עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מדידת הפחת הכולל בין כמות התוצר התאורטית לבין הכמות בפועל

לפני זמן מה ביצענו פעילות לשיפור כמות הפחת ואובדן החומר בזמן תהליך הייצור במפעל מסוים. כרגיל, בדקנו את הפחתים בכל התחנות השונות של שרשרת היצור, והסתכלנו על הפחת המצטבר מתחנה לתחנה.

אך בשלב מסוים היה נדמה לנו שמסיבה כלשהי, לא כל הפחתים נספרים ואנו לא רואים את התמונה המלאה.

הפתרון היה למדוד במקביל גם את הפחת הכללי של תהליך היצור – להסתכל על המפעל כ"קופסא שחורה" בה נמדד בדיוק מה נכנס לתהליך, מה יוצא ממנו, ומה היה אמור לצאת ממנו באופן תאורטי.

הנתון (המדהים) שגילינו היה כי הפחת שנמדד על תהליך היצור הכללי היה גבוה ב-50% (!) מהפחת שהצטבר כאשר מדדנו מתחנה לתחנה.

והנה הקונפליקט: כאשר מודדים את הפחת על כל תהליך היצור, מקבלים תמונה מלאה – אך לא ברור היכן הבעיה, ותהליך השיפור פחות מובן מאליו. כאשר מודדים את הפחת בכל תחנה מגלים בדיוק היכן הבעיה וניתן לשפר, אך לא מקבלים את התמונה המלאה.

המלצה:

הפתרון הוא למדוד את הפחת במקביל, גם עבור תהליך היצור כולו וגם עבור כל תחנה בשרשרת היצור. רק כך ניתן לדעת בדיוק כמה פחת נוצר בתהליך היצור, ובדיוק היכן הוא נוצר וכיצד להפחית אותו.

צרו התייעלות בתהליך היצור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום וצרו התייעלות ביצור ושיפור בעבודה וברווח לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
1 הגיב/ה

התהליך הוא מערכת מורכבת. הניצולת של התהליך היא אחד מתוצרי התהליך כמו תכונות אחרות של המוצר. התוצר של התהליך מושפע מהרבה פרמטרים של התהליך והאינטראקציות ביניהם וכמובן מתכונות חומר גלם. לכן אסור לפעול רק על אובדנים בתהליך ללא בחינה ודאגה לתוצריו האחרים של התהליך. באחד ממפעלי המזון הגדולים שאיתם עבדתי פעלו להקטין פחתים. הביאו מומחה מחו"ל שנתן המלצות לגבי הגדלת התנובה. ואכן התנובה השתפרה בצורה ניכרת. את התוצ"ג העבירו למפעל אחר לצורך פריסה. התברר כעבור מספר חודשים שהשיפור בתנובה פגם ביכולת הפריסה ואי אפשר היה לפרוס את המוצר. ההפסד היה גדול. 4 חודשי עבודה ירדו לטימיון. מה אני בא לומר: אי אפשר לטפל בתהליך בשיטת הסלמי. למשל לחלק את אובדן הפחתים לשלבים או למכונות וטפל בכל אחד מהשלבים במנותק משאר השלבים.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג