עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

סליחה, מי המנהל כאן?

לפני כמה זמן ביקרתי בחברה מסוימת, בחדר האוכל של העובדים ראיתי תיבה להצעות ייעול עליה רשום באותיות גדולות כי מי שהצעתו תתקבל, יתוגמל.

הנושא של הצעות ייעול תמיד מסקרן אותי כי הוא אחד הנושאים היותר מאתגרים בכל הקשור למעורבות ותגמול עובדים.

לכן כאשר, בהמשך, שוחחתי עם ברוך, המנכ"ל (שהוא גם הבעלים של החברה) ועם חיים, מנהל המפעל, שאלתי את חיים האם השיטה עובדת והוא מקבל הצעות עובדים.

חיים השיב כי אינו יודע, הוא לא פותח את התיבה. ברוך שם אותה, שברוך יפתח...

ברוך, המנכ"ל, הסתכל כלא מאמין, ושאל שוב, לא פתחת?

חיים ענה בפשטות, לא. אתה שמת אתה תפתח.

הסבר: חיים מנהל את המפעל כבר הרבה שנים. ברוך, המנכ"ל והבעלים, נמצא במטה של החברה ומגיע למפעל פעם או פעמיים בשבוע. בעצם, חיים אמר למנכ"ל שלו: אתה המנהל, אני מעריך אותך, אבל אל תתערב אצלי בחצר.

אתם מכירים את המצב הזה?

בחברות אחרות, התמונה הזו יכולה לחזור על עצמה גם כאשר המנכ"ל נמצא באתר, אך משאיר את אחד התחומים ללא התערבות.

זה יקרה כאשר מנהל חזק, "יבעט" אותו שלא יתערב, או מכל הסיבה אחרת, המנכ"ל נמנע מלהפעיל את האוטוריטה שלו בתחום המכירות, הכספים או היצור.

בעבר כאשר ניהלתי אתר יצור בקונצרן גדול עם לא מעט מפעלים, היה לנו חופש פעולה גדול ונמדדנו מכל כיוון אבל כולם ידעו שאם המנכ"ל יורד וחוצה את שרשרת הניהול בחברה, בנושא מסוים, איש לא ימרה את פיו.

בצד השני של שיטות הניהול, בעיקר בחברות קטנות, יש מנהלים שלא ישחררו שום סמכות למנהלי הביניים וישאירו את כל האחריות אצלם.

הכפיפים שלהם, יקבלו אז החלטה האם לעזוב, או יקבלו את המציאות ובמהרה יפסיקו לקחת אחריות. המנכ"ל ימצא את עצמו בלי אפשרות להאציל אחריות. כבר לא יהיה מי שייקח.

איך נכון לנהוג?

הסיבה שנמצא מנכ"לים שמתערבים בכל נושא, או החלטה ולא סומכים על המנהלים אצלם, בחברות קטנות, היא, כי חברה שכך נוהגים בה אינה יכולה לגדול. החברה תגדל עד לגודל שאיש יחיד, מוכשר ככל שיהיה, יוכל לקבל או להתערב בכל ההחלטות.

מהצד השני המנכ"ל, שנושא באחריות הכוללת על התוצאות של החברה, חייב לנהל את החברה. בכל שטח בחברה שלו וגם אם הוא סומך על ההנהלה שלו וכולם אנשים מצוינים, עדין האחריות עליו.

גם חברה בה המנכ"ל שמוצא את עצמו ממודר ע"י אחד מכפיפיו , תהיה בבעיה ואין זה משנה אם זה בצד של היצור, המכירות או הכספים.

שביל הזהב, נמצא לדעתי, בהאצלת אחריות ומדידה. חברי ההנהלה צריכים לעבוד עם יעדים ומדדי ביצוע והמנכ"ל יבצע מעקב על המדדים לפחות אחת לחודש.

היעדים והמדדים ישורשרו למטה בשרשרת הניהול.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג