עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-4,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

תדירות הדיונים לניתוח ושיפור בצוותי העבודה

מהי התדירות הרצויה לדיונים בצוותי העבודה - יומית, שבועית או חודשית?

כאשר הצוות מטפל בפיתוח המכירות או בגביית חובות, כמעט ואין מידע שמתחדש מדי יום ולכן אין מקום לדיון יומי.

אבל קווי היצור פועלים ברצף ולפחות בכל יום. לכן יש אירועים חדשים בכל יום. האם נכון יהיה לנתח את התוצאות בכל יום? פעם בשבוע? ואולי רק פעם בחודש?

באחת החברות בהן עבדנו, לא התקיימו דיונים כלל. הקמנו צוותי שיפור שניתחו אחת לשבוע את הנתונים השונים על קווי היצור.

תוצר העבודה עם צוותי השיפור היה שיפור מרשים ועקבי בתוצאות. חלק מתהליך השיפור היה כניסה לניתוח מדי יום של התוצאות השונות בקווים.

הדיון היה קצר ותכליתי בפורום מצומצם של מנהלים ובעלי תפקידים. בכל יום נבחנו בעיות שקרו ביום הקודם וניתן מענה לבעיות העיקריות שאובחנו.

במקביל המשיכו צוותי השיפור בפגישות השבועיות והשיפור המשיך והתייצב.

אחרי כמה חודשים, נראה היה שניתן להסתפק בדיונים היומיים וסגרנו את צוותי השיפור.

אחרי עוד כמה חודשים ראינו כי חלה ירידה, אטית אבל יציבה, בביצועים של המשתנים העיקריים שנמדדו.

מדוע?

הדיון היומי הוא מאד חשוב. אך מאד קצר ותכליתי. בדיון היומי לא משתתפים עובדים, וכך העובדים בקו היצור אינם מחוברים למטרות של החברה ואינם חלק מהחשיבה ויצור הפעולות המתקנות והמונעות. לכן הם גם פחות מחויבים לביצוע הפעולות שיביאו לשיפור התוצאות.

הדיון השבועי, אם הוא נעשה בפורום אחר, פורום רחב יותר הכולל עובדים, מתקיים גם הוא על בסיס המדידה היומית והשבועית. בדיון השבועי משתתפים אנשים אחרים מאלו שלוקחים חלק בדיון היומי. עולים רעיונות אחרים והעובדים חיים את המטרות של החברה ופועלים להשגתן.

המלצה:

  • דיון יומי: אנו ממליצים לקיים דיון קצר (כעשרים דקות) מדי יום על האירועים המהותיים בקווי היצור. הדיון מתקיים על בסיס נתונים שעולים ממדידה של המדדים העיקריים.
  • דיון שבועי: ניתוח בצוותי עבודה או שיפור של כל המדדים מול המדידות בתחומי המכירות, גבית חובות וקווי היצור. בקווי היצור, מומלץ שהפורום השבועי יהיה שונה מהפורום היומי. הדיון השבועי ימשך כשעה (לא יותר) במהלכו יסקרו את נקודות השפל ויציעו פעולות מונעות או מתקנות. כל דיון יתחיל במעקב על המשימות שנקבעו בדיון הקודם. הפעולות המוצעות יהיו תמיד עם אחראי לביצוע ולוח זמנים.
  • דיון חודשי: ההנהלה תשב אחת לחודש ותבחן את לוח המחוונים של החברה ואת התקדמות הצוותים להשגת היעדים.
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור גם אצלכם

ספרו לי על האתגרים שעומדים בפניכם ונבחן יחד אם יש ביכולתי לסייע לכם ליצור שיפור משמעותי. מלאו את הטופס ונקבע שיחת היכרות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
3 תגובות

תהליך שיפור בריצפת ייצור צריך לשתף את העובדים בתהליך,
מה שקרה בחברה הזו היה צפוי ויקרה בדרך כלל בכל מקום בו יפסיקו הגורמים הישירים לעשות את השיפור, הפגישות היומיות של צוותי המנהלים בעיקרה תורמת לתאום בביצוע הפעילויות לא לשיפור התהליך.
לא בכדי קוראים לזה תהליך שיפור מתמיד, ללא התמדה לאורך זמן השיפור נפסק והביצועים יורדים

עודד לבנה
עודד לבנה
01-04-2013

שלום זאב.
פוסט טוב.
אפשר היה להדגיש יותר את החשיבות של הפגישות מפרספקטיבה של סגירת מעגל משוב של תקשורת, ואיפשור בקרה.
שתי הערות נוספת:
ראשית, מפגשים יומיים לניקוי פתרון והטמעה:
השינוי המוצלח ביותר שעשיתי בחברה כלל מפגש יומי. המפגש היומי כן כלל עובדים - מוקדניות ומלגזנים. בכל מפגש יומי ניתחנו תקלה אחת (קו אחד שיצא באיחור), זיהינו בעית יסוד, ופתרנו אותה.
כך "ניקינו" את הפתרון מהבעיות שהיו בו עדיין.
תוך שבועות ספורים (לא זוכר אם 2, 4 או 6) ירדנו לשלושה ואחר כך שני מפגשים בשבוע.
ככלל, כאשר מתכננים פתרון ניהולי חדש, אף פעם לא חושבים על הכל. המפגשים היומיים, אשר כוללים את דרג העובדים, מאפשרים לזהות כשלים בפתרון, לגבש פתרונות, לקבוע אחריות ולקיים בקרה על יישום התיקונים הקודמים.

שנית, תכנות אג'ייל:
מפגשים יומיים מקובלים מאד בעולם המחשבים.
כדי להדגיש את העובדה שהם קצרים, הם מתקיימים בעמידה.
כל אחד מהצוות אומר מה הוא עשה אתמול, מה הוא יעשה היום, ומה מעכב אותו (אם משהו מעכב אותו).
זה מסייע להסתנכרן ולהסיר מכשולים שחברי צוות אחרים יכולים להסיר.
הצוותים הם בד"כ רב-תחומיים ואף רב-מחלקתיים.
ההצהרה מה אעשה היום מאפשרת לתקן תוכניות עבודה אשר אינן מיושרות עם מטרות הקבוצה.
המפגש מתקיים בלי מנהל הפרוייקט, אלא מנהלים זוטרים ועובדים בלבד, וכולים דנים כשווים.
חשוב לציין שמבחינת קבלת ההחלטות (בעיקר החלטות תכן וסדר פעולות), עובד זוטר בהייטק שקול לפחות לראש צוות בתעשיה המסורתית - הוא מחליט בין משימותיו לעיתים בטווח של שבועות, ומחליט איך לפתור בעיות, כולל עבודות הנדסיות לא פשוטות.
עיין עוד:
http://he.wikipedia.org/wiki/Scrum
http://he.wikipedia.org/wiki/Extreme_Programming

להתראות,
עודד

אני חושב שלא צריך להרבות בדיונים. זה לא מעניין כל כך את העובדים.

שתף/י את דעתך

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

עוד לקריאה בבלוג

  • חדש
  • פופולרי
  • תגובות אחרונות

ספרי הראשון: Manage! Best Value Practices for Effective Management

קראו את ספרי הראשון "Manage!" - הספר מספק מבט חדשני על ניהול בימינו, מתמקד בניהול אנשים ומסביר איך לשפר את התוצאות העסקיות ע"י רתימה וחיבור העובדים למטרות החברה. הספר מתפרסם באנגלית בשלב זה.

השער הקדמי של הספר

קראו את הפרק הראשון מהספר בבלוג >>

רכשו את הספר בחנות המקוונת >>

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

מאמר מקצועי חדש כל שבוע - כבר יותר מ-7 שנים

הצטרפו ליותר מ-4,500 מנהלים/ות בניוזלטר שלי וקבלו מאמרים חדשים ישירות למייל
זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

בלי ספאם - אני מכבד את הזמן והפרטיות שלך. הצהרת פרטיות.
זאב רונן, מייסד ומנכ"ל 'מצוינות בעסקים'