עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

סביבת העבודה בארגון שלך מטמיעה מסרים וערכים – אתה בטוח שאת המסרים הרצויים שהארגון מושתת עליהם?

כל הארגונים הגדולים מבצעים שינויים.

חשבון נפש ארגוני, כמו חשבון נפש אישי – היא דרך מצוינת לדייק את פעילויות הארגון ומשאביו. להחליט מה מיותר, מה יש לשמר, לשפר או לקדם ומה חשוב לשנות.

במשך שנים, מנהלי משאבי האנוש בארגון דאגו להוציא את העובדים לימי כיף, סדנאות, ימי גיבוש וכד' כדי להטמיע ערכים ותרבות ארגונית, לקרב בין העובדים ליצירת שיתופי פעולה ובכדי לתת תחושת רווחה ותחושה שמקום העבודה הוא בית. מה שלא נלקח בחשבון – הוא איך "הבית" נראה ואיזה מסר הוא מעביר לעובדים. האם את המסר התרבותי והערכי שהארגון רוצה להנחיל?

סביבת עבודה מעוצבת

עיצוב סביבת עבודה, עניין של יופי ומותרות או דרך ליעל, לשפר ולחדש את הארגון?

1. תרבות ארגונית:

כל חברה מונעת ממטרה המגדירה את תרבותה הארגונית. התנהגות העובדים תומכת, מחזקת ומזינה את התרבות. ויחד הם מזינים את העסק ומהותו. זרימה מעגלית זו, זקוקה לתמיכה.

עיצוב סביבת עבודה נכונה המשקפת את התרבות ואת קודי ההתנהגות, היא תשתית הכרחית לתמיכה במעגל הזה ומאפשרת את הזרימה וההתפתחות העסקית.

2. מגנוט כח אדם צעיר וכישרוני:

רב העסקים מבקשים להעסיק את האנשים הכישרוניים והמתאימים ביותר לקידום והצלחת העסק ומשקיעים כספים רבים באיתורם. עסק נשאר אטרקטיבי כשהוא מצליח למגנט אליו כח אדם צעיר, כישרוני ומבריק. הדור החדש של אנשיך מסתכל על סביבת העבודה שאליו הוא נכנס כי הוא יודע שהוא עומד לבלות שם הרבה משעות היום שלהם וזה שיקול משמעותי עבורו.

עיצוב סביבת עבודה שמהווה חוויה נעימה נותנת לעובדים תחושה שהם משמעותיים לחברה. סביבה כזו תשאיר עובדים לאורך זמן במקום עבודתם, ובמקביל תהיה כמודל והשראה לעובדים נוספים שירצו להיות אף הם חלק ממנה.

3. זמן:

בארה"ב ובעולם המערבי בכלל, אנשים מבלים יותר זמן בעבודה מאשר בכל מקום אחר. למקום בו אנו שוהים את רב השעות ביממה, יש השפעה מצטברת עלינו ועל מבנה נפשנו.

השפעה זו יכולה להביא לעייפות, התשה, חוסר ריכוז ובעיות בריאות, אך יכולה גם לעודד יצירתיות, להניע לשיתופי פעולה, לחיוך ולחיוניות.

במקום לסבול מהשפעתו המצטברת של הזמן על העובד במקום עבודתו, ניתן למנף אותו לתוצאה הפוכה בדיוק! איך? ע"י עיצוב סביבת עבודה נכונה.

4. תפוקה:

ככל שהעובד יותר פרודוקטיבי, כך הוא יותר יעיל ושמח. ברב המשרדים אין תשומת לב לעיצוב סביבת העבודה, לצבעוניות, לאופן הישיבה, לתאורה ועוד...בחשבון המיקוד, ברב המקרים, הוא על תועלת וניצול ובד"כ אינה מטפחת יצירתיות ושיתופי פעולה. המשרדים ברובם אפורים - תרתי משמע - ואינם מביאים לידי ביטוי את מיטב ביצועי העובדים.

כאשר העובדים נמצאים בקשר טבעי עם סביבתם ושוהים בסביבה מעוצבת המעודדת מפגשים בין העובדים, הם משתפים יותר פעולה, שואבים רעיונות אחד מהשני בקלות ביתר קלות והופכים באופן ישיר לפרודוקטיביים יותר, יעילים יותר ומרוצים יותר.

5. אפיון החללים ותפקודם:

אפיונו ותפקידו של כל חלל חשוב לא פחות מהגדרת אפיון תפקיד העובד. מה אם, אחרי שהגדרנו כל חלל במדויק ניתן לו את האופי והקו העיצובי התואם? למשל: מה אם במקום להשתמש במושג "חדר ישיבות" יקרא החדר הזה "חדר סיעור מוחות" ? כלומר: קבוצת האנשים שתיפגש שם לא תתעסק ברשימת משימות אלא בסיעור מוחות יצירתי. הם יהיו יותר מרוכזים, יחזקו ויעצימו אחד את השני ויעלו רעיונות ופתרונות.

יש דרכים לעצב חדרים שונים באופן שמעורר פתיחות וחשיבה יצירתית, שמעודד שיתופי פעולה וסינרגיה, המפרה את האנשים ומביא לעבודת צוות ולעבודה אינדיבידואלית במיטבה.

6. Cost – effective

סביבה פיסית משקפת נראות חזותית ומטמיעה ערכים, תרבות ומסרים, באופן האפקטיבי והמהיר ביותר, בהשוואה לסדנאות וימי עיון פנים-ארגוניים.

במחיר של עיצוב פנים, החברה מקבלת סביבת עבודה שמושתתת על אנליזה משותפת, שכבר השכילה להגדיר מראש את צרכי העובדים כאינדיבידואל, צרכי הצוות וצרכים ארגוניים. היא לוקחת בחשבון הטמעת ערכים, תרבות ומסרים וממתגת את הארגון בצורה הטובה ביותר.

סביבת עבודה מעוצבת

לסיכום:

  1. מחקרים מוכיחים, כי הסביבה הפיסית היא הכלי האופרטיבי הטוב ביותר להטמעת תרבות, ערכים ומסרים.
  2. סביבה פיסית המעוצבת כראוי מעלה את הפוטנציאל האנושי וממנפת את יכולותיו.
  3. יתרון עיצוב סביבת עבודה נכונה עובד במספר מישורים:

מול העובד האינדיבידואל והצוות:

  • מעלה את התפוקה והיצירתיות
  • ממגנט כח עבודה צעיר ומבריק
  • מעורר השראה ואנרגיה חיובית
  • מטפח פתיחות, תקשורת ועבודת צוות
  • מקדם את ההישגיים האישיים והצוותיים
  • מעלה את איכות החיים, ה- well being ובריאות העובדים, ובכך מפחית את ימי ההיעדרות מהעבודה

מחקרים מראים שסביבת העבודה הפיסית תופסת כ – 25% משביעות רצון של העובדים ומעלה את הישגיהם האישיים ביותר מ – 5% וב- 11% הישגים של עבודת צוות.

אל מול הלקוחות:

  • ממנף ומחזק את זהות המותג
  • מקרב וקושר בין החברה ללקוח
  • נראות החברה משקפת את אופיה, תרבותה ואיכותה

גרסה מוקדמת של מאמר זה פורסמה בבלוג של נטע ביתן כפרי.

נטע ביתן כפרי

נטע ביתן כפרי מומחית בעיצוב סביבות עבודה באמצעות פנג שואי. בתהליך עבודתה משתמשת בכלים אימוניים ועיצוביים בכדי לעצב סביבה הממנפת את היכולות האישיות של העובדים בארגון. בעלת תואר ראשון בפיסיקה. לאחרונה יצא לאור ספרה פנג שואי – מרחבים מכניסי חיים בהוצאת כנרת זמורה ביתן.

אתר: www.designforpotential.com כתובת דוא"ל: neta@netakafri.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג