עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מידע וידע בניהול פנסיה

כמו רבים וטובים, צפיתי גם אני ב-06/11/2014 ב'תחקיר הפניסה' בתכנית 'המערכת' עם מיקי חיימוביץ.

ניתן היה לראות כי אנשי התכנית אכן בדקו את הדברים מתוך כוונה להציג את הנושא על מורכבותו הרבה, תוך עירוב של רגשות במינון מסוים ונסיון ליצור הזדהות עם אנשים שעבדו שנים רבות ובהגיעם לעת פרישה נוכחו לדעת כי הסכומים אותם יקבלו אינם משקפים את מידת השקעתם בחסכון הפנסיוני בתקופת עבודתם.

לאחר הצפייה בתכנית ניתקתי את בלוטות הרגש, והסטתי את נקודת המבט מנקודת מבטו של צופה לנקודת המבט של איש מקצוע האמון לעזור ללקוחותיו להסדיר ולשפר את מערכת הפנסיה ולנקודת מבט של מנהל, המעסיק עובדים שעולם הפנסיה זר להם (כמובן, לא עובדי משרדי).

בעקבות הכתבה הבנתי שקיים בלבול בין המושג מידע (Information) והמושג ידע (Knowledge).

מדי שנה מקבלים העמיתים והמבוטחים דו"ח מפורט מקרנות הפנסיה, מביטוחי המנהלים, מקופות הגמל ומקרנות ההשתלמות. בנוסף, מקבלים העמיתים והמבוטחים דו"ח רבעוני שעוסק בעיקר בהפקדות וביתרות.

מרבית האנשים אינם טורחים כלל לפתוח את המעטפות ולנסות להתמודד עם המידע המפורט (ויש אומרים מידע מפורט מדי). הסיבה לכך הינה חוסר בידע רלוונטי.

הדבר דומה לאדם שעובר בדיקת א.ק.ג. ומקבל לידיו את תוצאות הבדיקה (מידע) בצורת "קווים מוזרים" על דף או דיסק. איש מקצוע בעל ידע, יפרש עבורו את אותם קווים וינחה את האדם לגבי הדרך בה מומלץ לטפל במצבו.

מן הסתם, אנחנו סומכים על אותו בעל ידע (רופא) שהנחיותיו יהיו ללא משוא פנים וכי לא יושפעו מגורמים שאינם רלוונטים, כגון היותו של בעל הידע נציג של חברת תרופות.

במקרה של הפנסיה, בעל הידע אליו נפנה לצורך הבהרת המידע הינו יועץ פנסיוני, שעל פי הגדרה, הינו גורם בלתי תלוי, שתפקידו להסביר ולהציע פתרון פנסיוני וכלכלי נכון לאדם ואף ללוות את העובד ואת משפחתו בתחנות חייו.

בשונה מרופא, המטפל במצבי בריאות דחופים, מערכת הפנסיה מיועדת לעסוק במצבים כלכליים לטווח הארוך. הבעיה העיקרית הינה שאת הטיפול באירוע שעתיד להתרחש בעתיד ה"רחוק" יחסית נוח לנו לדחות.

משום כך, המסר העיקרי אותו ברצוני להעביר הינו שחשוב לזכור כי בתחום הפנסיה, כאשר העתיד הרחוק הופך לכאן ועכשיו, מאוחר מדי לבצע שיפור וכל שנותר הוא לנסות ולהציל את הקיים.

לפיכך, דעתי היא, כי הפיתרון לבעית המידע והידע אינו פישוט הדוחות, כפי שמנסה לקדם המפקח על הביטוח, אלא הגברת החינוך הכלכלי ועידוד החשיפה לתחום הייעוץ הפנסיוני מוקדם ככל האפשר ואם אפשר – כבר אתמול.

גרסה מוקדמת של מאמר זה פורסמה באתר של אדי קודלש.

אדי קודלש

אדי קודלש - אקו יעוץ וניהול. יעוץ פנסיוני, ניהול מערכות שכר, כלכלת המשפחה, גישור.

אקו – ייעוץ וניהול, משרד המתמחה בייעוץ פנסיוני לתעשייה, לעסקים, לאנשים פרטיים, לקיבוצים ולתעשייה הקיבוצית

המשרד עוסק בייעוץ פנסיוני ותכנון פיננסי. אנחנו מלווים את לקוחותינו לאורך זמן. נשמח לעמוד גם לרשותך, אנא מלא את הפרטים שלך ונשמח לחזור אליך בהקדם.

אתר: www.eku.co.il/ כתובת דוא"ל: Eddy@eku.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג