השיווק ומנהל התפעול, מנהל הכספים הרים ידיים אחרון ועזב.

יוסי הרגיש כעת כמו דג במים. חברי ההנהלה היו אנשים "שלו", כולם הגיעו מבחוץ, נקיים מנאמנויות עבר ומשאיפות לרשת את כיסאו.

נכון - המכירות ירדו, ההוצאות עלו, שיעורי התוצרת הפסולה עלו אך יוסי לא איבד את הביטחון. המצב ישתפר, הוא אמר לעצמו וליו"ר.

היו"ר גם היה חדש והיה זה שבחר את יוסי בתהליך מיון מדוקדק. האמון שלו בהצלחה העתידית דווקא החל להיסדק מעט אבל הייתה לו אחריות לבחירה והעדיף לא להודות שנכשל.

הוא בחן שוב את תוצאות המבחנים שיוסי עבר, הציונים היו מעולים. "לא", הוא חשב, "אין סיבה להחליף את יוסי. הוא ייתן לו עוד שנה או שנתיים".

יש חברות שם המנכ"ל מעביר את המקל לבא אחריו כמו במרוץ שליחים,

נעצור כאן את תיאור האירוע שמתאר במקורב מספר מקרים שאני מכיר ואתם, הקוראים, בוודאי מכירים גם.

פגשתי חברה ישראלית גדולה ומצליחה בה בוחרים את המנכ"ל הבא שנה וחצי לפני כניסתו לתפקיד.

במשך שנה וחצי, בה הוא עובד בחברה בתפקיד בכיר, הוא לומד את הארגון ומכין תכנית עבודה. במהלך התקופה הזו, הוא מקיים דיאלוג גם עם המנכ"ל הנוכחי וגם עם מועצת המנהלים.

אם לא די בכך, המנכ"ל המסיים נשאר בחברה בתפקיד בכיר וכך נשמר הידע.

ג'ים קולינס מציג בספרו "גלגל התנופה: מטוב למצוין" (Good to Great) מחקר בו ניסה לזהות מה מאפיין חברות שעברו את המפנה מטוב למצוין ושמרו עליו. המאפיין הבולט הוא כי 10 מתוך 11 מנהלים שיצרו את המפנה מטוב למצוין, צמחו בתוך החברה.

מדוע מנכ"לים מחליטים להחליף את ההנהלה עם כניסתם לתפקיד?

קשה להיכנס לראשו של מישהו אחר ובהכרח מה שאכתוב כאן, יהיה נגוע בהכללה, אך בהסתייגות הזו, אנסה לאפיין את הסיבות:

  • בראש וראשונה, אני חושב שהסיבה העיקרית, היא חולשה. מנכ"ל שמגיע מבחוץ חסר את הידע שנצבר בחברה. הוא חש מאוים ע"י הסמנכ"לים הוותיקים, בעלי הניסיון.
  • במקום להעריך את הידע והניסיון שקיים בחברה אצל המנהלים הקיימים, למנף אותו לטובת הצלחת החברה, ללמוד מהם, הוא יעדיף להיפרד מהם.
    היכולת ללמוד מהצוות הקיים, מאנשים שידווחו לו, שאולי שאפו לרשת את המנכ"ל הקודם, דורשת ענווה, פתיחות מחשבתית יחד עם מנהיגות וכריזמה.
  • החברה נקלעה לקשיים ונדרשת דרך חדשה. זו יכולה להיות התמונה בהרבה חברות שיחליפו מנכ"ל, אך עדיין, המנכ"ל החדש יכול להוביל דרך חדשה בלי לאבד את הידע והניסיון שקיימים. 
    ניתן לעשות זאת, למשל, ע"י אסטרטגיה חדשה יחד עם הצבת יעדים ומדדים במקום שאין, או לשנות אותם במקום שיש.
  • לא פעם יהיו סמנכ"לים שיסרבו לקבל את המנכ"ל החדש או את הדרך החדשה.
    גם במקרה הזה, המנכ"ל החדש נדרש לכישורי מנהיגות יחד עם ענווה ובמידת ההכרח, להחליף במשורה או לאורך זמן סמנכ"לים שלא מצליחים לעמוד ביעדי החברה.
  • המנכ"ל החדש שם את עצמו במוקד העניין שלו ולא את החברה. כולנו פועלים מתוך מניעים אישיים, אך השאלה היא אם המניע האישי שלי הוא הצלחת החברה ומכאן הצלחתי, או ההצלחה האישית שלי אינה קשורה להצלחה של החברה. המטרה שלי היא לסמן V בקורות החיים שלי.
    אם זה המצב, אז למנכ"ל החדש אין עניין אמתי בניסיון ובידע שנצברו והוא יפעל לפי הנוחות האישית שלו. ובעצם אנו חוזרים כאן לסיבה הראשונה.

סיכום:

האיור למטה ממחיש את ההשפעה, כפי שאני רואה, של שימור הידע והניסיון, יחד עם ענווה ומנהיגות, על הצלחת החברה.

גרף של הצלחת החברה כפונקציה של התנהגות המנכ"ל החדש מול ההנהלה

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

המאמר הזה מדגים כמה בקלות ראש הפרמידה יכול לגרום נזק קשה לפרמידה כולה.
הידע הארגוני הוא הגביע הקדוש וכל פגיעה בו או התיחסות אליו בקלות ראש יגרמו לארגון נזק.

תודה דובי, זה נכון מה שאתה כותב, לצערנו יותר מדי מנכ"לים לא מזהים את טובתם האישית מתמזגת עם טובת הארגון שהם מנהלים.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג