עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד התנדבות של העובדים לפעילות קהילתית פועלת לטובת העסק שלכם?

הוזמנתי לתת הרצאה חשובה באוניברסיטה העברית, ונאלצתי לבטל את השתתפותי בשיפוט של שתי חברות במסגרת תעשייה יפה בישראל יפה.

חשבתי בצער, שעלול להיות שלראשונה מזה כעשרים שנה, לא אשפוט בתחרות. במחשבה שנייה ניסיתי להבין על מה אני מצטער. השיפוט הוא בהתנדבות, אני משלם על הדלק בנסיעה ארוכה לחברות בצפון ומפסיד יום עבודה.

אז מה יש בהתנדבות הזו? מה מושך אותי כל כך להגיע אליה שנה אחרי שנה?

זו לא ההתנדבות היחידה שאני לוקח בה חלק. למשל, אני נוטל חלק בפרויקט מנטורינג למשתחררים. כבר תשע שנים אני מאמן, במסגרת פרויקט זה, חברה צעירים בהתנדבות. מדוע? מה מושך אותי להתנדב?

מדוע אני מתנדב?

ישנה כמובן התמורה המיידית. הישירה. למשל במסגרת תעשייה יפה בישראל יפה (מטעם המועצה לישראל יפה) אני מגיע לתעשיות מאד מעניינות. התעשיות שמשתתפות בפרויקט הן, בדרך כלל, תעשיות שנמצאות בקדמת ההתפתחות. אני מכיר אנשים ולומד דברים מאד מעניינים.

אני כמובן, לא היחיד. במסגרת התחרות של תעשייה בישראל יפה יש מאות מתנדבים.

בזכות פרויקט המנטורינג הגעתי לעולם האימון. אני מאמן עסקי ואישי ונעזר רבות בכלים האימוניים שלמדתי.

אבל זה לא העיקר. העיקר היא התחושה שאני לוקח חלק במשהו חשוב, משמעותי. שאני נותן חלק קטן במשהו גדול.

בשיחת הסיכום של פרויקט המנטורינג מציינים כל המנטורים את החוויה האישית, המשמעותית שעברו ומבקשים לזכות ולהתנדב כמנטורים גם בשנה הבאה.

פרויקט להעז

פרויקט להעז, לדוגמה, הוא פרויקט גדול מאד שמגייס מאות מתנדבים לפעילות עם אלפי בני נוער באופקים, לוד וחצור הגלילית. השמועה על האפשרות להתנדב עוברת מפה לאוזן ואנשים צעירים מכל הארץ יוצרים קשר ומתנדבים.

באחת החברות שליוויתי, סיפרה לי בחורה צעירה, אמא לשני ילדים קטנים, שהיא ובעלה שמעו, יצרו קשר והצטרפו למחזור אחד של מנטורינג במסגרת הפרויקט.

תקופת ההתנדבות הזו זכורה לה כחוויה חיובית יוצאת דופן.

התנדבות בקהילה מטעם העבודה

אם ההתנדבות יוצרת תחושה של רוממות הנפש, תחושה של התעלות, משמעות וסיפוק גדול, מדוע לא למנף זאת עם העובדים לטובת מקום העבודה?

הכוונה, כמובן, לא שהעובדים יתנדבו לעבוד בעסק, אלא לארגן לעובדים התנדבות בקהילה.

כל אחד יכול לתרום משהו למישהו אחר. הידיעה וההרגשה של עובד מהשורה, שהוא מסוגל להביא ערך למישהו אחר, מעניקה לו סיפוק מאד גדול. כאשר העובדים שלכם ישפצו מועדון שכונתי בעיר הסמוכה, או יעזרו בשיעורי בית לילדים במתנ"ס – הם ירגישו מאד משמעותיים.

נכון, הם לא חייבים לעשות זאת במסגרת העבודה, יש עוד מסגרות להתנדבות. אבל כאשר מקום העבודה מארגן את פרויקט ההתנדבות – העובד מקשר את ההרגשה הטובה שלו למקום העבודה.

משהו כמו: "בזכות החברה בה אני עובד, אני זוכה להתנדב וזוכה בתחושת המשמעות הנהדרת".

מה זה דורש מכם?

מעט מאד. השעות הן בהתנדבות, זו המהות. מקום העבודה נדרש לממן, אולי, חומרים לשיפוץ מועדונים, הסעות (היכן שנדרש), לארגן את הפעילות ו"סידור העבודה". את המטלה האחרונה (הארגון ו"סידור העבודה") אפשר להטיל על אחד העובדים.

האצלת אחריות לארגון הפעילות על עובד מהשורה (ולא כחלק מתפקידה של מנהלת משאבי אנוש), תיתן לו עוד משמעות, סיפוק וגאווה.

מה תרוויחו?

אם אתם מבינים את התרומה לעסק שלכם מעובדים מרוצים, מלאי סיפוק, גאווה ותחושה שהם משמעותיים – אז, כל מילה מיותרת. התנדבות בקהילה היא אחד הכלים הטובים ביותר להשיג את המטרה.

אם אתם לא מייחסים לכך חשיבות ואינכם רואים את הנזק הכספי שנוצר מעובדים לא מרוצים או מתחלופת עובדים גדולה – אז המאמר הזה אינו מתאים לכם.

מה עדיף: בונוס כספי או פיצה?

ההבנה שחברות מרוויחות יותר כאשר העובדים מרגישים משמעותיים מגיעה ליותר ויותר חברות. בפרט בעולם הטכנולוגיה שם התחרות על העובדים גדולה יותר והיכולת לבקר את "התפוקה" שלהם קטנה יותר.

דן אריאלי הוא פרופסור לכלכלה התנהגותית. במסגרת אירוע "המוסדיים" של דה מרקר וקסם קרנות, אמר את הדברים הבאים:" לשבת כל היום על חוף הים ולשתות בירה — אלה לא חיים. לא הייתם רוצים שכל החיים שלכם יהיו מורכבים מרגע נעים ואחריו עוד רגע נעים ואחריו עוד אחד, אנחנו מחפשים דברים אחרים שקשורים להישגיות, והעבודה עצמה נותנת לנו משמעות".

אריאלי הציג מחקר שעשה במפעל שבבים של אינטל ובו בדק מה נותן לעובדים יותר מוטיבציה: בונוס כספי או פיצה.

המחקר הוכיח כי הבונוס הכספי שאינטל נתנו לעובדים לא רק שלא יצר מוטיבציה, אלא אף גרם להתמרמרות של העובדים ופגע בתפוקה (ראו קישור לכתבה).

סיכום והמלצה

אני כותב לא פעם על הקשר ההדוק בין תחושת המשמעות של העובדים והמוטיבציה שלהם (לחצו כאן לאוסף מאמרים בנושא).

עובדים שמרגישים משמעותיים הם עובדים שיש להם מוטיבציה. התנדבות בקהילה נותנת לעובדים תחושה שהם משמעותיים.

כאשר מקום העבודה מארגן את פרויקט ההתנדבות, העובדים מקשרים את תחושת הסיפוק והמשמעות עם מקום העבודה.

אם, כמנהלים, נדמה לכם שההתעסקות בפרויקטים כאלו הם בזבוז זמן ואתם מאפשרים זאת כסוג של מס שפתיים – אני ממליץ לכם לשנות את החשיבה. תתבוננו על התועלות הישירות שאתם זוכים מפרויקט כזה.

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג