עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

דרכים לישוב סכסוכים עסקיים

עולם העסקים אינו עולם קל. התחרות יוצרת מאבקים מסחריים ושיווקיים קשים בין יצרנים, ספקים ולקוחות ומניעה לעיתים מצד אחד לביצוע ניסיונות ומהלכים שנועדו לפגוע או להכשיל יריבים וכן אף לצעדים הגובלים בהתעלמות מהחוק, לעיתים אף הולכים מעבר לו. מצד שני תחרות זו עצמה מביאה אנשים ועסקים לכרות בריתות של שיתוף פעולה לצורך פיתוח, יצור, אחסון או שיווק משותפים.

גם אם בתחילה הכוונות טובות והיחסים בנויים על אמון המציאות עלולה להביא שותפים של היום למחלוקות קשות בעתיד. שיתופי פעולה פוריים היום עלולים להפוך מחר לתחרות מרה. תהליכים אלו מובילים מדי פעם לפריצת סכסוכים שטיפול לא נכון בהם יכול גרום לנזק גדול ואף להתמוטטות עסקים.

סכסוכים כאלו המתרחשים בין בני משפחה, המחזיקים בבעלות על חלקים של אותו עסק, או ממלאים תפקידים שונים בעסק המשפחתי נוטים להיות מרים ומזיקים במיוחד.

קיימות דרכים שונות לטפל בסכסוכים עסקיים. החל מהתערבות ויעוץ של ידידים ובני משפחה וכלה בבית המשפט. להלן אסקור בקצרה את היתרונות והחסרונות של דרכים אלו:

ידידים ואנשי סוד

היתרונות - אין עלות, הבעיות "נשארות במשפחה" אפשר להישען ולהיעזר ביחסים אישיים ו"להרוג" את הסכסוך כשהוא עוד קטן.

החסרונות – אין "שיניים" לגורמי התיווך למיניהם לכפות פתרון ולוודא שיתקיים. בשל היותם של המתווכים בקשר אישי עם הנוגעים בדבר מתערבים בתהליך רגשות ואינטרסים אישיים היכולים לסבך במקום להביא לפתרון.

בוררות

היתרונות - התהליך יכול להיות מהיר וזול יחסית.

החסרונות – לא ניתן להביא ולחקור עדים קרי: להעמיק בתהליך ברור העובדות. ההחלטה סופית, יש לה מעמד של פסק דין וכמעט אין אפשר לערער עליה. עצם קיום הבוררות מותנה בהסכמת שני הצדדים להיכנס אליה. ובעיקר, בוררות מבוססת על ההנחה שצד אחד צודק והשני לא והתוצאה מנצח – מפסיד.

בית משפט

היתרונות - מתבסס על חוקים וכללים ברורים, מופעל על ידי אנשי מקצוע, ניתן לרדת לעומקם של דברים, לחקור עדים ולהביא מסמכים. להחלטות המתקבלות יש מעמד חזק וסופי. ניתן לתבוע כך שאין צורך בהסכמת הצד השני להיכנס לתהליך.

החסרונות - התהליך בנוי על ההנחה שיש צודק ולא צודק ולכן התוצאה הסופית מקבלת אופי של מנצח ומפסיד. נוסף על כך השימוש במערכת זו יקר ואף יקר מאוד ו"זמן התגובה" שלה יכול להמשך על פני שנים. סכסוך עסקי מדמם ולא פתור שנמשך שנים יכול להוריד אדם מנכסיו ולהפיל ארגון מצליח. בחלופה זו כמו בחלופת הבוררות צפויה התפתחות נוספת: העמקת העויינות בין הצדדים הניצים ומניעת אפשרות של שיתוף פעולה בעתיד. תוצאה זו יכולה להיות הרסנית במיוחד בעסקים משפחתיים בהם הקונפליקט העסקי עלול לפורר משפחות שלמות.

גישור - גישה ושיטה המשמשת בכול סוגי הסכסוכים

היתרונות – תהליך מהיר וזול, מאפשר לכול צד בכול רגע להפסיקו גם בלי לנמק מדוע. מבוסס על ההנחה שאין צדק מוחלט והמטרה אינה לנצח אלא למצוא פתרון לסכסוך כך ששני הצדדים יצאו מרוצים. התהליך מכוון לזהות את הצרכים והאינטרסים האמתיים והבסיסיים של הצדדים ולחפש דרך שהפתרון לא יהיה פתרון פשרה, שבו כול צד מוותר חלקית על נושאים החשובים לו, אלא פתרון שישרת את שניהם באמצעות שיתופי פעולה ופתרונות יצירתיים שלא היו אפשריים קודם. פתרונות שיישמו לאחר סיום הסכסוך ויאפשרו לצדדים אף הצלחה רבה יותר מאשר קודם לכן.

החסרונות – קיום התהליך דורש הסכמה וולונטארית של שני הצדדים והמידע המובא על ידי הצדדים אינו עומד לבדיקה יסודית כמו במשפט. האחריות על קבלת ההחלטות שתאפשרנה פתרון היא על הצדדים עצמם ולא על גורמים חיצוניים כמו בוררים או שופטים. בנוסף כתנאי מסייע חשוב להצלחה נדרשות תכונות משני הצדדים, שכלל אינן בחזקת חסרונות, כמו בגרות, פתיחות, גמישות ונכונות להסתכל קדימה במקום אחורה.

הלל אפרת

הלל אפרת, מגשר מוסמך, עוסק ביישום גישת "הניהול הרזה" ו"הקאיזן" בעשר השנים האחרונות וכן בייעוץ ארגוני כללי, בשיפור ביצועים ובאמון מנהלים בכירים ב-25 השנים האחרונות.

טלפון נייד: 0522755398

כתובת דוא"ל: hillel@efrat.org.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג