עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,750 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

האם אחיזת העיניים הפכה לסטנדרט?

בסיום תמצאו קישור למאמרים נוספים בנושא צרכנות ושיווק הוגן.

המלצות מועילות למנהלים - והפעם: למה לא

לחצו כאן לקישור לסרטון.

לחצו כאן כדי להגיע לערוץ היוטיוב שם תמצאו עוד עשרות סרטונים שיעניינו אתכם.

סיפור על משחת השיניים

לפני שנים התגלגל סיפור על יזם מבריק שהציע לאחת היצרניות של משחות השיניים להגדיל במעט את פתח השפופרת.

וכך, במקום שהפתח יהיה בגודל האופטימלי, הוא היה מעט יותר גדול.

בכל לחיצה הצרכן לקח מעט יותר משחה. מעט יותר משהיה רגיל לקחת ומעט יותר ממה שנזקק.

הצרכנים לא שמו לב, אבל היצרנית מכרה הרבה יותר משחה.

היזם "המבריק" קיבל אחוז קטן מהגידול במכירות והתעשר וכך גם היצרנית. המכירות גדלו בלי מאמץ.

שנים חשבתי שזה היה רעיון מבריק.

לקח לי זמן להבין שבכל לחיצה, היצרנית הונתה, או רימתה, את הצרכנים שלה.

זו הייתה פשוט הונאת לקוחות.

הונאה קטנטנה לצרכן הבודד שחזרה על עצמה יום אחרי יום אצל מיליוני לקוחות. ובסך הכל הגיעה להיקפים כספיים גדולים מאד.

מסחר הוגן לא היה שם.

צומת דרכים

הגענו לצומת דרכים:

אם אתם מסכימים אתי שזו אכן הייתה הונאה – בואו נמשיך.

אם אתם חושבים שזה היה רעיון מבריק – ניפרד כאן ונתראה בשבוע הבא.

אנחנו מדינה קטנה, ואם אני מנסה לאחז את עיניכם ביד ימין, אתם מנסים לאחז את עיניי ביד שמאל ובהמשך נפרט.

הלחם המיוחד

לפני כמה חודשים קניתי לחם מיוחד. אתם יודעים, מהסוג של כוסמין, שיפון וכדומה. אחרי זמן קצר מהרגיל פתאום נגמר הלחם.

אקצר לכם.

מדדתי כמה כיכרות לחם ומצאתי שבלחם הזה הפרוסות הן בעובי של כמעט 20% גדולות מ"הרגיל".

מה זה עובי "רגיל"?

זה העובי של מרבית כיכרות הלחם שמגיעות אלינו הביתה.

כמו בסיפור של משחת השיניים, הגדלת העובי של פרוסות הלחם ב-20% עשויה להגדיל את המכירות ב- 20%.

היצרן עשה מהלך של הכנסת מכונת פריסה נוספת לקו היצור וקיבל הגדלה של המכירות.

לאחרונה עוד יצרנים גדולים הצטרפו לטרנד ומוכרים לחם מיוחד כשפרוסות הלחם עבות מ"הרגיל".

הסתייגות: אולי אני טועה בכוונות הטהורות של היצרן.

באיזה מיכל התכולה רבה יותר?

לא מזמן הגיע אלינו הביתה קרם של "שביט" במיכל גדול.

27.10 1

במבט ראשון חשבתי שמדובר באריזה חסכונית יותר.

בחנתי את הכמות:

27.10 2

שני המכילים מכילים 50 מ"ל. בכל זאת חשבתי שיש טעות בכיתוב. העברתי מים מאחד לשני ואכן הכמות זהה.

איני יודע אם המיכל הגדול יותר גם יקר יותר או שהיצרן רק מבקש שנעדיף אותו על פני המתחרים כי הוא מוכר כמות גדולה יותר.

אבל נראה שהיצרן מבקש ליצור אחיזת עיניים וסיבותיו עמו.

אולי אנחנו בכל זאת צרכנים נבונים

לפני כארבע שנים כתבתי כאן על הניסיון של מפיצת הגלידה של Milka למכור לנו ארטיק קטן מהמתחרה באריזה גדולה ומחיר גבוה יותר.

הניסיון למכור ארטיק קטן באריזה גדולה לא הצליח. ככל הנראה יש גבול גם ליכולת לאחז את עינינו...

אנחנו חיים בשוק קטן

אנחנו חיים בשוק קטן. אני יכול לקבל היום החלטה צינית להגדיל את העובי של פרוסות הלחם, מחר אהיה בצד השני שמנסים לעבוד עלי.

למשל, מטעמי בריאות אני אקנה לחם "שיפון מלא", או לחם "שיפון כהה", ובעצם רק 30% מסך הקמחים יהיה שיפון והשאר חיטה. ואני רציתי להימנע מאכילת קמח חיטה (כתבתי על כך בעבר).

או כל ביטוי אחר של חוסר הגינות.

סיכום והמלצה

אחרי השירות הצבאי ניקיתי בצלילה תחתיות של יאכטות במרינה דל ריי בלוס אנג'לס.

העבודה היא בצלילה על הגב צמוד ליאכטה. אין מבט מרחוק על כל התחתית. זו עבודה קשה.

עבדתי מהר והשתדלתי לנקות כמה שיותר יאכטות. פעם אחת ראש הצוות, שעשה בקרה על העבודה שלי, החזיר אותי אחורה לנקות מחדש די הרבה יאכטות.

כמובן לא עשיתי זאת במזיד, אבל לא הקפדתי מספיק.

בעל העסק שוחח אתי ואמר שהלקוחות לא יכולים לבדוק אותו. אבל כמו שהוא רוצה לקבל שירות טוב במוסך בלי להבין מה קורה שם – כך הוא מספק שירות מצוין ללקוחות שלו. עניין של אמון.

כאן אצלנו אנחנו צריכים להחליט באיזה סביבת מסחר אנחנו רוצים לחיות.

באופן אישי אני מאמין שבטווח ארוך, אנחנו, כצרכנים, נעדיף שירות ומוצרים איכותיים וספקים הגונים.

התוצאה תהיה שספקים איכותיים והגונים ייצאו נשכרים.

אני באופן אישי, מקפיד לא לרכוש סחורה או שירות מספקים לא הגונים.

אני מזמין אתכם ואתכן לנהוג כמוני.

שאלת סקר חשובה

אנחנו מקבלים כל הזמן החלטות בנוגע לבחירת שירות או מוצר כזה או אחר.

פעמים רבות הבחירה שלנו אינה קשורה רק למחיר.

אילו שיקולים מנחים אותך?

שאלת הסקר ששאלנו לראשונה לפני שש שנים עסקה בבחירה הזו:

אילו שיקולים מנחים אותך בבחירת המוצר כשיש מבחר של מוצרים דומים?

רוב מוחלט הצביע בכיוון מאד מעניין.

אני ממליץ לך לראות את תוצאות ההצבעה ומזמין אותך להצביע בעצמך.

סקר

רשימת מאמרים בנושא צרכנות ושיווק הוגן

  1. טעמה המר של איכות ירודה פורסם בשנת 2016
  2. משברי האמון העסקיים שנוצרו בעקבות משבר הקורונה וכיצד להתמודד אתם פורסם בשנת 2020
  3. עד כמה כדאי להיות הוגנים בשירות ובמכירות ולמי זה פחות חשוב? פורסם בשנת 2021
  4. שיווק מתוחכם מול צרכנות נבונה: כיצד גודל האריזה משפיע עלינו? פורסם בשנת 2022
  5. בזכות התחרות – או איך כדאי לנהוג כצרכנים וכמנהלי עסקים פורסם בשנת 2022
  6. מדוע משתלם להיות ישרים והוגנים גם כשזה עולה כסף? פורסם בשנת 2024
  7. [וידאו] על חשיבות האמון בעסקים פורסם בשנת 2024
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

כל יצרני הגלידה בארץ הקטינו את המוצר ושמרו על האריזה המקורית , למשל מגנום סטנדרטי קטן לפחות ב 40% מהמקורי, או אם תסתכלו על טילון גדול תראו שהגלידה רחוקה מהקצה , פשוט רמאים בתחפושת, מקדונלד מלמדים את העובדים שלהם לתת פחות גלידה בכוס של גלידה פיצוץ ולקפל את הקצוות פנימה כך שיראה כאילו מלא, וזאת למרות שבתמונת הפרסומת שלהם הכוס מלאה עד הסוף,
בקיצור כל מי שיכול בארץ לרמות מרמה , זו תרבות והיא מושרשת אצלנו ואף אחד לא שומר על הצרכנים כי זזו תרבות השקר שהשתרשה אצלנו, פשוט חבל.
חלק מבעית השורש של התרבות הישראלית

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג