עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד לבצע דגימה נכונה לסחורה מספקים או לתוצרת גמורה

בחברות רבות נוהגים לבדוק מדגמית סחורה שמגיעה מספקים, או תוצרת גמורה שיוצאת מפס היצור. קיימים תקנים מצוינים לצורך כך ולכן הופתעתי לא מזמן לגלות באחת החברות כי הדגימות שמבצעים הינן פרי אינטואיציה של הדוגם.

בדקתי מה המצב בחברות נוספות אתן אני עובד, ולהפתעתי מצאתי כי כך נוהגים בכל החברות שבדקתי.

כלומר - ההחלטה על היקף הדגימה הינה לפי תחושת בטן ולא לפי נוהל או תכנון סטטיסטי.

למשל, במשאית של משטחי עץ היו דוגמים עמודה אחת של עשרה משטחים ללא קשר לכמות המשטחים על המשאית, או בתוצרת מיבוא (בחברה אחרת) היו בודקים פריט אחד בכל מנה, ללא קשר לגודל המנה.

מדוע בכלל דרוש תקן לדגימה?

הצורך בעבודה לפי תקן מגיע משני מקורות:

הראשון, שפה מוסכמת עם הספקים

אם אנחנו בודקים את הסחורה שקיבלנו מספק כלשהו (בארץ או בעולם) באופן מדגמי ולא את כל הפריטים, נרצה להגיע להסכמה עם הספק באילו מקרים אנחנו מקבלים את הסחורה ובאילו מקרים דוחים ומחזירים אותה.

המקור השני, מגיע מהכיוון הסטטיסטי

התקנים הקיימים מבוססים על חישובים סטטיסטיים שמבטיחים לנו כי ברמת איכות מוגדרת, הדגימה מייצגת נאמנה את כלל האוכלוסייה של הפריטים הנבדקים. וניתן להקיש מהדגימה על כלל המשלוח שקבלנו.

רמת האיכות המוגדרת, נקראת גם רא"ר, (רמת איכות רצויה) או "גבול איכות לקבלה" (AQL) ופרושה, מה אחוז הטעות שאנו מוכנים לקבל בדגימה. ככל שהאחוז הזה יורד, יעלה גודל המדגם הנדרש.

בחברות מסוימות המייצרות ציוד רפואי או צבאי חיוני, כאשר לא ניתן להרשות שום פריט שאינו תקין, בודקים 100% מהפריטים ולעיתים אפילו יותר מפעם אחת.

Mil Standard 105

למיטב ידיעתי, התקן הוותיק ביותר הינו תקן של הצבא האמריקאי והוא נקרא Mil Standard 105 ומתייחס למשלוח של פריטים. קיימים גם תקנים לסחורה מסוג אחר, למשל גלילים של יריעה שנארזת ברצף.

בעבר עבדנו עם התקן הזה והוא היה מאד נוח. התקן תורגם לטבלאות פשוטות ועובדי המחסן יכלו לבדוק ולקבל החלטות בצורה פשוטה.

נראה לי שיהיה נוח יותר לעבוד עם תקן ישראלי ואני מניח שהוא חושב באופן דומה לתקן האמריקאי (כתבתי בעבר מאמר נוסף על שיטה מומלצת לבדיקה של סחורות מספקים ואני ממליץ לעבוד גם אתה).

תקן ישראלי ת"י 2859

התקן הישראלי שנמצא בידי כיום מספרו 2859 חלק 1, והוא פורסם ביוני 2003.

התקן פשוט להבנה וקל לעבודה. הוא מגדיר גם מתי ניתן לעבור מבחינה רגילה לבחינה מצומצמת ומתי נדרש לעבור לבחינה מחמירה.

בתקן מוסבר בבהירות גם המשמעות של רמת האיכות (AQL) ומודגש כי הגדרה של רמת איכות מסוימת, אין פירושה כי לספק יש זכות להכניס ביודעין פריט לא תקין.

התקנים גם מגדירים באילו תנאים מקבלים או דוחים את כל המשלוח, או מתי נדרש להרחיב את המנה שדוגמים.

סיכום

אני מאד ממליץ לעבוד לפי התקן הישראלי. הוא מאד נוח ומבטיח קבלת החלטות נכונות יותר על סמך הבדיקות המדגמיות.

כדי לקבל את התקן ניתן להתקשר למכון התקנים (03.6465154) ולבקש את הספרייה.

צרו התייעלות בשרשרת האספקה ושיפור באיכות וברווח הפכו את שרשרת האספקה שלכם למכונה משומנת שמונעת בזבוז ומבטיחה את איכות המוצרים. קבעו שיחת יעוץ ראשונה של 30 דקות ללא עלות עם זאב רונן לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
4 תגובות
עמי זכאי
17-03-2014

א. אתה צודק וככה זה מתבצע.
ב. יש חשיבות לפיזור הדגימות בקצב מסויים בעיקר בתהליכים רציפים. לדוגמא מהשטח. בדיקת פגם מסויים
של יחידה בודדת מדי חצי שעה נותנת חיווי גרוע יחסית לאותה בדיקה שנעשת כל שעה שתי יחידות למרות שזו אותה מנת בדיקה.

התופעה הזו רווחת ברבות מהחברות בהן אני מבקר , כנראה שיש חשיבה קולקטיבית שהאיכות היא בעיה של מנהל האיכות ולא של כל העובדים,
תרומה מכרעת לדעתי להתפשטות חוסר הידע , הבורות, נובעת מכך שכל נושא אישור תקן האיכות הפך לאינסטנט, מגיע יועץ כותב כמה נהלים ודואג שהחברה תקבל תקן מבלי לדאוג לשינוי אמיתי של נוהלי העבודה .

קסניה בליאייב
19-05-2015

מעוניינת לדעת אם אפשר לחשב את הAQL רמת איכות רצויה?

קסניה שלום,
כפי שכתבת, AQL היא רמת איכות רצויה והדגש על "רצויה". כלומר זו הגדרה שהחברה מגדירה לפי שיקולי עלות תועלת. בחברות מסוימת (בפרט כאשר מדובר במכשור בטחוני רגיש או מכשור שקובע חיים ומוות) רמת האיכות הרצויה היא 0. כלומר אפס פגמים ובהתאם בקרת האיכות לא תהיה מדגמית אלא כל מוצר ייבדק ובדרך כלל, יותר מפעם אחת.
חשוב לציין, כי גם כאשר ה- AQL גבוה מאפס (וכך במרבית המקרים), אין בכך הרשאה לספק לספק סחורה פגומה לפי רמת האיכות הרצויה. הספק מתחייב לספק 100% סחורה טובה. ה- AQL מגדיר רק הסכם הבחינה (דגימה) וקבלה או דחייה של המשלוח לפי הדגימה.
אני מזמין אותך להתקשר אלי 0524767531 או לכתוב למייל zeev.ronen@business-excellence.co.il לשיחה יותר מעמיקה ומפורטת. זאב רונן, מצוינות בעסקים

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג