עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,750 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

עשרה דברים שכדאי לעשות עם החזרה מחופשת חג הפסח

החזרה לשגרה מחופשת החג יכולה להיות משהו מרענן (אין כמו חזרה לאזור הנוחות המוכר והידוע שלנו), אך כאשר אנחנו מסתכלים על הנושא בראיה של חברה, עסק או מפעל יצרני, כדאי להקדיש מחשבה לחזרה המיטבית אל שגרת העבודה, לאחר מס' ימים של התנהלות לא-רגילה.

אני מציע להלן עשרה דברים שכדאי לעשות עם החזרה מחופשת החג ומזמין אתכם להוסיף עוד ולשלוח כתגובה שתתפרסם בהמשך למאמר:

1: הכנת קווים יצרניים.

במפעלים יצרניים שלא עבדו במהלך ימי החג או עבדו באופן חלקי, אני ממליץ (מניסיון ארוך שנים) להביא צוות של עובדים וטכנאים כמה שעות קודם, אולי לכל משמרת הלילה שקודמת ליום הראשון לעבודה, ולהפעיל את קווי היצור. להפעיל דודי קיטור היכן שנדרש, לחמם תנורים או פשוט להפעיל את המכונות ולוודא שהן עובדות.

במכונות שלא עבדו במשך כמה ימים צפויות תקלות. חשוב מאד שבבוקר, כאשר יגיעו כל העובדים, הכל יהיה מוכן לעבודה.

2: התאקלמות.

נפרדתם בברכת חג שמח עם חיוך על השפתיים, קבלו אותם עם חיוך גם בשובם. אנשים מגיעים חזרה עם חוויות ורוח טובה, אפשרו להם להתאקלם. אני ממליץ לא "ליפול" על צוות העובדים בפרצוף רציני מדי, חייכו, אפשרו את החברות (הסוציאליזציה), השיחות הקטנות והחלפת החוויות.

3: פרסמו את חוויות החג.

הפכו את החוויות לכלי מגבש. פרסמו תמונות וסיפורים קטנים מאירועים שקרו לעובדים במהלך החופשה.

ההיכרות האישית, מעבר למסגרת העבודה, מגבשת את העובדים ומחזקת את הנאמנות לחברה.

היום כשכולם ממהרים לפרסם תמונות בפייסבוק, אין לי ספק שתהיה נכונות לפרסם את החוויות גם בחברה.

פרסמו על לוחות המודעות ואם יש לכם מסכים לפרסום מידע לעובדים היעזרו בהם. זהו כלי מצוין ומי שאין לו, אני מאד ממליץ.

בחברה גדולה מאד שפועלת עם מחלקות יצור עצמאיות אבל עם קשר הדוק של זרימת החומר בין המחלקות, ציינו העובדים את החשיבות של הגיבוש שנעשה בשנים האחרונות. לדבריהם, הפעילות המשותפת שהחלה רק לפני כמה שנים אפשרה להם להכיר גם עובדים במחלקות האחרות וכך נוצרה נכונות לשיתוף פעולה שלא הייתה קודם לכן.

4: חזרו לשגרה.

כעת הקפידו לחזור לשגרה. החיו מחדש את כל המסגרות הקיימות (ישיבות בוקר, ישיבות הנהלה, צוותי שיפור ומסגרות אחרות) וחזרו לשגרת המדידה והמחויבות ליעדי הביצוע.

5: בנו סדר עדיפות.

עברו מהר על הר הדואר האלקטרוני שהצטבר במהלך ימי החג. החזרה מחופשה מלווה תמיד בהצפה של עבודת משרד, העולם המשיך להסתובב על צירו...

הגדירו מהר סדר עדיפות לטיפול.

האם הגיעו הזמנויות חדשות (בחו"ל עבדו כרגיל...)? או חלילה, תלונות לקוח שדורשות התייחסות מהירה?

6: איכות המוצרים.

התחלת היצור כמו כל סט אפ, מלווה בנפילות איכות. הצטברות לחץ של הזמנות מימי החג, עשוי לגרום לחלק מהעובדים לפעול בפזיזות, מה שעלול לגרום לירידה באיכות המוצרים הגמורים. למרות הלחץ לספק הזמנות במועד, אל תורידו את רף האיכות. הקפידו שבעתיים על האיכות עד שהיצור חוזר לשגרה הברוכה.

7: דוא"ל ששלחתם.

יתכן מאד שדוא"ל ששלחתם ערב החג, לא נקרא, או לא טופל ונשכח וכעת "מכוסה" בעשרות מיילים אחרים. בחנו היטב ושקלו לשלוח שוב או לבדוק עם הנמענים.

8: אל תמהרו לשלוח דוא"ל בארץ.

כפי שאתם מוצפים, כך גם הנמענים שלכם בארץ. אם אתם רוצים לזכות להתייחסות, חכו יום או יומיים שגם הלקוחות, הספקים או נותני השירותים שלכם יחזרו לשגרה.

9: תשלומים.

כאשר החזרה לעבודה מתרחשת בסוף חודש או ראשית חודש, כפי קורה השנה, היערכו עם התשלומים.

ראו שאתם נערכם לשלם בזמן לספקים ושימו לב לשלוח את החשבוניות של סוף החודש ללקוחות.

10: אירועים פחות שמחים.

עולם כמנהגו נוהג, וכנראה שקרו גם אירועים פחות שמחים. כמו עובד שחלה, או בן משפחה קרוב, או חלילה, בן משפחה קרוב שנפטר.

אני ממליץ לערוך סקירה מהירה, לראות מי חסר או, בחברות גדולות ובעיקר כשעובדים במשמרות, לבקש ממנהלי המחלקות, המשמרות והצוותים לבדוק האם יש חדשות לגבי עובדים שלא נמצאים.

כמובן להרים טלפון או לבקר במידת הצורך.

סיכום:

כמו כל אירוע, נצלו גם את החזרה לעבודה לחיזוק החברה ורתימה של העובדים.

צרו תרבות ארגונית של איכות, מצוינות ושיפור קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום וצרו תרבות ארגונית מנצחת שמובילה לאיכות גבוהה ושיפור מתמיד לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
4 תגובות
ליאור אפלבאום
02-05-2016

זאב, נכון מאד ויפה !
רגישות ניהולית ראויה אם כי, יש להרבה מנהלים צורך ללמוד איך לאזן בין הצורך לחזרה דחופה לתפוקות מלאות לבין הרגישות הניהולית- חברתית במפעל ובעובדיו.
משימה לא פשוטה אבל כשיש בסיס חיובי ולצד היכולות הניהוליות, יש גם רגישות אנושית נדרשת..... אפשר להצליח גם וגם !

ליאור תודה על תגובתך,
אין ספק שאתה צודק, אני מאמין שאין סתירה וכאשר העובדים מחוברים לחברה, הם נרתמים וכולם יוצאים נשכרים, גם, או בעיקר, הרווח של החברה.

ההסתכלות היא ממבט מנהל הארגון ובמחלקות שונות עשויים להשתנות במקצת הנושאים או הסדר שלהם
למשל יש הבדל בין מחלקת הרכש למחלקת המכירות
המאמר לענין והדגשים נכונים וחשובים

דובי שלום ותודה על תגובתך. מקבל את דבריך שבחברות שונות או מחלקות שונות הדברים יהיו שונים.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג