עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

על כוחה של הסינרגיה בעסקים ובחיים האישיים

סינרגיה היא פעולה משותפת של שני גורמים או יותר הנותנת תוצאה טובה יותר מצירוף פעולות של כל הגורמים בנפרד (כך על פי ההגדרה במילון ובויקיפדיה), או בקיצור "השלם גדול מסכום חלקיו".
הפעם אני מבקש לבסס את המאמר על פי ההרגל השישי מתוך הספר הנפלא "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" מאת סטיבן קובי (יצא לאור בעברית ע"י אור-עם).
הביטוי הטריוויאלי, המידי והברור ביותר בטבע לסינרגיה הוא כאשר שני בני זוג מביאים ילד לעולם.

סינרגיה היא ההיפוך של האגו

"תמצית הסינרגיה היא לגלות הערכה לשונות...", "אנשים המתקשרים מתוך סינרגיה פשוט פותחים את הכרתם ואת ליבם ואת ביטוייהם לאפשרויות חדשות, לחלופות חדשות ולאופציות חדשות..." (שם בעמודים 299, 300).
כמה משעמם זה יכול להיות לדון בנושא מסוים כשכול הנוכחים חושבים אותו דבר, או אומרים אותו דבר, או מהנהנים בהסכמה מתוך יראה מהמנהל בעל הסמכות.
לא רק שהדיון יהיה משעמם הוא גם לא יישא פרי, פשוט בזבוז של זמן יקר ועיוורון לגלות הזדמנויות חדשות.

האגו משבש את הסינרגיה. האפשרות שלנו לפתוח את ההכרה ואת הלב לרעיונות של אנשים אחרים מחייבת ויתור, או הקטנה של האגו שלנו. ככל שאנחנו יותר מעריכים את עצמנו, ככל שהאגו שלנו יהיה יותר גבוה, כך נזלזל יותר בדבריהם של האחרים (אם בכלל נקשיב להם). כאשר אנחנו מזלזלים בדבריהם של אנשים אחרים ולא מקשיבים להם, אנחנו מפסידים את ההזדמנות לשמוע רעיונות חדשים ולגלות הזדמנויות חדשות.

דברים אלו נכונים כמובן, לא רק בעסקים אלא גם בחיים האישיים וגם במשפחה פנימה.
כתבתי כאן לא פעם על העוצמה של חשיבה ודיון כחלק מסיעור מוחות. סיעור מוחות שקט היא שיטה בה כל אחד מהמשתתפים רושם רעיונות שיש לו בנושא מוגדר, אחר כך מרכזים את כל הרעיונות בלי שיפוטיות וביקורת ובשלב הבא בוחרים את סדר העדיפות לבחון ולפעול בדרך מסוימת.

לא פעם דווקא הרעיון שברגע הראשון נשמע הכי הזוי ומוזר טומן בחובו את פריצת הדרך.
סיעור מוחות מהווה שיטה מצוינת ליצור סינרגיה לטובת הארגון.

"אם אני סבור שאני רואה את העולם כפי שהוא באמת, מדוע אכבד את הדעות החולקות עלי? מדוע ארצה להטריד את מוחי בדעותיו של מי שטועה? הפרדיגמה שלי אומרת שאני אובייקטיבי, אני רואה את העולם כפי שהוא, כל האחרים עסוקים בפרטי פרטים בעוד אני רואה את התמונה הכוללת" (שם עמוד 315)

הסינרגיה מגיעה מתוך כבוד לדעה אחרת ומי שמחזיק בדעה או בפרדיגמה המצוטטת למעלה מפסיד הרבה הזדמנויות.
הקשבה לעובדים תורמת גם לשיפור במוטיבציה שלהם (לא ארחיב הפעם בנושא זה ואתם מוזמנים להיכנס בקישור למאמרים הרבים שכתבתי כאן בנושא מוטיבציה).

הסינרגיה יוצרת מצבים של win-win

גם כאשר יש לנו מחלוקת עם אדם אחר או חברה אחרת, חיפוש אחר פתרון שלישי מתוך פתיחות יצור מצב של win-win, מצב שיהיה טוב לשני הצדדים ובוודאי יהיה טוב יותר מעימות משפטי ארוך ויקר.

עימותים עסקיים שהגיעו לבית המשפט מתחילים, לא פעם, במחלוקת עסקית אבל מהר מאד הופכים למאבקי אגו והכסף נשכח. העלות של עורכי הדין וההוצאות המשפטיות האחרות עולה ועולה אבל הגישה של "אנחנו נראה לו" משתלטת עלינו.
חשיבה סינרגטית לחיפוש פתרון שלישי שיהיה טוב לשני הצדדים יכולה להציל את המצב ואנחנו רק זקוקים למישהו שיעלה את ההצעה ויחלץ אותנו מהעימות היצרי.

כמה דוגמאות להיעדר פתיחות, הקשבה וסינרגיה

פגשתי פעם מנהל אחזקה בחברה גדולה שכאשר העובדים שלו באו אליו עם רעיון לפתור בעיה נהג לומר להם: "אתה תשתוק, אותי הביאו לחשוב, אותך הביאו לעבוד".
נסו לדמיין כמה רעיונות חדשים הוא הפסיד וכמה הזדמנויות חדשות לשפר ולהתייעל הוא פספס. אם נוסיף לכך את ההשפעה השלילית של דבריו על העובדים שניהל (למשל, פגיעה במוטיבציה שלהם) נראה שהאגו המנופח שלו גרם נזק גדול לחברה. בהזדמנות הראשונה שעשו בחברה ארגון מחדש הוחלף אותו מנהל האחזקה.

בחברה אחרת פגשתי מנהל מחלקה שהיה מקצועי מאד בהיבט הטכני, מסור ביותר לחברה ובעל מוטיבציה לדוגמה, אבל ליבו והכרתו לא היו פתוחים להקשיב לרעיונות שהביעו עובדיו. בפורומים סגורים ומצומצמים הוא נהג לכנות אותם "הקקות שלי". עברו כמה חודשים עד שהוא נפתח לזהות את ההזדמנויות שנפתחות בפניו כאשר הוא מקשיב לדבריהם של העובדים מתוך הערכה.

העניין מורכב יותר ככל שאנחנו עולים במעלה ההירארכיה ומגיעים למנכ"ל שאינו רואה כל צורך להרחיב את מעגל החשיבה סביבו. בחברות רבות כלל לא קיימת הנהלה או שקיימת הנהלה באופן פורמלי אך בפועל חבריה אינם חלק מפורום שמשמש להתייעצות וחשיבה משותפת.
בחברה מסוימת פגשתי מנכ"ל שהקפיד שחברי ההנהלה יפגשו אחת לשבוע אבל בלי נוכחותו, בלי סדר יום ובלי שביקש או קיבל את סיכומי הישיבה.

חברי ההנהלה נהגו להיפגש "כי זו הייתה ההוראה של בעל הבית", חשו שהם מבזבזים את זמנם ובמידה רבה חשו זלזול מצדו של המנכ"ל. איש מהם לא הרהיב עוז לומר זאת למנכ"ל שהיה גם הבעלים. הם אפילו לא העזו לבטא את תחושתם בקול רם וכאשר שוחחתי עם כל אחד מהם בנפרד הם השתוממו לשמוע שגם חבריהם חשים בדיוק כמותם.

המנכ"ל נדהם לשמוע ממני את הדברים ולא הבין למה איש מהמנהלים הבכירים לא אמר לו זאת. אבל כאשר ציינתי שכל חברי ההנהלה ועובדים נוספים בחברה טוענים שיש בעיית איכות במוצרים ושיפור האיכות יגביר את המכירות, הוא שלל זאת מכל וכל, כעס עלי מאד וסיים את עבודתי אצלו.

הזדמנות שנקרתה בפני ליצור מוצר סינרגטי

"אתה מתחיל בסינרגיה מתוך אמונה שכל הצדדים המעורבים ירכשו תובנה גדולה יותר, וכי ההתרגשות הכרוכה בלימוד ובתובנה המשותפים תביא לידי תנופה, ובעקבותיה יתחזקו התובנה, הלימוד והצמיחה" (שם עמוד 300).

לא מזמן פגשתי את יפעת שריתקה אותי ביכולות האישיות והמקצועיות שלה בתחום שהיה קרוב מאד אלי ובו זמנית זר לי כמעט לחלוטין. בסיומה של פגישה שארכה כמה שעות של הקשבה מתוך הערכה ופתיחות האחד לשני, בנינו מוצר חדש שנשען על סך היכולות של כל אחד מאתנו ויחד עם זאת מהווה סינרגיה ונותן תמורה גבוהה יותר מחיבור התמורה שיכולנו להביא בנפרד.

סיכום והמלצה

ההגדרה של סינרגיה היא שהשלם גדול מסכום חלקיו. הגדרה זו נשענת על הקשבה מתוך פתיחות והערכה לדעות שונות, או שילוב של יכולות וכישרונות שונים.

פתיחות ונכונות להקשיב לדעות שונות ורעיונות מאנשים אחרים מנוגדות לאגו שלנו. לכן אני ממליץ לכם ליצור את הפורומים ואת תבניות הפעולה בהם תהיה אפשרות להעלות דעות אחרות ומחשבות שונות משלנו. למשל, צוותי שיפור או ישיבות הנהלה.
אלא שבכל פורום שניצור, בסוף הדרך תידרש הפתיחות שלנו.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
4 תגובות

לא פשוט להיות מנהל וזו אחת התכונות החשובות של כל מנהל , היכולת להקשיב

היי דובי,
צודק מאד. תודה

זאב בוקר טוב
תיאורטית אתה צודק -כדי ליצור משהוא ולא חשוב מה צריך שיתוף עם אנשים אחרים
החל בעבודת צוות וכלה בבעלי מקצוע ועוזרים ששוכרים אותם כדי לממש/להגיע למטרה
והרי בכל גוף חי האברים פועלים בסינרגיה -כשהיא נפגמת קוראים לזה נכות או מחלה
והסוף ברור
אבל המציאות הציבורית שונה וכואבת
כמו שאתה מפנה לספר -גם אני עושה זאת
בספרו של יעקב בורק(אני מניח שמוכר לך) האם שימפנזים חושבים על פנסיה בפרק רצח בוועדת ההשקעות עמוד 96
יש תיאורים של מציאות כואבת
גם אני אישית נתקל כל הזמן בהתנגדות שקשה לי להסביר אותה -
מספר שנים אני מנסה לקדם את הרעיון של שילוב תחומי דעת - ( למשל תנ"ך ומדע) במערכת החינוך
אבל נראה שכל מורה /מנהל/מפקח -שומר בקנאות על "הנחלה" שלו
רמי

היי רמי,
אני מציג את הדרך הטובה, המומלצת. דרך שאפשר ללכת בה. יתר על כן אני ואחרים הלכנו בה הרבה. מנגד יש אגו, וטריטוריאליות ובעיקר התנגדות לשינויים.
זה נכון אבל אנחנו לא מפסיקים לנסות.
תודה על תגובתך

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג