לפני כמה זמן פגשתי את ספיר, מנהלת שיווק בחברה בינונית: כמה מאות עובדים ומחזור מכירות של מאות מיליוני ש"ח. אנחנו מתראים אחת לכמה שבועות לשיחת רעים ובין השאר ספיר מעדכנת אותי על המהלך של שלהם לבנות אסטרטגיה חדשה.
המהלך עצמו חיוני בשל תנאי השוק המשתנים וההכרח להתכונן למציאות אחרת.
הצוות שדן באסטרטגיה החדשה מונה את המנכ"ל, מנהלת הכספים, ספיר עצמה שהיא מנהלת השיווק, מנהל הפיתוח העסקי ונציג של חברת ייעוץ גדולה שזה תחום עיסוקה.
שנה ואין התקדמות?
ציינתי כי למיטב זכרוני הם כבר שנה בתהליך ושאלתי באיזה שלב הם, כמה התקדמו.
"האמת, לא הרבה", ציינה ספיר.
"שנה?!", שאלתי, "שנה, ואין אפילו פריצת דרך או שלד של אסטרטגיה חדשה?".
אחרי דיון קצר, התמונה הייתה יותר ברורה וגם יותר עגומה.
תסתכלי על הצוות, אמרתי, את, מנהלת הכספים, מנהל הפיתוח העסקה והמנכ"ל, מכירים כבר כמה שנים. אתם נפגשים כל בוקר סביב מכונת הקפה, אחר כך במהלך היום, המנכ"ל מתייעץ אתכם כבודדים או כקבוצה בכל עניין. אתם יודעים מה כל אחד רוצה לומר עוד לפני שפתח את פיו.
מדי יום אתם מתמודדים עם האתגרים של החברה ונותנים את המיטב שלכם וכולכם מומחים בתחומכם.
אבל, מה כבר יש לכם לחדש? מהיכן תביאו אסטרטגיה חדשה, רעיונות חדשים שטרם דנתם ולעסתם שוב ושוב?
כאן נכנסה ספיר לדברי ושאלה על מקומה של חברה הייעוץ החיצונית.
מנהלי התהליך ומנהלי התוכן.
אני מקווה, אמרתי, שחברת הייעוץ מנהלת את התהליך, שזו מומחיותה. אתם צריכים לנהל את התוכן. התוכן חייב להיות יצירה שלכם, אחרת הוא לא יחזיק מים.
האם לחברה חיצונית יש יותר ידע עליכם ועל הזדמנויות חדשות ממה שקיים אצלכם, בתוך החברה?
שימי לב, הוספתי, בחברה שלכם יש כמה מאות אנשים. רובם עובדים שנים ארוכות, כל אחד מומחה בתחומו, רואה חלק של התמונה טוב מאחרים ובוודאי יש להם מידע שחסר לכם, חברי ההנהלה. אתם רואים תמונה רחבה אבל חסרים את הפרטים של מי שנמצא קרוב לשטח (יצור, מכירות, לוגיסטיקה).
כאן ספיר חלקה על דברי וסירבה לקבל את ההנחה שלכל אחד בחברה יש מה לתרום בהעלאת רעיונות יצירתיים. רעיונות שיכולים לשמש חומר גלם לבנייה של אסטרטגיה חדשה.
המקור הפנימי לרעיונות חדשים.
הלכתי צעד לאחור. נניח לרגע את החזון של שיתוף כל העובדים, אמרתי, הסתכלי על מנהלי המחלקות. רוב זמן הערות שלהם הוא בעבודה או סביב העבודה. הם מסורים לחברה, נושמים ואוכלים את האתגרים שעומדים בפניהם כל הזמן. סביר להניח שכמעט כל הסתכלות שלהם על העולם בחוץ תהיה דרך העיניים שלהם כמנהלי מחלקות בחברה.
האם לא ניתן לגייס את המומחיות המקצועית, הפנימית שלהם, בשילוב עם הסתכלות שלהם על העולם בחוץ ולהיעזר בהם ליצירה של חומרי גלם לאסטרטגיה חדשה, של רעיונות יצירתיים?
חומרי גלם מהם הצוות המרכז יוכל להתוות אסטרטגיה חדשה.
האם יש להם פחות ידע ורעיונות מאשר לחברה חיצונית כאשר אנו עוסקים בחברה שלכם?
ספיר שתקה. שפת הגוף שלה דיברה במקומה ונראה היה שלא שכנעתי אותה.
טוב, אפשר להישאר חברים גם כשלא מסכימים, אני מחכה לעדכון בפגישתנו הבאה בעוד חודשיים או שלושה. אני חושש שלא יהיו הפתעות.
הרי בשביל להשיג תוצאות חדשות צריך לבחור בדרך חדשה.
סיכום.
הייתי מנכ"ל שנים רבות וכיום אני מלווה חברות בתהליכי שיפור. אני מסרב לתת את התוכן. אני מאמין שעלי לנהל את התהליך, לשאול שאלות, להציב מראה לאנשים. כך נכון לדעתי. התוכן צריך להגיע מתוך החברה.
יש בחברה מאגר ידע אינסופי. צריך להאמין בו ולגייס אותו לטובת החברה.
כך נכון בכל תחום וגם כאשר באים לבנות אסטרטגיה חדשה.
ככל שההנהלה תדע לגייס יותר מנהלים ועובדים לטובת העלאת רעיונות חדשים, כך היא תוכל לבחור ולהתוות אסטרטגיה חדשה יותר מוצלחת ובזמן קצר יותר.
בנוסף, היא תקבל עובדים ומנהלים שיהיו חדורי מוטיבציה וירגישו מחויבים להגשים את האסטרטגיה החדשה.