עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כמה תפוקה אתם מפסידים במשמרת הלילה?

בשני אירועים שונים, בשתי חברות שונות זיהו בשבוע אחד שהיה הפסד תפוקה במשמרת הלילה.
בחברה אחת עצרו לשעה מכונה שאמורה לעבוד ברציפות 24/7 – הסיבה הייתה: הפסקת אוכל. בחברה השניה התברר באקראי שעובד לא הגיע לעבודה והמכונה שאמור היה להפעיל הושבתה לאורך כל המשמרת.

המקריות לא הייתה ששני האירועים קרו בשבוע אחד, אלא שהתייחסו אליהם בשתי חברות שונות בשבוע אחד. אירועים כאלו עוברים על פי רוב ללא תשומת לב. מתחת לרדאר.

הכי טוב לא לדעת

בדרך כלל המנהלים מעדיפים לעצום עיניים ולא לחטט באירועי הלילה. כמעט בכל בדיקה שתעשו תגלו מכונות שלא עבדו בלילה. לפעמים זו עצירה ארוכה לארוחה ולפעמים עצירת המכונה כשעה או יותר לפני סיום המשמרת.
אני כמובן מעביר קו הפרדה ברור בין הפסקות שהעובדים חייבים לקבל לבין המכונות שאמורות לעבוד ברצף.

כל בחינה של מדד (OEE (Overall Equipment Effectiveness תציג אם הייתה בעיה בלילה וכל שיוותר יהיה רק להבין מה קרה וכיצד לשפר.
יש דרכים רבות לדעת איך היתה העבודה בלילה, החל בדיווח פשוט וכלה במערכות (MES (Manufacturing Execution. מפעילי המכונות ומנהלי משמרת הלילה אמורים לדווח על בעיות מיוחדות, אך זה כמעט לא קורה. יש לכך שתי סיבות עיקריות:
הסיבה הראשונה שעובדי משמרת הלילה אינם מדווחים במדויק את אשר אירע, היא שהם גילו שהמנהלים שמגיעים בבוקר אינם קוראים ואינם מתעניינים במה שהם דיווחו.
המנהלים שמגיעים בבוקר חושבים שהם יודעים הכי טוב מה קורה ואינם מתעניינים במה שכתבו מפעילי המכונות או מנהל המשמרת.
הסיבה שניה היא שמנהלי משמרת הלילה מעדיפים לא לשתף באירועים חריגים (כתבתי על כך במאמר לפני שבועיים).

כאשר המנכ"ל והעובדים מחוברים לאותה מטרה, ברור למנהלים, שתחקיר על אובדן תפוקה במשמרת הלילה אינו במטרה לחפש עובדים שלא עבדו כהלכה, אלא לחפש בעיות כדי לשפר. ולעובדים ברור שכל דיווח על אירועים חריגים בלילה, לא יפגע בהם אלא ישפר את ביצועי המערכת.

בצוות שיפור שהנחיתי, לפני כמה שנים, באחת החברות אמרו לי העובדים שאינם מקבלים ארוחת לילה ועל כן, בכל לילה, יוצא אחד מהם וקונה לכולם אוכל. לעיתים השומר מערים עליו בעיות עם שובו ואז הוא מתעכב בחוץ זמן נוסף. אירוע כזה פגע בתפוקה של המשמרת כי לכל עובד יש תפקיד וחסרונו של כל אחד מורגש מיד.
העליתי את הנושא באזני המנכ"ל והצעתי לו להסדיר את הנושא של ארוחות הלילה – הוא טען שאין שום בעיה עם אוכל בלילה. כשהתעקשתי שכל מה שאמרתי היה מפי העובדים, התעקש גם הוא וחזר וטען שאין שום בעיה.

אם חשוב לכם לדעת תמיד כמה תפוקה הפסדתם בלילה הקודם, לא אמורה להיות לכם בעיה לדעת זאת. במאמץ קטן אתם יכולים לבחון מה הייתה התפוקה בפועל מול התפוקה התיאורטית האפשרית (זו פחות או יותר מה שמודד מדד ה-OEE). אבל בדרך כלל כשהמנהלים מגיעים בבוקר הם לא באמת מתעניינים בקורות הלילה. או, אולי, כפי שכתבתי למעלה: הכי טוב לא לדעת.

איך כן לדעת?

בעבר כשניהלתי מפעל גדול עם כמה מאות עובדים, נהגתי לסייר ולהכיר כל פינה. האמנתי אז, שגם אם אני מנהל מרחוק ומאציל סמכויות ואחריות למנהלים תחתי, אני צריך לדעת מה קורה באופן ישיר ובלתי אמצעי ולהכיר כל פינה במפעל.
הייתה במפעל ההוא עליית גג גדולה מאד. כל הצנרת של המים, האויר, הגז הקמח והשמן עברה שם ובנוסף גם כבלי החשמל והתקשורת. המקום אמור היה להיות מתוחזק ונקי למופת. מסיבה זו נהגתי לעבור שם בערך פעם בשבוע.
בשבועות הראשונים עם כניסתי לתפקיד, הייתי מוצא שם מזרונים מאולתרים ופה ושם גם קונדומים משומשים. שוחחתי על כך עם העובדים ומנהלי המשמרת והנוהג הזה נפסק. ברור לי שמה שנעשה לא נעשה בחשאיות גדולה מדי וצריך היה לרצות מאד לא לדעת ולעצום את העיניים בכוונה גדולה.

הדרך הראשונה, אם כן, לדעת מה קורה היא לפקוח עיניים.
במפעלים שמבוססים יותר על עבודת מכונות ופחות על עבודת ידיים נכון יהיה להיעזר בבקרה חזותית. סוג של רמזור שמסמן האם המכונה היא במצב עבודה, המתנה, השבתה או תקלה. בקרה חזותית מאפשרת לדעת מרחוק שיש בעיה ולפתור אותה. אבל היא לא מתעדת את נתוני היצור לאחור ובפרט לא את מה שקרה בלילה. לשם כך, הדרך הטובה ביותר היא לתעד בעזרת מערכות MES (Manufacturing Execution Software). אלו הן מערכות שמודדות את עבודת המכונות ומסכמות את ביצועי הייצור. ניתן להכניס פנימה נתונים רבים ולקבל קריאת מצב בכל רגע נתון על ההווה ועל העבר. מערכות MES חייבות שיתוף פעולה של מפעילי המכונות ומכאן שזו דרך מצוינת לרתום אותם להשגת מטרות החברה.

מערכות MES מחברות את המכונות לענן

כפי שכתבתי למעלה, מערכות MES למיניהן מעלות את נתוני היצור לענן ומאפשרות לקבל תמונת מצב עדכנית וגם את מה שהיה בעבר עם חתכים והשוואות.
אסור להתייחס למערכות אלו ככלי למעקב על העובדים במשמרת הלילה אלא כהזדמנות לצרף את מפעילי המכונות כשותפים לשיפור היעילות.
יש ככל הנראה לא מעט מערכות MES, אני מכיר טוב את זו של חברת Matics. זו מערכת מצוינת שנותנת הרבה מאד ערך מוסף. המערכת הזו מתבססת במידה רבה על שתוף הפעולה של מפעיל המכונה.

ביקרתי פעם בחברה שמייצרת קופסאות מפלסטיק ממוחזר עם ארבע מכבשים. אחרי שהם התקינו את המערכת של חברת מטיקס הם גילו שהמכבשים שעובדים לכאורה 24 שעות ביממה מיצרים בפועל רק 16 שעות. לאורך היום המכבשים עצרו הרבה מאד פעמים להפסקות קצרות.
ההפסקות הקצרות הצטברו לכדי שמונה שעות!!

ראו בתמונה להלן את הטאבלט של המערכת של מטיקס שיושב על המכבש. המערכת מקבלת נתונים מהמכונה מתי המכבש מיצר או לא, אבל את סיבות העצירה ואיכות המוצרים מכניס המפעיל בעזרת הטאבלט.

המערכת של לידרמס בירכא 1 copy 

הערה: המערכת הזו של מטיקס יכולה חלק מההתקדמות שלכם לתעשייה 4.0 ומשכך לקבל סיוע במימון ההשקעה מהזירה ליצור מתקדם ברשות ההשקעות.

סיכום והמלצה

אם תבחנו בכל בוקר כמה יצרו במשמרות הלילה בהשוואה למה שניתן היה ליצר תגלו, כמה תפוקה אתם מפסידים ומכאן עד כמה הרווח שלכם נפגע. אם תשתפו את העובדים ותחקרו יחד אתם מה היו הסיבות וכיצד לשפר תוכלו להגיע רחוק.

מערכות MES למיניהם, כמו המערכת של חברת Matics, מאפשרות לזהות ביתר קלות היכן מדד ה-OEE או התפוקה היו נמוכים.
אבל כדי להגיע לסיבות השורש ולמצוא כיצד לשפר אותן, אתם זקוקים לעובדים.

אני מכיר חברה גדולה שיש לה מערכת MES מצוינת אלא שהם כמעט לא נעזרים בה.
כלומר, הטכנולוגיה חשובה אך היא רק כלי עזר.
הדבר החשוב ביותר הוא דרך הפעולה של המנהלים ועד כמה הם רוצים לדעת שהייתה בעיה ובהמשך להתמודד אתה ולשפר.

עצרו את הבזבוז וצרו שיפור ברווח קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום ויחד נאתר את מוקדי הבזבוז בחברה שלכם ונמצא את הדרך לתקן אותם ולשפר את הרווח לחצו לתיאום שיחה

שאלת סקר חשובה

האם בחברה שלך מודדים תפוקות ונעזרים ב-OEE לשיפור?
הסקר פורסם לראשונה לפני כשלש וחצי שנים. נשמח אם תשתפו ונלמד מה קורה בנושא זה אצלכם ובחברות אחרות.
אנא היכנסו לסקר שבסוף המאמר ותבחרו את התשובה המתאימה לשאלה הזו. הסקר הוא אנונימי ואתם יכולים לצפות בו בכל זמן ולבחון את התוצאות.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

משמרת הלילה היא משמרת יקרה למפעל, משלמים בה שכר של 9 שעות עבור עבודה של 7 שעות (בערך).
משמרת לילה לא יעילה גורמת למפעל הפסד או רווחיות נמוכה ומקטינה את הממוצע המפעלי, חייב המנהל לעשות בדיקה תמחירית מדוייקת של כדאיות העבודה בלילה,
בארצנו העובדים מנצלים את משמרת הלילה על מנת להגדיל את משכורתם ומאחר ובדרך כלל אינם מחוברים למפעל הרווחיות של המשמרת לא מענינת אותם.
חייבים בהתיחס למשמרת זו לחשוב רק על רווחיות ולא על תוספת תפוקה .

היי דובי,
אתה צודק מחד, אך מאידך מפעל שמיצר ברצף (רק את מה שצריך!!) ולא מניע בכל פעם את המכונות כבר יכול להגדיל את הרווחיות.
ללא ספק, כל יצור, ובעיקר במשמרת הלילה צריך להתנהל ביעילות.
תודה רבה

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג