עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

המלכודת שאורבת לראשון בשוק: איך 'סלו-פארק' הפסידו בקרב מול 'פנגו'

יצאתי מהחניה והתחלתי לנסוע. אחרי זמן קצר מאד אפליקציית 'פנגו' הודיעה לי שהם סיימו עבורי את החניה. וואו, חשבתי, כל הכבוד לפנגו. כל כך הרבה פעמים שכחתי לסיים את החניה, הרבה כסף מיותר שילמתי על חניה.

פנגו נהנו מהשכחה של הנהגים, חלק מהתשלום מועבר אליהם, אבל התחרות מאיימת גם עליהם כל הזמן ולכן כמי שחייבים למשוך אותנו אליהם הם פיתחו אפשרות לבחור סיום חניה כאשר הרכב נוסע.

במקום שיש תחרות היצרנים או ספקי השירות חייבים לראות את טובת הצרכן לנגד עיניהם כל הזמן.

מהיום שאני מנוי על השירות של פנגו, הם כל הזמן משפרים ומוסיפים אפשרויות. אני נעזר הרבה בשירותים שלהם, ולאורך הזמן השימוש נעשה יותר ויותר נוח.

האם מישהו זוכר שפעם, לפני כמה שנים הייתה חברה בשם 'סלופארק' שהמציאה את השירות של תשלום על חניה דרך הטלפון?

זה היה רעיון טוב, שינוי מרענן אבל לא כל כך נוח לתפעול והם לא נכחו בכל הערים.

ואז הגיעו פנגו ובשנת 2007 הם זכו במכרז של החברה למשק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי. בזכות הזכיה במכרז פנגו הפכה לספק הבלעדי ברשויות רבות, ובנוסף, התפעול היה נוח מאד. למרות הבלעדיות שהייתה להם בערים רבות, השירות השתפר כל הזמן.

נשארתי מנוי גם בסלופארק, אבל הפסקתי להשתמש בשירות שלהם.

עם הזמן והחלפת המכוניות השארתי רק את פנגו.

לפי כתבה שפורסמה בדמרקר בחודש מאי לפני שנה, סלופארק שהייתה חלוצת החניה בטפלון, נדחקה הצידה.

איך פנגו הצליחו לעקוף את סלופארק בתוך זמן קצר יחסית?

חיפשתי באינטרנט וראיתי שגם סלופארק מציעים היום שירות של סיום חניה ואני מניח שכיום כל שירות שחברה אחת נותנת, תיתן גם השנייה.

אבל בשנים הראשונות כאשר סלופארק הייתה לבדה בשוק, הם כנראה חשבו שלעולם חוסן, שהם האלטרנטיבה הכי טובה שיש לצרכנים וצריך רק לספור את הכסף. עד שיום אחד נעלם להם השוק.

זוהי סיטואציה שאני פוגש במקומות רבים. רבים מדי.

איך אפשר להתגונן נגד תחרות?

פטנט רשום הוא הגנה טובה באופן חלקי. כמעט תמיד ניתן לעקוף אותו. כאשר המוצר מוצלח ברמה עולמית, כמעט תמיד תמצא מדינה שבה הפטנט לא רשום או שניתן ליצר מוצר דומה או, לפעמים, הפרה גסה של הפטנט. לא פשוט לצאת למלחמה על הגנת הפטנט. זו מלחמה יקרה.

עבדתי פעם עם חברה שהיה לה מוצר מדהים. הם רשמו פטנט במדינות  ספורות ואחת מאותן מדינות הייתה סין.

החיקוי הראשון, הפרה גסה של הפטנט היה של יצרן סיני. מישהו מעלה בדעתו שניתן היה, ברמה הפרקטית, לתבוע אותו על הפרת פטנט?

עדיף לא להתגונן, אלא להוביל בתחרות.

אני טוען שלא צריך להתגונן נגד תחרות אלא להוביל בתחרות. כוחות השוק חזקים מדי ואם פיתחתם מוצר, או שירות מצוין, תמיד יהיה מישהו שיחקה אתכם או יפתח מוצר דומה ויותר טוב.

נכון, יש בישראל חברות גדולות, מונופולים, שהצליחו להתחבר לרגולציה ולהפכה למגן בעבורם.

אבל למרבית החברות האפשרות הזו לא קיימת וגם במקומות שהיא קיימת, זה רק ברמה של השוק המקומי וגם כאן, מאז המחאה החברתית, מתחולל שינוי חד.

השני תמיד יודע את מה שהראשון לא למד.

השחקן השני בשוק, יודע שהוא צריך להיות יותר טוב, להשתפר כל הזמן, למשוך אליו לקוחות. הראשון בשוק, בפרט כאשר יש לו הגנת פטנט, נוטה לשכוח את כוחה של התחרות.

אני ממליץ שתמיד תזכרו:

אם  יש לכם מוצר או שירות מצוין, אל תנוחו על זרי הדפנה, תמשיכו לשפר ולחדש כל הזמן.

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

כעקרון אתה צודק אלא שבדוגמא הספציפית שנתת, גם אני נקסמתי בשימושיות שלה אלא שבפעם השנייה החלטתי לבחון מתי בפועל מסתיימת הנסיעה לאחר שיצאת מהחנייה. אם תבדוק בכמה זמן מדובר, תיווכח שזהו אף תרגיל גאוני דוגמאת הגדלת הפיה של שפורפרת משחת השיניים ע"מ להגדיל מכירות.
המשך עם המאמרים המעניינים. תודה

תודה, איתן. אבדוק את הערתך.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג