עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

האם יש סתירה בין מנהיגות, משמעת ורתימה של העובדים?

איך אתם נוהגים כאשר העובדים אצלכם שקועים בסמרטפון במהלך העבודה?
או כאשר נדמה לכם שתדירות הפסקות העישון עוברת את הגבול לטעמכם?
אני מגיע לחברות בהן ברור לכולם שהשימוש בסמרטפון מותר רק בהפסקות ולעומתן חברות בהן המנהלים מתבוננים בתסכול אך לא עושים מאומה כאשר העובדים שקועים בסמרטפון על חשבון העבודה.
אני מכיר מקומות עבודה שלא מתמודדים עם עובדים שמעשנים ליד המכונות ולעומתם מקומות אחרים בהם ברור מאד שלא מעשנים ליד קו היצור ובנוסף יש כללים מאד ברורים לגבי היציאה להפסקות עישון.
באותו אופן גם עם בעיות משמעת אחרות.
מי שקורא את המאמרים בבלוג הזה, מכיר את דעתי שהעובדים הם אלו שיוצרים, או יכולים ליצור, את היתרון היחסי של כל חברה. כדי להשיג זאת אנחנו צריכים לרתום את העובדים למטרות החברה, לגייס אותם.
האם יש סתירה בין הרתימה של העובדים ובין אכיפה של נהלי משמעת?
אני פוגש מנהלים שחוששים לקבוע נהלי משמעת, או מתקשים לאכוף נהלים קיימים ולא פעם הם מצדיקים לעצמם את היעדר הנוכחות הניהולית שלהם בחששם מהשפעה שלילית על יחסי העבודה ועל רתימת העובדים.

האמנם? האם הכלה של כללי המשמעת תפגע ביחסי העבודה?

כדי לתת תשובה לשאלה זו בואו נסתכל במראה: כיצד את או אתה הקוראים מתייחסים להפרה של חוקים או כללים בסביבה הקרובה?
למשל, חניה במקומות השמורים לנכים, או זריקת פסולת במרחב הציבורי ואפילו הפרה של הכללים במקום העבודה. נכון, בדרך כלל, נחריש ולא נמלא את מקומם של המנהלים או של שומרי החוק. לא נעיר למי שלוקח את החוק לידיו או מנצל את החולשה של המנהלים. יותר מכך, תופעת ה"אני לא פראייר" יכולה לצרף גם אותנו למפירים, אבל אני חושב שכולנו מעדיפים לחיות ולעבוד בסביבה שמקיימת נורמות וכללים שמקדמים את הסדר הציבורי.

נחזור למקום העבודה.

כל העובדים מבינים שכאשר הם שקועים בסמרטפון שלהם, תשומת הלב שלהם לביצוע העבודה יורדת באופן ניכר.
אם העובד מפקח על מכונה פועלת, תשומת הלב שלו יורדת והוא לא יהיה ער לנזקים אפשריים. אם התפוקה תלויה בעובד ששקוע בסמרטפון שלו, היא תרד באופן משמעותי.
לכן כאשר המנהלים יקבעו כללים ויאכפו אותם העובדים יקיימו אותם ואפילו יעריכו יותר את המנהלים.
יש מנהלים שלא יאפשרו להכניס טלפונים לישיבות ויש אחרים שבעצמם יהיו שקועים בשיחות טלפון תוך כדי שהם מנהלים ישיבה.
כל עוד אתם מאמינים בכללים שאתם קובעים, נותנים דוגמה אישית ושומרים על הכבוד של העובדים, אל תחששו לקבוע נהלים ולאכוף את הנהלים שקבעתם.

סיכום והמלצה

אל תחששו לאכוף את נהלי המשמעת בחברה. משמעת אינה מילת גנאי ואינה בסתירה למנהיגות או לגיוס ורתימה של העובדים למטרות החברה.
ככל שתציגו נחישות ודבקות בהקפדה על הגבולות של המשמעת, כך העובדים יבדקו אתכם פחות.
לסיום אני מבקש לתת כמה המלצות של עשה ואל תעשה:
1. אני ממליץ לכם לקבוע מועדים ברורים להפסקות, לקבוע נהלים מאד ברורים לגבי שימוש בטלפונים הניידים, המותר והאסור בנושא עישון, סדר וניקיון בעמדת העבודה וכל מה שקשור לחי היום יום בעבודה.
2. לתת דוגמה אישית בקיום הנהלים.
3. לאכוף את הנהלים.
4. לשמור על הוגנות. לא לוותר או להעלים עין כאשר עובדים חזקים מפירים את נהלי העבודה. לא פעם, העובדים ינסו אתכם ויבדקו עד כמה אתם נחושים בביצוע ואכיפה של הנהלים.

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
7 תגובות

זאב שלום,
אני חושש שיש תהליכים חברתיים שאין אפשרות לעמוד בדרכם וצריך יהיה להכיל אותם ולמצוא דרכים להשתמש בהם -הסמארט פונים הם חלק מכך- (ראה מה שקורה במערכת החינוך) יש בהיסטוריה האנושית הרבה מאד המצאות וחידושים שעוררו התנגדויות איומות ונוראות -עד כדי שריפת/צליבה /כליאה של המחדש/המגלה.
לצערי בתרבות הקיימת אני כאזרח נזהר מלהעיר לאנשים שלדעתי לא מתנהגים בצורה תרבותית /חוקית מחשש שאפגע- ע"י בריונים .בתוכם אותם ראשי ציבור שחלקם כבר בכלא שמפירים/עוצמים עיניים.
זאב -כמי שהיה ביחידה קרבית וסיכן את חייו יותר מפעם -תחשוב לרגע מה הניע אותך -האם המשמעת או ההזדהות עם המטרה והאימון במפקד -ע"פ תורת האילוצים שפיתח ד"ר אלי גולדרט ז"ל. תמיד יש בעיה אחת -בעיית שורש ,שפתרון שלה פותר את היתר (תמשיל זאת לעקירת עשב שוטה) -והבעיה היא חוסר באתגרים -שמוליד שעמום ואת כל הנגזרות הרעות שבעקבותיו- קשה לי להאמין שעובד יצירתי יסכים להתמיד במסגרות מגבילות -הוא יתפטר או יפוטר . (ראה את פריחת החינוך הביתי -כתשובה למערכת החינוך המשעממת )
יש מצבים שבהם המון הולך אחר אדם (מנהיג?) אחד אילו היו כמה מהטעויות החמורות בהיסטוריה האנושית -לטעמי צריך לחנך ולטפח אנשים חושבים שיפעלו מתוך עניין - יש עוד זווית נוספת שכדאי להתבונן דרכה - המכונות /מחשבים החליפו/מחליפים את העבודות המשעממות -אילו שבורחים מהם לסמארטפון ולעישון - לפני 40 שנה הייתי מעשן כבד.

שלום רמי,
אין צורך להתכחש לטכנולוגיה אבל כאן יש צורך להבטיח שתשומת הלב של העובדים היא בעבודה. אין לכך קשר לעבודה משעממת או לא. אותה הבעיה קיימת גם כאשר משגיחים על מערכת בקרה של קווי יצור משוכללים ומתקדמים.
מעבר לכך, גם בעבודות רוטיניות ניתן להכניס עניין כאשר משתפים ומערבים את העובדים בהשגת המטרות של החברה במהלך העבודה שלהם ומצפים מהם לחשוב ולתרום רעיונות. כמובן גם מוקירים ומעריכים אותם על כך.
תודה

בכל המערכות היצרניות ונותנות השירותים חייבת להיות משמעת,
רק המשמעת גורמת לאנשים לבצע נכון את המטלות שלהם, וביצוע המטלות מביא את הארגון להצלחה,
בכל הארגונים המצליחים בעולם שאני מכיר יש משמעת, סדר, ואחריות של עובדים ומנהלים לביצוע הנהלים,
באותם ארגונים שבהם "הברדק חוגג וכל איש הישר בעיניו יעשה" בסופו של תהליך או שהם נעלמים או שהבעלות מוחלפת.
אני מאוד בעד טכנולוגיה וגם בעבודה , סמארטפון לכל עובד בשולחן העבודה הוא נוהג נפסד ואין להסכים לו בשום מקרה בארגוני שרותים וייצור.
יופי של מאמר

היי דובי,
מסכים מה שאתה כותב ואני מבקש להוסיף, שלכל האנשים נוח ונעים יותר כשיש סביבם סדר ומשמעם. אף אחד לא רוצה "להיות הפראייר" היחיד שישמור על משמעת, אבל כאשר ההנהלה מקפידה על המשמעת של כולם, זה נוח לכולם.
מה שחשוב הוא לשמור על הוגנות בלי הפליה לטובה ויחס "סלחני" כלפי עובדים מסוימים.
תודה דובי

אין אף מנהל או "מנהיג" שיפטר עובד בגלל סמארטפון ולכן כל המאמר הזה הוא בבל"ת ותוציא את המילה "משמעת" מהלקסיקון שלך, אנחנו לא בצבא.

שלום דור,
תודה על תגובתך,
ראשית נתחיל במשמעת, בלי מרכאות, אנחנו חיים במערכת מסודרים של סדר וחוקים שמאפשרת לנו לחיות יחד בסביבה מאורגנת. הסדר הזה מושתת על משמעת וחוקים. רוב כמעט מוחלט של האוכלוסיה מעדיף לחיות כך ורק מעטים מפרים את החוק, הסדר והמשמעת. רובם יגיעו לבית המשפט במוקדם או במאוחר.
גם במקום העבודה המשמעת היא היסוד והבסיס ליצר מוצרים ביעילות ובבטיחות.
כל האנשים שאני פגשתי מעדיפים לחיות ולעבוד בסביבה מסודרת המבוססת על משמעת, בד"כ משמעת פנימית. שום סביבה ובכלל זה סביבת עבודה לא יכול להתקיים ללא סדר ומשמעת.
אני מקווה שאצליח לצרף לכאן תמונה מאחד המפעלים שאוסרת הכנסת טלפונים לאולם היצור.
שנה טובה

דור שלום,
בלי לזלזל או לפגוע,
ההתיחסות שלך לנושא המשמעת משקפת את הערכים של הדור שלכם, דור שגדל בלי חינוך מספיק למשמעת עצמית, דור שחושב רק על סיפוק עצמי מיידי ושכל היתר יחכו בתור, אז זהו שבתעשיה אי אפשר להתנהג כך, שכחתי לציין שבדור שלכם כל איזכור של תעשיה או לימוד המקצועות הטכנים במהלך בית הספר נעלם לחלוטין בעקבות הזנחה פושעת מתמשכת של מערכת החינוך שמטבטאת בהזנחה פושעת עוד יותר של התעשיה בארץ,
בתעשיה שבה אני מסתובב והרבה פשוט רואים את ההבדל בין מפעל לא מסודר ומפעל מסודר ובין עובד עם משמעת לעובד ללא משמעת, המשמעת מתבטאת ביחס למכונה, לסביבה, לנקיון, לנראות, למראה האישי.
וזה לא צבא זו תעשיה בארגון היררכי בו לכל אחד יש תפקיד.
משמעת זה נושא שצריך לעמוד כל הזמן בראש סדר העדיפות של כל מנהל אחרת הוא לא יגיע לכלום.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג