עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

פנסיה וקופות גמל: סקירת חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, ומשמעויותיו לעובדים ולמעסיקים

חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים, שנחקק בשנת 2005, נחקק כחלק ממערכת החוקים הנדרשים לצורך הוצאה לפועל של מסקנות ועדת בכר, שאחד מתפקידיה היה הגברת התחרותיות בשוק ההון.

במאמר זה אין לי כוונה להציג ניתוח לגבי יישום מסקנות ועדת בכר או לבחון באיזו מידה היטיבו תוצאות הועדה עם החוסכים, אלא לפרט לגבי אחד התיקונים לחוק – סעיף 20 - ולהרחיב לגבי תיקון נוסף לחוק שעבר בכנסת במרץ 2011, בינתיים בקריאה ראשונה בלבד.

סעיף 20 לחוק מתייחס לאיסור החל על המעסיק ועל מנהל הסדר שמבצע את סליקת הכספים עבור המעסיק, להתנות את תשלום הכספים בכך שהעובד יפקיד בקופה מסוימת.

התיקון החדש מרחיב את אפשרויותיו של העובד - בנוסף לחופש שהקנה לו סעיף 20 בבחירת הקופה בה יחסוך, מרחיב התיקון החדש את חופש הפעולה של העובד גם לבחירת בעל הרישיון (סוכן ביטוח, מנהל הסדרים) שיטפל בענייניו, ואוסר על המעסיק להתנות ביצוע עסקה פנסיונית בידי בעל רישיון ספציפי ובכלל זה בעל הרישיון המספק למעסיק שירותי תפעול.

כאמור, נכון לכתיבת שורות אלה החוק טרם עבר קריאה שניה ושלישית.

בתאריך 02/06/2014 פרסמה גב' דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון, הבהרה לסעיף 20. הבהרה זו נדרשה עקב כך שהחלו להגיע פניות מהציבור על פיהן ישנם מקרים בהם המעסיק או מנהל ההסדר שפועל עבורו למתן שירותי סליקה כספית, מונעים מעובדים להצטרף לקופת גמל מסוימת או לממש תנאי הצטרפות לקופת גמל מסוימת, בתנאים שהוסכמו בין קופת הגמל לבין אותו עובד, הכוללים הטבות בדמי ניהול.

המפקחת הבהירה כי מניעת אפשרות של העובד לממש הצטרפות לקופת גמל מסוימת, לרבות מניעת הצטרפות בהתאם לתנאים שהוסכמו בין העובד לבין הקופה, אינה עומדת בהוראות סעיף 20 לחוק קופות הגמל.

אז למה "העתיד כבר כאן?"

בעיקר משום שההבהרה שניתנה על ידי הממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון מאפשרת חופש פעולה לעובד להצטרף לקרן פנסיה, ללא תיווך מנהל ההסדרים גם אם זה האחרון הוא הנותן שירותי תפעול למעסיק.

מי צפוי ליהנות מהבהרה זו?

אותם עובדים שעקב השתייכותם או השתייכות בני/בנות הזוג שלהם לקופה מסוימת ובתנאים מסוימים זכאים לקבל הטבות מקרנות הפנסיה ועד היום לא יכלו לממש הטבה זו כי היה מתווך בעסקה.

איך ישפיע התיקון לחוק על המעסיקים?

ככל שגדל חופש הבחירה של העובד קטנה אחריות המעסיק. תפקיד המעסיק יהיה לקבוע מסגרת עבודה רחבה בה מערכת הפנסיה תהיה נגישה לעובד באמצעים בלתי תלויים.

איך ישפיע התיקון לחוק על העובדים?

אחריות העובד לגבי הפנסיה והביטוח שלו תגדל - העובד יצטרך להיות מעורה ופעיל יותר.

איך ישפיע התיקון על סוכני הביטוח ומנהלי הסדרים?

השינוי ידרוש מהם לפעול באופן שקוף יותר ומקצועי יותר כלפי העובד, לתמחר מחדש את השירותים הניתנים למעסיקים ובחלק מהמקרים לגבות מהמעסיק דמי טיפול.

איך נדרש המעסיק להתארגן לקראת יישום הנושא?

להחזיר את הפיצול והסליקה מידיו של מנהל ההסדר לידי חשב השכר של החברה.

אדי קודלש

אדי קודלש - אקו יעוץ וניהול. יעוץ פנסיוני, ניהול מערכות שכר, כלכלת המשפחה, גישור.

אקו – ייעוץ וניהול, משרד המתמחה בייעוץ פנסיוני לתעשייה, לעסקים, לאנשים פרטיים, לקיבוצים ולתעשייה הקיבוצית

המשרד עוסק בייעוץ פנסיוני ותכנון פיננסי. אנחנו מלווים את לקוחותינו לאורך זמן. נשמח לעמוד גם לרשותך, אנא מלא את הפרטים שלך ונשמח לחזור אליך בהקדם.

אתר: www.eku.co.il/ כתובת דוא"ל: Eddy@eku.co.il
2 תגובות
ירון יואל
24-08-2014

דברים חשובים מאד.
השאלה הגדולה היא איך מביאים את העניין לידיעת העובדים ועוד יותר מכך, מה עושים כאשר מעסיק איננו מוכן לפעול בהתאם ונותן לעובד להבין שבעצם הדרישה לעבודה במתכונת המוצעת הוא, העובד, מסכן את עתידו אצל המעסיק...

ירון שלום,
תודה על תגובתך,
לדעתי זה חלק מההסברה למעסיקים ולעובדים.
תפקידינו כיועצים בלתי תלויים הוא לשקף את המצב ולעזור למעסיקים לבנות כלים נכונים לעבודה.
תפקיד מנהלי ההסדר הוא מכירת פנסיה וביטוח לעובדים וכפי שהמפקחת מגדירה לבצע שירותי סליקה עבור המעבידים. אין לצפות ממנהלי ההסדר לבצע פעולה של הסברה ושל בניית כלים פנים ארגוניים, זה לא תפקידם.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג