מאמר זה נכתב כאשר אנו שרויים בעיצומה של מגיפת הקורונה שמאלצת אותנו להתמודד עם מציאות שלא ציפינו לה. העולם כולו מתמודד עם מציאות אחרת ונדרש לקבל החלטות ודרכי פעולה בתנאי חוסר וודאות ובקצבים גבוהים.
עולם העבודה נכנס לכאוס גדול כאשר עובדים רבים מאבדים מקומות תעסוקה ורבים לא יודעים מה יילד יום. אלו שעובדים, נדרשים לפתח מיומנויות של עבודה מהבית באפליקציות שונות ולנהל פעילויות באופן וירטואלי.
בתוך כל העולם השונה והמשתנה הזה אבחר לשים דגש על תפקידו החשוב של המנהל. בימים כתיקונם, כאשר ננתח את תפקיד המנהל נייחס חשיבות רבה ליכולות ניהול כגון הגדרת משימות, עמידה בלוחות זמנים וביצוע פרויקטים, בניית אסטרטגייה והובלה, פיתוח אחריות ועוד. עוד נדבר רבות על נושא בניית צוות ויכולות תקשורת בין אישיות.
ארצה להתייחס לתחום האחרון.
יכולות התקשורת מתעצמות פי כמה מונים בעת הזו
העובדים בבית מסתגלים לניהול ישיבה באופן וירטואלי. המנהל נדרש עתה ביתר שאת להיות יצירתי. הוא נדרש לשנות את אופי המשימות, משימות שאולי נדחו לזמן רחוק יותר יכולות להתבצע עתה ובקצב שונה. תכנים משתנים וקצה התגובה משתנה גם הוא.
בצד ההתמודדות עם חוסר הוודאות, החרדה האישית והחרדה לגורל החברה - העובדים רוצים ומוכנים ליצור שגרה מסוימת דרך ביצוע המשימות שהם נדרשים בעת הזו.
אנו מתארים עובד שמתנהל דרך המחשב, יומו מקבל מסגרת של ישיבות בחדר מסוים בביתו בלי לראות את חבריו לעבודה ולנהל שיחות חולין או להיפגש בעמדת הקפה במטבחון. גורמי הרעש אחרים הם. ילדים קטנים בבית או דורמים אחרים שהעובד נאלץ להתמודד עימם.
התקשורת מקבלת מימד אחר ורמת הנחיצות שלה עולה. המנהל עתה נדרש להיות יותר ויותר תקשורתי.
להעביר מסרים מההנהלה מטה, לנתח ככל שאפשר את המצב הכללי - והכי חשוב - לתת אוזן קשבת לעובדים.
המנהל נדרש לחדד יותר מיומנויות של מקשיב ואמפתי. הוא צריך להבין את חווית השינוי שהעובד חווה ולהיות ער לכך.
יכולות הניהול שלו צריכות להתחדד במוטיבים של תקשורת והקשבה. הוא צריך ליזום יותר שיחות ולהקשיב. אופי השיחה צריך להיות מושתת יותר על שאלות פתוחות ולא במתן פקודות והוראות. שאלות על תחושות העובד ומשפחתו הסובבת צריכות לקבל מקום משמעותי יותר, כמו גם הבנת הסביבה החדשה שהעובד מצוי בה. התקשורת צריכה להיות הרבה יותר פתוחה, מזמינה והכי חשוב - רציפה.
זה הזמן ללמוד את יתרונות סגנון הניהול הרך יותר או סגנון המנהל המאפשר. המנהל שמבין שניהול הוא קודם כל ניהול אנשים והובלתם ורק אח"כ ניהול המשימות (או כפי שאני רואה זאת - ניהול המשימות דרך ניהול העובדים).
מנהלים שיצליחו לסגל אופן עבודה כזה וישקיעו בכך יקבלו עובדים מחוברים יותר, עובדים שיעריכו אותם רבות על התנהגות זו ויכירו להם תודה לזמן ארוך יותר. מנהלים כאלו יהנו מעובדים מחויבים ורתומים למשימה.
משבר הקורונה יחלוף אולם התנהגות המנהל בזמן המשבר לא תחלוף מהר.
עובדים יזכרו לאורך זמן רב את התנהגות המנהל בימים לא פשוטים אלו.
מנהלים שיידעו להתנהל נכון עם העובדים בתקופה לא פשוטה כזו, ייזכו בהמשך להערכה רבה יותר ויהנו מיכולות ניהול גבוהות יותר שיביאו לעבודת צוות טובה יותר, מחוברות עובדים גבוהה ובסופו של דבר ביצועים טובים יותר.