עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

יתרונות וחסרונות: כלים לקבלת החלטה בתוך דילמות אישיות וגם ניהוליות

בתקופה האחרונה התקשרו אלי מספר אנשים להתייעץ כיצד להכריע בדילמה שהעסיקה אותם. לפחות בשני מקרים מדובר היה בהחלטה מאד משמעותית מבחינתו של המתלבט.

במאמר זה אני מבקש לעסוק בקבלת החלטות במצבי דילמה קשים ומורכבים – בפן האישי וכמובן בפן העסקי והניהולי.

דילמה אישית: קבלו ההחלטה בעצמכם

נבחן קודם את המקרה של דילמה אישית ובהמשך נעבור לדילמה של ארגון או חברה.

בכל המקרים, כאשר מדובר בדילמה אישית, אני ממליץ מאד, קבלו החלטה בעצמכם. זכרו שלכל אחד, ובעיקר לאנשים המקורבים אליכם, יש אג'נדה אישית ואינטרסים בהחלטה שלכם. ככל שהאדם אתו תתייעצו, ינסה להיות אובייקטיבי, הוא מושפע מנקודת ראותו את הדברים ועמדתו בנושא הנדון.

כאשר מדובר בהחלטה של הארגון המצב שונה ובהמשך אתייחס גם לכך.

לשקול רווחים ומחירים – לא יתרונות וחסרונות

כאשר אתם מתלבטים בין שתי אפשרויות או יותר תרשמו לכל אפשרות את הרווחים והמחירים שלה.

למשל, אתם מתלבטים האם לעזוב את העבודה הנוכחית או לא. יש שתי אפשרויות: כן או לא.

או אתם מתלבטים האם לעבור למקום עבודה אחר. שוב יש שתי אפשרויות: המקום הנוכחי או החדש.

אבל אם אתם מתלבטים, למשל, באיזה מסלול לימודים לבחור, סביר להניח שיש כמה אפשרויות.

לכל אפשרות תרשמו מה הרווחים שלכם אם תבחרו בה, ואילו מחירים תשלמו.

אני בכוונה לא מציג את הרשימות כבעד ונגד. או יתרונות וחסרונות. אני חושב שיותר נכון לרשום את הרווחים והמחירים (במתכוון אני רושם "מחירים" או "רווחים" ברבים, כדי שתחפשו כמה שיותר סעיפים).

כאשר אנחנו מגדירים זאת כבעד ונגד, או יתרונות וחסרונות, אנחנו כבר נוקטים עמדה. הגדרה של רווחים ומחירים כתוצאה מכל בחירה, היא יותר נקיה.

יתר על כן, כאשר אתם רושמים את הרווחים והמחירים, אתם יודעים מה יהיו המחירים שתשלמו כאשר תבחרו בחלופה מסוימת ויכולים להיערך לכך. אפילו למזער חלק מהמחירים.

אך גם כאן, תשתדלו לרשום את הרווחים והמחירים באופן הנקי ביותר ונטול פניות ככל האפשר.

דוגמה לגישה עם הטיה מראש

לא מזמן ישבתי עם מנכ"ל שאני מאמן. הוא קרא לי דחוף כדי לקבל החלטה בדילמה לא פשוטה שיש לו. אבל כאשר רשם את המחירים והרווחים, היה ברור שהוא כבר קיבל החלטה ולמעשה מבקש את אישורי להחלטה שקיבל.

כאשר הפניתי את תשומת לבו לכך שמאחורי הרשימה של הרווחים והמחירים יש כבר החלטה, הוא הסס לרגע והודה שאכן כך הם הדברים. המלצתי לו לנסות לרשום את הרווחים והמחירים בכל אפשרות בצורה נקייה ונטולת פניות ככל האפשר, אם באמת חשוב לו לנהל תהליך בחירה מושכל ושקול בין שתי החלופות (שהיו מאד מהותיות להמשך דרכו).

ומה הצעד הבא?

אחרי שרשמתם את רשימת הרווחים והמחירים, תעברו עליה שוב לפני השינה וכאשר אתם קמים בבוקר, קבלו החלטה "מהבטן". המונח "לקבל החלטה מהבטן", נותן משקל מאד גדול לאינטואיציה שלנו. האינטואיציה שלנו משקללת הרבה מאד מידע שנמצא בלא מודע שלנו (מיד אציג את עמדתו של פיטר דרוקר להחלטות מהבטן) .

למשל, האינטואיציה שלנו תתייחס גם למקומם של הערכים האישיים שלנו בכל אפשרות, גם אם לא זיהיתם את הערכים האלו באופן מודע.

כאשר אתם רושמים את המחירים והרווחים שלכם בכל אפשרות, אתם מוסיפים מידע חשוב מאד ומושכל, אך אני ממליץ, בסוף, לקום בבוקר ו"לקבל החלטה מהבטן".

דילמה ארגונית.

אחד מספרי הניהול הראשונים שקראתי, בקדנציה הראשונה שלי כמנכ"ל היה ספרו של פיטר דרוקר: מניהול של אתמול למנהיגות של מחר.

זה היה כבר לפני הרבה שנים ואני זוכר מעט מאד מהספר, אבל אני זוכר באופן מאד חד וברור את האמירה של דרוקר, שמנהלים מקבלים החלטות מהבטן וצריכים ללכת עם ההחלטות האלו.

עד אותו רגע קיבלתי לא מעט החלטות מהבטן, אבל התביישתי לומר זאת ולא סיפרתי על כך לאיש. לכן, כאשר קיבלתי פתאום "הכשר" מדמות כל כך בכירה בעולם הניהול, הייתי בהלם.

בדילמות ארגוניות קבלו החלטות בצוותי חשיבה

כאשר החברה שלכם עומדת בפני דילמה, אין מקום לאינטואיציה אישית. אני מאד ממליץ למנכ"ל לערב את ההנהלה בדילמות משמעותיות. ובאותו האופן לכל מנהל בדרג שלו, לערב מנהלים או עובדים נוספים. ככל שתערבו מנהלים או עובדים נוספים בהתלבטות, כך ההחלטה תהיה יותר שקולה ויהיו לה יותר תומכים.

התחילו בסיעור מוחות כל משתתף ירשום לעצמו את המחירים והרווחים ואחרי כן רכזו את כל הרשימות לרשימה מרכזית. קבצו סעיפים דומים ולאחר מכן תקיימו דיון על התמונה הרחבה שעולה מהחומר שנאסף.

אל תמהרו להפעיל את הסמכות שלכם ולחתוך. לא בהכרח אתם רואים את מכלול המחירים שהחברה תשלם. בכל מקרה, לאחר קבלת ההחלטה בדילמות משמעותיות, תרצו את התמיכה של החברה. תמיכה אמתית, לא כדי לצאת ידי חובה. לכן שתפו עוד אנשים בחשיבה ובהחלטה.

זכיתי לשמוע את אלי הורוביץ (מנכ"ל טבע במשך 26 שנים ובחלק מהזמן גם יו"ר) מתייחס לנושא זה לא מעט פעמים. הוא נהג לומר: תתווכחו, תריבו, תשכנעו אבל תמשיכו עד שתקבלו החלטה משותפת."

סיכום והמלצות

כאשר יש לכם דילמה אישית, קבלו החלטה בעצמכם. תרשמו את הרווחים והמחירים בכל אפשרות ואחרי כן קבלו החלטה מהבטן.

כאשר הדילמה היא ברמת החברה, אל תחתכו, קיימו דיון של ההנהלה או קבוצות דיון אחרות. תדונו, תתווכחו, תשכנעו אחד את השני, עד שתיפול החלטה.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

היי איתמר,
הערותיך מאד מעניינות. בעיקר הגם וגם.
תודה

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג