עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

חוקי עבודה שחברות רבות מפירות, ומדוע חשוב לשמור עליהם

אני נפגש מדי פעם עם עמיתה, בחורה מאד חריפה, ואנחנו מחליפים דעות על נושאים שונים הקשורים למקצוע שלנו.

בשיחתנו האחרונה היא העלתה נושא מסוים לדיון ובין השורות למדתי שבחברה אותה היא מלווה, עובדים 24 שעות בשתי משמרות. כל משמרת 12 שעות. אם לא די בכך, התברר כי חלק מהאנשים עובדים רק בלילה לפי העדפתם.

שאלתי אותה האם בחברה ערים לכך שהם מפירים את חוק שעות עבודה ומנוחה ברגל גסה? הקולגה שלי לא הכירה את הנושא.

אני פוגש מדי פעם חברות שחוסכות כסף ומקיימות רצף של 24 שעות עבודה עם שתי משמרות ולפעמים גם עובדים שבעה ימים בשבוע.

היכן הבעיה אם גם העובדים נהנים?

אכן, לכאורה, גם העובדים נהנים (כי השכר גדל) אך יש כאן הפרה של כמה חוקים שנחקקו קודם כל כדי להגן על העובדים. לפני שאכנס להפרת חוקי העבודה במקרה הזה, אציין כי כאשר החברה עובדת 24 שעות ביממה עם שתי משמרות, היא מקטינה את עלויות העבודה, מגדילה את הגמישות והעובדים זוכים לשכר גבוה יותר על השעות הנוספות שהם עושים.

עוד נקודה אחת לפני שאגש להפרת החוקים, חשוב לבדוק, מנקודת המבט של העובדים, האם מופרשת להם פנסיה על השעות הנוספות. החוק אינו מחייב הפרשה כזו והיא תלויה בהסכם הקיבוצי במקום או בטוב ליבה של ההנהלה.

הפרות החוק בדוגמה למעלה

שעות נוספות: מותר לעבוד ביום עד 12 שעות ועד 15 שעות נוספות בשבוע. בעבודה במשמרת לילה יום העבודה הרגיל הוא בן 7 שעות בלבד. כלומר, כאשר עובדים 12 שעות במשמרת לילה, צוברים 5 שעות נוספות בלילה אחד ובתוך 3 לילות מגיעים למגבלה המותרת בחוק אבל השבוע לא הסתיים ואם ממשיכים באותו סידור, עובדי משמרת הלילה יחרגו מהמכסה המותרת לשעות נוספות.

בנוסף לכך מותר לעבוד רק שבוע אחד בכל שלושה שבועות במשמרת לילה. לכן, כאשר החברה מתירה לעבוד רק במשמרת לילה זו הפרה של החוק ע"י המעסיק.

יום מנוחה: החוק קובע כי לעובד מגיעות 36 שעות מנוחה רצופות בכל 7 ימים.

איני נכנס כאן לפירוט ספר החוקים, אלא רק לכמה דוגמאות, אולי הנפוצות ביותר.

חשוב לציין כי החוק מכיר במספר מקצועות ותפקידים שהוא אינו חל עליהם ובנוסף ניתן לפנות ולקבל אישורים חריגים.

שותפות הגורל של הבעלים, העובדים והלקוחות

החוק נועד להגן על העובדים ולאפשר להם לקיים חיים סבירים. במקרה הזה כמו במקרים רבים אחרים, קיימת שותפות גורל בין העובדים, הבעלים והלקוחות לטובת החברה. לא בכל החברות רואים את שותפות הגורל הזו ולכן החוק מטיל גם עיצומים ואמצעי ענישה נוספים.

בשנת 2012 נכנס לתוקפו החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה ובשנתיים הראשונות הוטלו עיצומים כספיים בערך של יותר מ- 31 מיליון ₪ ועוד כמה אלפי התראות מנהליות.

מחד זו טיפה בים. בישראל יש 38 אלף מועסקים לכל פקח של מינהל ההסדרה והאכיפה. אך מאידך, כאשר יגיעו אליכם הפקחים, אתם יכולים לצפות לעיצומים כבדים. הפקחים מגיעים באקראי או כתוצאה מפניה של עובדים שנפגעו, עזבו או פוטרו.

כיום בעידן האינטרנט ו"הגוגל", קל מאד לבחון האם החברה שלכם עומדת בתנאים של חוק שעות עבודה ומנוחה.

נחזור לעוד רגע קצר לנושא של שותפות הגורל. היתרון היחסי הגדול ביותר שיש לכל חברה הוא העובדים שלה. מכונות, חומרי גלם, אנרגיה והון זמינים במחירים דומים בכל ה"הכפר הגלובאלי" והיתרון של חברה אחת על מתחרותיה יגיע רק בזכות הנאמנות והמסירות של העובדים שיתנו את הערך המוסף.

לכן הנהלה אמורה לבחון את דרך פעולתה גם בעיניים של טובת העובדים.

החוקים שאתם מכירים והחוקים שאתם צריכים להכיר

כדי להימנע מהענישה הקבועה בחוק שעות עבודה ומנוחה (אגב, נכון גם בכל הקשור בנושא הבטיחות) על המעסיק "להפעיל אמצעי בקרה שיאפשרו לו לוודא עמידה בהוראות החוק". למשל, יתכנו מצבים בהם עובדים יעבדו (ביוזמתם הם בלבד!) בשעות נוספות ללא בקרה ומעבר למותר בחוק. האחריות על העבירה במקרה הזה היא על המעסיק. כלומר, על המעסיק לוודא שהחוק מקוים בכל מקום בחברה.

הפרה של חוקי העבודה היא הנפוצה ביותר אך אינה היחידה.

הפרה ביודעין של תקנות וחוקים של הרגולטורים, כמו משרד הבריאות או הגבלים עסקיים נפוצה אף היא. אם לא די בכך שהחברה מפירה חוקים ומסתכנת בעיצומים וענישה אחרת (למשל סגירת הפעילות לתקופה כלשהי), נהוג בחברות רבות לשתף את העובדים במעשה המרמה.

תארו לעצמכם חברה שלא ממש עומדת בתקנות של משרד הבריאות להן היא מחויבת והיא מתכוננת לביקורת של המשרד. כל העובדים יצוידו בחלוקים וכובעים לקראת יום הביקורת, יעשו הצגה יפה, ולמחרת הביקורת, הכל חוזר לקדמותו.

כעת קורים שני דברים:

1. העובדים לומדים שבחברה שלהם מרמים את הרשויות ומכאן שמותר לשקר. "אם לחברה מותר לשקר לרשויות, לי מותר לשקר לחברה".
את האמירה הקשה הזו אני כותב לא כמשהו תיאורטי, אלא מצב שחוויתי שוב ושוב.
2. העובדים שמשתפים פעולה עם החברה בהפרת החוק, יכולים ללכת בכל רגע לרשויות ולדווח. בדרך כלל הם יעשו זאת כאשר יפוטרו או ירגישו פגועים. גם במקרה הזה אני כותב על דברים שקורים כל הזמן ואיני ממציא מצבים תיאורטיים.

סיכום והמלצה

המעסיק מחויב לא רק לקיים את החוקים אלא גם לקיים מערכת בקרה ולוודא שהחוקים מקוימים בכל חלקי החברה.

ודאו שאתם מכירים את החוקים ושהם מבוצעים הלכה למעשה.

במידה ואתם מפירים ביודעין תקנות וחוקים שונים, כי "אין ברירה", אתם מחלישים את החברה ובנוסף לוקחים סיכון מאד גדול.

המלצתי החד משמעית היא לחדול מכל מצב של הפרת חוקים או תקנות.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

המנכ"לים בחברות הקטנות לא יודעים מה החוק ובמה הם מחוייבים בכל מה שקשור לחוקי עבודה, גהות ובטיחות ובריאות, הם לומדים לצערי רק בדרך הקשה כאשר קורה אירוע וחבל,
יש מקום שבמסגרת אזורי התעשיה בעיריות שיודעות לקחת ארנונה מהמפעלים יבצעו הדרכות מחייבות בנושאים הללו למנהלי החברות בתחומן.
במסגרת הקשרים שלך באיגוד התעשיה אולי אתה יכול לקדם מהלך כזה?

היי דובי,
רעיון טוב. אבדוק אותו.
תודה

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג