עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

תגמול עובדים והגדלת תפוקה ומוטיבציה - פרק #2: חייכן - בכיין

פעמים רבות נשאלת השאלה כיצד לעודד הגדלת המוטיבציה והתפוקה אצל העובדים. בשבועות הקרובים נקדיש את המאמר השבועי לבחינה של מספר גישות. הפעם נבחן את גישה של עידוד ע"י הוקרה וציון חייכן - בכיין.

בעבר ניהלתי ארגון ובו כמה מאות עובדים, תחת הסכם קיבוצי. הפרמיה הייתה חלק מהסכמי העבודה הקיבוציים, ישנה ואנכרוניסטית.

לא היה בה משום עידוד ותרומה למוטיבציה ולא ניתן היה לשנות את דרך העבודה. אבל רצינו לעודד גם את המוטיבציה ובעיקר לעודד שיפור באיכות והורדת הפחתים בתהליך היצור.

פיתחנו גישה של הערכה והוקרה לראשי צוותים או לכלל העובדים בעזרת השימוש "בחייכן-בכיין" (Smiley). נציג כאן את ההוקרה והעידוד של הפעילים וראשי הצוותים לעידוד השיפור ברמת הפסולת או שיפור ה- Yield.

קבענו יעד בתחום בכל שבוע הוצאנו פרסום עם רשימת המפעילים, התוצאה שהושגה וציור החייכן-בכיין. כל מי שהופיע ברשימה קיבל באופן אישי את הרשימה (שגם פורסמה על גבי לוחות המודעות) עם מכתב אישי מהמנכ"ל.

כך נראה הפרסום השבועי:
תמונה: טבלת חייכן-בכיין

מטעמים מובנים איננו מפרסמים את רשימת השמות, אך נציין כי לרשימה זו הייתה השפעה דרמטית חיובית. הצוותים כולם נלחמו לשיפור התוצאות ונוצרה אווירה מאד חיובית וממוקדת מטרה.

סיכום: הגישה המתוארת, פעלה בהצלחה רבה מאד, במקום מסוים, משום השאיפה של כולנו לקבל משוב והערכה, לקבל התייחסות אישית לפועלנו.

המלצה: אנו ממליצים לתת משוב והערכה לעובדים ולא למהר לתת תשלום על כל הצלחה. הכסף לא קונה הכל והוכרה נשארת בלב הרבה מאד זמן ומהווה כוח מניע שלא יסולא בפז.

ומה בהמשך: בשבועות הבאים נבחן כמה גישות ושאלות אחרות: יעדים ומדדים עם צוותי שיפור או בונוס חודשי (נזכיר את המשפט הידוע: "אמור לי איך תמדוד אותי ואומר לך איך אנהג"), נבחן כיצד לעודד הצעות ייעול וכיצד לתגמל וכיצד לתגמל על השתתפות בצוותי שיפור.

שפרו את המוטיבציה של העובדים והחיבור שלהם לחברה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום, וצרו שיפור מתמשך במוטיבציה של העובדים לחצו לתיאום שיחה

לשאר הפרקים בסדרה "תגמול עובדים והגדלת תפוקה ומוטיבציה":

פרק 6: פרק אחרון.

פרק 5: תגמול על השתתפות בצוותי שיפור.

פרק 4: צוותי שיפור.

פרק 3: תאמר לי איך תמדוד אותי ואומר לך איך אנהג.

פרק 2: חייכן - בכיין.

פרק 1: פרמיה מול "סמיילי".

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות
אושרית אדלר
13-11-2018

זאב שלום,
גם אני מאמינה כי הגישה של אמירת מילה טובה לעובד משפיעה יותר מתגמול כספי.
בחברה הקודמת שבה עבדתי ניהלתי שם את התפ"י וכל יום בחנתי את נתוני הייצור של היום הקודם (לפני הסיבוב בייצור), כשהייתי עוברת בין העובדים בסיבוב הייצור אותם העובדים שראיתי "שהצטיינו" בתפוקה ביום הקודם אמרתי לאותו העובד:" תודה לך על אתמול, ראיתי כי התאמצת".
לא רק שביום למחרת שוב ראיתי את אותו השם של העובד שתפוקתו גדלה אלא הצטרפו אליו עוד כמה עובדים.
יש לציין כי האווירה בייצור נראתה אחרת וחיובית יותר מהרגע שבו החלטתי לעבור ולהגיד ילים טובות לעובדים.
בסוף כל חודש במצגת סוף החודש הייתי מראה למנהל המפעל + למנהלי המחלקות מי העובד שייצור בתפוקה גבוהה באותו החודש יחסית לשאר העובדים ואותו העובד קיבל תגמול בשכר.
דבר זה יצר מעין תחרות בין העובדים מי ייצר יותר.
לאחר מכן המשכנו עם התגמולים החודשיים בהקשר לאיכות.
אני חושבת שניתן להוציא יותר מעובד כשאומרים לו מילה טובה וחיוך חם.

היי אושרי,
תודה על התייחסותך המעניינת והחשובה. אני מאמין בדרך זו בכל לבי ומתוך ניסיון רב שנים. תמיד אני שמח לקרוא עוד חוות דעת שמאששות את הדרך.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג