עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

למה ארגון חייב לבנות תהליך פיתוח מוצר (PLC)?

תהליך של פיתוח חיי מוצר (PLC (product life cycle הוא אחד מתהליכי הליבה בארגון.

מעבר לצורך הראשוני והיסודי של כל ארגון בתהליך PLC מסודר וברור, כדי לעקוב אחר פיתוח המוצר משלב הרעיון ועד לסיום חייו, אציין כאן עוד שני נדבכים עיקריים.

הנדבך הראשון הוא שתהליך ה-PLC יהפוך בסופו של דבר למערכת ידע ארגוני.

הנדבך השני נוגע במחוברות העובדים ובמתן משמעות לעבודתם. תהליך כזה מחייב חיבור של כל הפונקציות השונות בארגון, מבטיח חיבור של העובדים לחוט השדרה הארגוני, וחיבור של המטרות האישיות של כל עובד למטרות העל של הארגון.

אם נרד לפרטים נראה כי תהליך PLC שמוטמע ומבוצע בצורה נכונה, משפיע ישירות לא רק על פיתוח המוצרים עצמם אלא גם על צדדים שונים וקריטיים לפעילות החברה כולה – החל מניהול האיכות ועד לפיתוח ושימור המוטיבציה של העובדים.

כיצד תהליך PLC משמש אותנו בפיתוח וניהול המוצרים?

נחזור לבסיס ונזכיר כי PLC הוא התהליך שמגדיר אבני בניין חשובות לאורך כל חיי פיתוח המוצר.
הרעיון הבסיסי הוא יצירת סטנדרד אירגוני מובנה ושקוף לניהול מחזור החיים של המוצר, החל משלב הרעיון ועד מותו של המוצר בסוף תקופת השימוש.

המוצר עובר גלגולים שונים בשלבים שונים: שלב הרעיון או זיהוי הצורך, הגיבוש הסופי של האפיון, הפיתוח, הוולידציה, הבדיקות, הייצור, ההתקנה, השירות וסילוק המוצר מאתר הלקוח או המדפים בסוף חייו.
במהלך הפיתוח עוברים על נתוני הגדרת המוצר, לרבות שינויים הנדסיים, ניהול ושחרור רכיבים, ניהול תצורה של המוצר שמשמעותה ניהול של גרסאות (וריאציות) מוצר שונות, ניהול מסמכים וניהול התצורה של המסמכים ומהדורותיהם, ניהול פרויקטים, משאבים, תכנון והערכת זמנים וסיכונים.

כאשר מחברים את כל השלבים הללו בתהליך מסודר, נוצרת מערכת ידע ארגוני חשובה ביותר שיונקת את הזהות הארגונית ומתרגמת אותה לשלבי פעולה שונים.

זה הכלי אתו ההנהלה, ביחד עם מנהל הפרוגרמה, יכולה לעקוב אחר התקדמות פיתוח המוצר.

כיצד לבנות תהליך PLC נכון?

התהליך מבוסס על ניהול לפי שלבים תוך כדי שילוב של דיסיפלינות רבות, ע"מ להגיע לתוצרים אופטימאליים בכל שלב ושלב, ותוך כדי הכנה מתמדת של השלבים הבאים.

הקריטריונים למעבר כל שלב מאפשרים לארגון להגדיר את מידת האיכות שהוא דורש מתהליכים שקורים בו. מכאן, ניתן לומר שתהליך ה-PLC הוא בבואה של רמת האיכות הארגונית.

אחד העקרונות החשובים להצלחת פיתוח המוצר הוא עבודת צוות ושילוב גורמים שונים בארגון, כולל בקרה מתמדת.

איך מתחילים?

  1. מאפיינים את השלבים השונים של חיי פיתוח המוצר.
  2. מאפיינים מה נרצה לראות בסיום כל שלב. מיפוי ה-deliveries. בארגון מטריציוני ישנן פונקציות שונות שנדרשות להגיע מוכנות לאותו Checkpoint.
  3. לכל delivery יש אחראי שמבצע ודואג לעדכן את כלל המעורבים בהתקדמות המשימה.
  4. כאשר כל התהליך שלם מצטיירת תמונה רחבה שמציירת רשת של פעילויות וקשרים תוך ארגוניים. רשת שמראה איך עובד הארגון ומה התלויות בין היחידות השונות. כאשר המערכת שנבנתה תתחיל להתמלא על ידי הפונקציות השונות נקבל ידע ארגוני רב שכדאי יהיה לשמר אותו כבסיס לפיתוחים הבאים.

דוגמא לתרשים של PLC מצורף בסוף המאמר. זהו תרשים שאנו ב-HP-Indigo פיתחנו לפיתוח המוצרים שלנו ומשמש אותנו כסטנדרד אירגוני.

תהליך זה מעמיד למשתמש יכולות ניהול מסודר, תכנון מראש של פעילויות, הגדרת אחריות, הגדרת תוצרים ולוחות זמנים, שילוב ועובדת צוות וניהולו. בסופו של דבר, הארגון נהנה מהורדת עלויות, קיצור לוחות זמנים ועמידה ביעדים תוך ניהול אפקטיבי של משאבים.

לסיכום אומר כך: לבניית מערכת לניהול חיי המוצר זו לא אפשרות אלא הכרח. כל ארגון, קטן כגדול, אשר נוגע בפיתוח מוצרים חייב בתהליך PLC מובנה וברור.

באופן כזה ארגון עוקב ויוצר תהליך איכותי ומבוקר על התקדמות המוצר אצלו. כל הדוחות’, המפרטים,הסיכומים הטכניים נשמרים דרך דרישות המערכת ויוצרים מערכת ידע אירגוני. מערכת זו משמרת את הידע ומנגישה אותו לכלל העובדים.

אשמח לדון, לשתף ולהציע עזרה סביב נושא חשוב זה.

Picture1

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה
 
דר' נאוה קליין

בעלת תואר ראשון בהנדסה כימית (אוניברסיטת באר-שבע) ותואר שני ושלישי בכימייה יישומית, האוניברסיטה העברית.

קריירה של 25 שנים בחברת HP אינדיגו-חטיבה שעוסקת בעולם דפוס דיגיטלי. כ-18 שנות ניהול בעולם תוכן טכנולוגי. ניהול חטיבת פיתוח חומרים ומוצרים מתכלים

שימשה כסמנכ"לית משאבי אנוש וחברת הנהלה בחברה.

מ-2018 מובילה את מערך האיכות והמצוינות התפעולית בחברה.

כתובת דוא"ל: Navaklein63@gmail.com
1 הגיב/ה

נאוה שלום,
מאוד מענין,
כשאת אומרת כל ארגון למה את מתכוונת, הרי בסטארט אפ גם אם יש את היכולת לא יעשו, ז"א מתי בחיי הרגון התהליך הוא מחוייב?

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג