עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

טכניקת החלוקה – עוד כלי לחשיבה המצאתית שיטתית (SIT)

המאמר מבוסס על הספר "לחשוב בתוך הקופסה" (בהוצאת כנרת זמורה ביתן) המתאר את שיטות העבודה שפותחו ע"י חברת SIT.

לפני כמה שנים סייעתי לחברת פייר מרקטינג (Fair Marketing) לפתח שווקי יצוא לקו מוצרים חדשני שפיתחו: Just eye fashion. המוצר כלל מסגרות למשקפיים ומוטות הנפרדים מהמסגרת, כך שכל אחד יכול היה לבחור לעצמו מסגרת בעיצוב מסוים ומוטות בעיצוב אחר, ואפילו מספר מוטות, ולהחליף כאוות נפשו.

פייר מרקטינג אמנם לא המציאו את הרעיון, אבל היו מהראשונים בעולם לאמץ אותו . הם הגיעו אל המוצר החדשני בחיפוש אחרי מוצר שיפתח בפניהם שווקים חדשים בעולם ויבדל אותם מהשוק המקומי התחרותי הצפוף.

החלוקה הוסיפה מגוון גדול מאד של אפשרויות חדשות

מתן האפשרות לכל אחד לעצב לעצמו את המראה, מתוך מבחר עצום ותחושת בחירה ועצמאות, "הדליקה" את קהל הלקוחות. היא אפשרה לחברה להציע בקלות רבה מגוון גדול מאד ולהתאים מוצרים לשווקים שונים בעלי מאפייני אופנה שונים. למשל, מבחר צבעוני לגרמניה ושמרני לארצות סקנדינביה.

החלוקה של המוצר לשני רכיבים, שבאופן מסורתי היו מחוברים (המסגרת והמוטות) והאפשרות ליצור חיבורים שונים ומגוונים יצרו משהו אחר. שונה מהמוצר המקובל. הייתה כאן חדשנות מעניינת מאד. כך ניתן היה, למשל, להציע ללקוחות מגוון עצום של אפשרויות בחירה, בעלות נמוכה יחסית. בה בעת, השיטה החדשה נתנה ללקוח את תחושת העצמאות שיש בבחירה אישית. ליצור "מראה אישי".

 just

להתגבר על הקיבעון "הטבעי"

חלוקה של המוצר השלם, או השירות, לרכיבים מאפשרת לנו להרכיב מחדש משהו אחר. מוצר או שירות טובים או מתאימים יותר. אנחנו רגילים להסתכל על המוצר השלם כיחידה אחת ולא פעם מתקשים לראות אפשרויות אחרות. זהו קבעון מבני.

טכניקת החלוקה מאפשרת לנו להתגבר על הקיבעון המבני, על התפיסה שמוצר מסוים אינו ניתן לשינוי.

לפני חודש הצגתי כאן את הכלי הראשון לחשיבה המצאתית שיטתית – ההחסרה. הבאתי דוגמאות כיצד החסרה של רכיב מסוים במוצר או בשירות, אליו אנו רגילים, פותחת אפשרויות חדשות וטובות יותר.

במאמר הנוכחי אני מציג כלי נוסף שפיתחו בחברת SIT – שיטת החלוקה. שיטת זו משאירה את המוצר עם כל הרכיבים אליהם התרגלנו ואולי היא קלה יותר עבורנו.

ואכן, אם נתבונן סביבנו, אנו מוקפים בשירותים ומוצרים שעברו חלוקה. למשל, תשלום בעזרת כרטיס אשראי מחלק בין הקניה והתשלום. לא פעם ההפרדה הזו, מפתה אותנו להגדיל את היקף הקניות. או המזגן המפוצל שמאפשר להתקין ביתר קלות ויעילות מזגנים בבית.

השאלה המעניינת היא כיצד אנו יוצרים מוצר או שירות חדשים בשיטת החלוקה.

SIT – Systematic Inventive Thinking

חברת SIT פיתחה את הטכניקה של החלוקה ככלי ליצירה של חשיבה פורצת דרך היכן שהיא חסומה ע"י קיבעון ופרדיגמות שונות. הטכניקה הזו, יחד עם שאר הכלים שהחברה פיתחה, מתוארים בספר "לחשוב בתוך הקופסה" (Inside The Box). הספר נכתב ע"י דרו בויד (Drew Boyd) ויעקב גולדנברג (Jacob Goldenberg).

טכניקת החלוקה – דוגמה של המחברים

המחברים מתארים סדנה שהעביר דרו בויד בחברת ג'נרל אלקטריק. הוא הוזמן להרצות בפני ארבעים אנשי שיווק בכירים, במרכז ההכשרה של החברה בקרוטונוויל שבמדינת ניו יורק.

המשתתפים שפקפקו בהתאמה של השיטה עבורם, בחרו במקרר כמוצר עליו תופעל השיטה.

דרו ביקש את המשתתפים להציג את כל הרכיבים של המקרר: דלת, מדפים, מאוורר, מקפיא ומדחס.

בשלב הבא, המשתתפים בחרו את המדחס כרכיב שעליו תתבצע החלוקה. כלומר הרכיב שיופרד מהמוצר השלם, המוכר.

כעת דרו ביקש את המשתתפים להציע היכן יוצב המדחס כשהוא נפרד מהמקרר. אחרי חשיבה מעמיקה, הציעה מישהי להציבו מחוץ לבית.

כעת דרו שאל את השאלה החשובה, שאלת המפתח בתהליך: כיצד הצבה של המדחס מחוץ לבית יכולה להביא תועלת למשתמשים?

הרעיונות שעלו היו: הוא לא יפלוט חום במטבח, יהיה פשוט וקל יותר לתת שירות למדחס כשהוא בחוץ, ניתן יהיה לבנות תא קירור גדול יותר. ואז עלה רעיון נוסף, מעניין במיוחד: ניתן יהיה לקרר בעזרת המדחס יחידות נוספות, כמון ארון ירקות, משקאות, מגירה לאחסון ביצים וכדומה.

הדוגמה הזו ממחישה את היצירתיות אליה ניתן להגיע ברגע שאנו משתחררים מדפוסי החשיבה המוכרים, מהקיבעונות שלנו. השאלה החשובה היא כיצד להפעיל את השיטה כאשר מבקשים להגיע לחדשנות, או לפתור בעיה בדרך יצירתית.

כיצד להפעיל את טכניקת החלוקה

ניתן לבצע את החלוקה והארגון מחדש של הרכיבים בשני ממדים:

  1. בחלל, כלומר, הרכיבים ממוקמים אחרת ביחס אחד לשני.
  2. או בזמן, מתי מופיע כל רכיב. למשל, קניה באשראי או בתשלומים.

החלוקה יכולה להתבצע בשלוש דרכים:

  1. חלוקה פונקציונלית. ההתמקדות של החלוקה תהיה בפונקציונליות של המוצר השלם והתפקיד של כל רכיב. ע"י שינוי הסדר של הרכיבים. שינוי כזה יכול לתת לנו תפקוד שונה של המוצר השלם.
  2. חלוקה פיזית. ע"י חיתוך של המוצר והרכבתו מחדש. למשל, פאזל, או מסגרות המשקפיים של Just eye fashion.
  3. חלוקה משמרת. חלוקת המוצר לנתחים המהווים גרסה מוקטנת שלו. למשל, במקום שהסועדים יתלבטו איזה מנות ראשונות יבחרו, מציעים להם מאזטים - אוסף של מנות פתיחה קטנות.

ביצוע החלוקה צעד אחר צעד

  • קודם כל, ערכו רשימה של רכיבי המוצר, התהליך או השירות. מומלץ לרשום כל רכיב על פתק נפרד ולסדר את הפתקים על הלוח בסדר הקיים והמוכר.
    • כאשר החלוקה היא פונקציונאלית - ביחרו רכיב אחד באופן אקראי ומקמו אותו במקום שונה מהקיים. נסו לעשות זאת בעיניים עצומות, בלי לראות היכן אתם ממקמים את הפריט בסדר החדש.
    • כאשר החלוקה היא פיזית – תעבירו קו, "תחתכו" את המוצר ותארגנו אותו מחדש בהתאם לקו החיתוך.
    • כאשר החלוקה היא משמרת – חלקו את המוצר לחלקים קטנים יותר.
  • תשאלו את עצמכם אילו תועלות, שווקים או ערכים יכולים לצמוח מהמוצר החדש.
  • אם הגעתם למוצר או שירות חדשים בעלי ערך תשאלו את עצמכם כיצד ליישם אותם - את המוצר או השירות החדשים.
    (עמודים 124-5 בספר).

כיצד להרוג רעיון חדש?

שימו לב, אחת הדרכים "הטובות" להרוג רעיון חדש הוא להוכיח שאינו ישים. זהו המאבק הרגיל בין חשיבה פורצת דרך לבין ההרגל או הקיבעון, החתירה להישאר במצב הידוע, המוכר והבטוח. לעיתים זהו מאבק אישי בין הדור הישן או הקיים לבין דור חדש.

לכן, החשיבה על תצורה חדשה של מוצר או שירות צריכה להיות מנותקת מאופן היישום.

דרך חשיבה דומה הצגתי במאמר השלישי מתוך ארבעה שפרסמתי על האוקיינוס הכחול (מהי הדרך לאוקיינוס כחול – למה זה לא תמיד מצליח ואיך כן להצליח?). שם דרך החשיבה היא לזהות מהו המחיר האסטרטגי של המוצר החדש כך שיהיה נגיש להמוני הקונים. בצעד השני להגדיר את הרווח הרצוי. ורק אז, בצעד האחרון, להמציא דרך יצירתית שהעלות תאפשר לכם למכור במחיר האסטרטגי ולהרוויח את הרווח שהגדרתם.

הדיון במתח הבריא בין שמירה על עקרונות הברזל של חברה ובין קיבעון מחשבתי שיכול לחסל חברה, או חדשנות זהירה שמשלבת חדשנות בריאה ואחריות – עלה כמה פעמים בבלוג שלי.

אני ממליץ לכל חברה ליצר יכולת לחשיבה פורצת דרך יחד עם זהירות. נדרשת הבחנה והפרדה בין המאבקים האישיים והיצמדות לקיים רק כי אנו מכירים אותו וחשים בנוח במקום המוכר, ובין בחינה זהירה של רעיונות חדשים.

באיזה פורום לקיים חשיבה יצירתית?

טכניקת החלוקה היא טכניקה מצוינת. השאלה היא, כמובן, איך מבצעים זאת בפועל.

תמיד זכרו שמי שמוביל את החברה - המנהלים הבכירים – נותנים את מיטבם לחברה. הרעיונות שלהם מיושמים כל הזמן. הם עומדים בחזית האתגרים של החברה ומתמודדים אתם כל הזמן. לפורום הזה יהיה קשה להביא רעיונות פורצי דרך שעוד לא חשבו עליהם. לכן, כל ניסיון לבצע חשיבה יצירתית, אחרת, מחייב לשתף פורום רחב יותר.

כאשר אתם מכנסים את הפורום הרחב תעבדו בעזרת סיעור מוחות שקט. טכניקה שמאפשרת להעלות מגוון רחב מאד של רעיונות. דרך נוספת היא לחלק את הפורום הרחב לקבוצות קטנות (שלושה או ארבעה משתתפים) וכל קבוצה תעלה רעיונות ותקדם אותם. גם בדרך זו יהיה ביטוי למרבית המשתתפים.

אם תעבדו רק עם הפורום המוביל של החברה – הסיכוי להגיע לפריצת דרך יהיה נמוך. גם אם תעבדו בפורום רחב, אבל כל אחד יצעק את הרעיונות שלו במקום לרשום אותם, יש סיכוי גדול להצרת האופקים של שאר המשתתפים.

סיכום והמלצה

במאמר למעלה הצגתי את טכניקת החלוקה, אחד הכלים שחברת SIT פיתחה כדי ליצור חשיבה פורצת דרך.

פיתוח של מוצרים חדשים, שיטות יצור חדשות או פתרון בעיות בדרך שונה, הם סם החיים של כל חברה. חברה שמפסיקה להשקיע בפיתוח ובהתחדשות, מתחילה את הספירה לאחור לסוף ימיה.

טכניקת החלוקה מוכרת לנו מהחיים היום-יומיים שלנו. לדוגמה הרכישות שאנו מבצעים באשראי, המזגן המפוצל והשימוש בשלט רחוק. אף על פי כן, עלינו לזכור כי תמיד בצעד הראשון, בפריצת הדרך של החברה הראשונה, הייתה חדשנות. סביר להניח שהייתה שם גם התנגדות לאותה חדשנות.

כשאתם מבקשים לחדש תערבו עובדים שאינם מעורבים בדרך כלל בפתרון הבעיות של החברה. תיעזרו בכלים שרשמתי למעלה ובמאמרים אחרים בבלוג.

תתחילו תמיד בחשיבה מה התועלת שתצמח לכם בדרך החדשה רק אחרי כן תחשבו איך לבצע.

במידה ואין בחברה שלכם מי שיכול להנחות דיון כזה או להנחות צוות חשיבה בצורה מקצועית, אני ממליץ לכם להביא מנחה מקצועי חיצוני.

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה

 

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג