זו השנה הרביעית שאנחנו ממשיכים את מסורת הפוסט הקהילתי.
לכבוד חגי תשרי אני מפרסם פוסט מיוחד שמורכב כולו מטיפים קצרים לניהול ששלחו קוראי הבלוג - מנהלות ומנהלים ממגוון רחב של תעשיות וחברות בישראל.
לאורך כל השנה אני מנסה להעשיר אתכם, הקוראים, ולחלוק מהניסיון והידע שצברתי ב-30 שנותיי כמנכ"ל ויועץ למנהלים בתעשייה הישראלית. השבוע, אני נותן את הבמה לקהילת הקוראים של הבלוג, המורכבת מעשרות אלפי קוראים בכל שנה וקרוב ל-5,500 מנויים לניוזלטר השבועי.
תודה לכל המנהלות והמנהלים שהסכימו לחלוק עם כולנו מניסיונם ושלחו טיפים.
בהזדמנות זו אני שמח לאחל לכם הקוראים שנה טובה ומתוקה, מלאה באתגרים מעניינים, הצלחות מקצועיות והתפתחות אישית.
הטיפים במאמר מופיעים ע"פ סדר שליחתם.
לחצו כאן לפוסט הקהילתי של 2018, כאן לפוסט של 2019 וכאן לפוסט של 2020.
- דובי שור. יועץ בכיר בצוות של מצוינות בעסקים:
כל מה שקשור לתעשייה הינו מבוסס תהליך ולכן צריך לקחת את הזמן להתאזר בסבלנות ולתת לתהליך להבשיל ולתוצאות להגיע. - דפנה שלמן. מנהלת משאבי אנוש בשלא"ג תעשיות:
ניהול בשבילי הוא אימון יומיומי ושאלת שאלות: היעד מתמקד במציאת הפתרון הנכון ביותר לשותף - לקוח - עובד - חבר, מתוך בחירה מושכלת במה שתורם, התבוננות במה שמפעיל ומחליש והבנה שכל יצור אנוש ראוי לקחת אחריות בהתאם לאמונותיו וצרכיו, שפעולה מתוך ענווה, לעיתים מאחורי הקלעים - מביאה לתוצאה הטובה ביותר ומייצרת אמון ותרבות מניעה, מכבדת ומזמנת... - גולי כהן. מנכ"ל אלכם ברעם:
מה למדתי מהשנה האחרונה ?
צניעות
חיידק קטן ובלתי נראה מחולל נזקים אדירים למעצמות חזקות , לארגונים מפוארים ומשנה סדרי עולם בתקופה מאוד קצרה .
הימנעות מקיצוניות בתפיסת המציאות
מעברים מהירים מדכדוך לאופוריה ובחזרה לא מייצרים ערך חיובי כלשהו . בסופו של יום גם מה שנראה כ סוף העולם טומן בחובו יכולת שרידות אנושית מופלאה ומה שנתפס בתחילה כהישג אדיר עשוי להראות כעבור זמן קצר ככישלון . - הלל אפרת:
איך ארגון לומד?
הגישה הקלאסית - לומדים משגיאות. הבעיה - הנטייה האנושית הטבעית לברוח מזיהוי בינך לבן הכישלון ולכן "לשפר" נתונים כך שיקטינו את מידת אחריותך, "לשכוח" צעדים שנקטת, או החלטת שקבלת ואפילו להמציא מידע ללא נכון. הכול כדי להגן על שמך, מעמדך יוקרתך וכו'.
הדרך החליפית? ללמוד מהצלחות. נכון שגם בגישה זו יכולה להיות נטייה ליפות נתונים וליחס לעצמך עשייה, או החלטות שלא היו בדיוק שלך אולם בסך הכול הסיכוי לקבל מידע מלא ונכון הרבה יותר גבוה ומכאן שהסיכוי ללמוד את הלקח הנכון גבוה יותר.
בנוסף, כולנו יודעים ששום הצלחה אינה מובנת מאליה והבנה איך הגענו לתוצאה הרצויה חשובה דווקא עבור ההתמודדות עם הפעמים הבאות, בהן נתמודד עם הבעיות והמשימות המגוונות שהמציאות מביא כיום לפתחנו בקצב גובר והולך. - נאוה קליין. ראש מערך איכות ומצוינות בחטיבת HP אינדיגו וחברה בצוות של מצוינות בעסקים:
כמנהלים אמצו אליכם את הערכים של צניעות ונחישות בדרך הניהול שלכם.
צניעות על שום מה? מנהל שיבין שלא את הכל הוא יודע יצליח לרתום את העובדים אליו, לשמוע את דעותיהם ולדעת כי מהם יבואו הפתרונות. בגישתו זו יידע לתת מרחב לייצר סביבה שאינה פוחדת לטעות ולומדת מכך. סביבה קשובה לשמוע דעות שונות, בכך ייתן בסיס של מצוינות לארגון בו הוא נמצא
נחישות על שום מה? מנהל אשר יתמיד להתוות דרך, ייבחר מטרות ברות השגה מחד אך אגרסיביות מאידך יידע להשיג תוצאות ולחבר את העובדים להצלחות.
אימוץ תפיסה זו יהפוך את המנהל לדוגמא אישית למנהל מאפשר, מפתח ומצליח. - שי ונטורה. ראש מדור תורה לוגיסטית בצה"ל:
מהם מכפילי הכוח או האם לכל אחד יש מחליף ?
בכל חברה (כמעט) המבנה הארגוני מבוסס על מעמדות, היררכיה או ותק. אך הניסיון שלי מלמד שעלינו לאתר את "מכפילי הכוח", אלו שבלעדיהם התוצרים שונים לחלוטין.
מכפיל כוח יכול להיות אדם, מכונה או תהליך שתפקוד טוב שלו מועיל ומאפשר למערכת אך תפקוד נמוך שלו מהווה צוואר בקבוק וגורם מעכב. בכדי למצות את מכפילי הכוח עלינו להגדיר אותם, לעקוב אחריהם, לטפל בהם באופן צמוד יותר ובמקרים מסוימים לעסוק בהם באופן אישי.
אז מי הם "מכפילי הכוח" בארגון שלכם ? - מור ניסים. יועצת אסטרטגית לחברות:
אנשים זה הכל והכל זה אנשים. אין תחרויות, יש רק שיתופי פעולה, ומכולם אפשר ללמוד.
אל תפסלו שיתופי פעולה או עובדים בגלל גיל. הגיל הוא רק פקטור כשאין להם שום דבר אחר להביא לשולחן.
אני מאוד מאמינה ב-"walk the talk" - היה מה שאתה טוען ופעל באותנטיות, אנשים מרגישים זיוף.
והכי חשוב - חלומות לא נועדו רק כדי שנכתוב אותם על דף, אם יש לכם הזדמנות - נצלו אותה. תמיד לנסות, מקסימום נצליח.
שנה טובה ? - נמרוד בן חור.
במקומות של כשל מערכתי יש גם אפשרות ללמידה עמוקה ולמציאת פתרונות קדימה. בחקלאות מטעים המוצר יוצא אחת לשנה אם כשלת באיכות המוצר כדאי שתנצח בלמידה מהכשל. - איציק לב. יועץ בכיר בצוות של מצוינות בעסקים:
ניהול לפי נתונים הדרך למצוינות והצלחה:
לפני 30 שנה כשהייתי הולך לביקור אצל רופא הוא היה שואל אותי שאלות בודק ולוחץ בכמה מקומות ומאבחן את הבעיה.
היום כשאני הולך לרופא הוא לא מתחיל לדבר איתי לפני שאני עושה בדיקות דם מקיפות או צילום כזה או אחר.
לנו נראה טבעי שאי אפשר לאבחן בלי נתונים.
במפעל או חברה, כמו הרפואה גם נעשו שינויים דומים. הנתונים הכרחיים כדי לשפר את הביצועים או לעשות שינוי.
חשיבות הנתונים מתגברת עם השנים. ניתן לקבל כיום נתונים רבים בזמן אמת ולהגיב בהתאם.
המהפכה התעשייתית הרביעית, עוזרת לחבר ולקבל נתונים, היא הזרז והקפיצה הנדרשים כדי לקחת החלטות נכונות להצלחה ולמצוינות. - ורד חורי. בעלים של EWISE טיפ ראשון:
להכניס תשוקה לעסקים.
נוחות הפכה מילה גסה.
הצוות שלך לא מחפש נוחות אלא אתגרים מקצועיים, משמעות והתפתחות.
כולם רוצים לראות תשוקה – בייחוד בדרגים ניהוליים אליהם כולם לוטשים עיניים.
מקצוענות זה לנהל ולעבוד בתשוקה – לחיות את הסיבה העמוקה שהביאה אותך לארגון ולפוזיציה בתוכו.
חשוב! לשים לב לניואנסים שמעידים על חוסר תשוקה בצוות שלך. זה גם משהו שיותר קשה לשקם, ולאורך זמן זה עלול להרקיב את המערכת מבפנים... - ורד חורי. בעלים של EWISE טיפ שני:
למילים יש משמעות
הקצב העסקי מהיר: לשחרר מאיתנו מיילים כמה שיותר מהר, להספיק כמה שיותר בכל רגע נתון, לענות בוואטסאפ ולהגיב במקביל לעומד מולנו...
אבל המילים שבהן אנחנו נבחר להשתמש – יש להן משמעות עצומה לתחושת השייכות והמשמעות של הצוותים שאנחנו מנהלות ומנהלים.
ממליצה לעצור רגע לפני הוצאת התקשורת הכתובה: להקפיד על מילה טובה, הנעה לפעולה ברורה, סידור של הטקסטים כל שיהיו ברורים ועוד.
כל אלו יכולים לשפר את התדמית שלנו בארגון, וחשוב מזה – להפוך את העבודה של העובדות והעובדים שתחתינו (וסביבנו) למאושרת יותר! - אביב אינהורן. מנכ"ל. אר.וי.אם מערכות בע"מ:
8 פעולות החובה להגנת המידע האישי שלכם מפריצות סייבר:- הפעילו MFA (Multi Factor Authentication)
כל הזדהות שבנויה על מרכיב אחד בלבד (כמו לדוגמה הקשת סיסמה) – היא חלשה. היא נחלשת עוד יותר במידה וחלק מהפרטים האישיים שלך חשופים ברשת. - אל תלחצו על קישורים שאתם לא בטוחים לגביהם
הימנעו מללחוץ על קישורים בהודעות שנראות חשודות או שאינכם יודעים את מקורן, והקלידו בעצמכם את שם הדומיין במקום להקליק על הקישור. - היזהרו ממתקפות פישינג
"דִּיּוּג" או פישינג באנגלית (Phishing) הוא ניסיון לגנבת מידע רגיש על ידי התחזות ברשת האינטרנט." (מתוך ויקיפדיה).
הניחו שהטלפון, המייל, מספר ת.ז. והכתובת שלכם חשופים ברשת. חשדו בכל סמס או מייל שמגיע ואתם לא יודעים בדיוק מה מקורו ואל תעבירו פרטים אישיים או מזהים לגורם שאתם לא בטוחים לגביו. - החליפו סיסמאות לאתרים ושירותים חשובים ואל תשתמשו באותה סיסמה פעמיים
אם אתם מתקשים לזכור סיסמאות מסובכות, השתמשו במנהל סיסמאות אישי כמו LastPass, Keeper, Password Boss ועוד. אתם תזכרו סיסמה אחת בלבד והם יטפלו לכם בכל השאר. - וודאו שיש לכם תוכנת אנטי וירוס פעילה ועדכנית
אנחנו ממליצים על ESET NOD32 אבל רוב התוכנות הנפוצות בשוק יעשו עבודה סבירה לפחות. במיוחד אם אתם רוכשים ומבצעים פעולות בנקאיות באינטרנט (וביננו, מי לא?), אסור לגלוש באינטרנט ללא תוכנת אנטי וירוס פעילה ומעודכנת. - תנו למחשב, לדפדפן, לטלפון ולאפליקציות שלכם להתעדכן בעדכוני גרסה ויצרן
לכל תוכנה, חומרה, מערכת הפעלה ואפליקציה משתחררים עדכונים באופן שוטף. חלקם מכילים תכונות חדשות וחלקם מכילים עדכוני אבטחה. רוצים להיות הכי מוגנים שאפשר? אמרו כן לעדכונים. תמיד. גם אם בדיוק עכשיו זה לא זמן טוב. - הדריכו את העובדים ובצעו סימולציות פישינג
מומלץ להעביר הדרכות רבעוניות לעובדים ולבצע סימולציות פישינג.
אתם תתפלאו לגלות על מה העובדים שלכם יילחצו. - גבו את הדואר בענן
הדואר שלכם בענן 365 של מיקרוסופט? גבו אותו. הוא לא מגובה.
- הפעילו MFA (Multi Factor Authentication)
- תמיר נוימן. סמנכ״ל משאבי אנוש ומנהל מספנות ישראל וסימנט:
כל מנהל/מנכ״ל בכיר ככל שיהיה, חייב להיות מנהל משאבי אנוש קטן בבטן..
התפקיד החשוב ביותר של מנהל הוא למקסם את יכולות עובדיו.
את זאת, לא ניתן לעשות בלי להבין מה מפעיל את העובדים.. - ד"ר בנימין (בני) גוזלן הוא מייסד ומנכ"ל חברת הייעוץ 'אופקס אתגרים', ומרצה בכיר בתכניות למדעי המחשב וניהול במערכות בריאות במכללה האקדמית רמת גן.
מדוע ניהול אישי?
תיאוריות המוטיבציה מפליאות ללמדנו מה מניע אדם לקום בבוקר לעבודה ולעשות אותה על הצד הטוב ביותר ואפילו מעבר לציפיות. הן לא פוטרות את המנהל מלהבין את מניעיו של הכפוף לו ולנצל את האנרגיה הניהולית שלו באופן יעיל: אין לך שני אנשים בארגון שתוכל לנהל באותה הדרך..
לכן ניהול – אישי! - יעקב דגן. בעבר מנהל מפעל בכיר בחברת נסטלה אסם. היום יועץ עצמאי.
מבחינתי מצוינות תפעולית היא החתירה המתמדת להשיג "0" הפסדים.
אפס תאונות , אפס תלונות לקוחות חמורות ( גופים זרים במזון), אפס הפסדי זמן על תקלות ואחזקת שבר...
קחו לדוגמא את תחום הבטיחות או האיכות . אם הארגון שלנו סובל ממספר גבוה של תאונות , או מספר גבוה של תלונות לקוחות , האם שיפור מול שנה שעברה באמת מענין אותנו? לא בטוח.
אנחנו תמיד נשאף להגיע לרמה של "0" תאונות ותלונות. לא נוכל להרשות לעצמנו ולו תאונת עבודה אחת או תלונה חמורה באיכות . - יעקב דגן. בעבר מנהל מפעל בכיר בחברת נסטלה אסם. היום יועץ עצמאי.
מבחינתי מצוינות תפעולית היא החתירה המתמדת להשיג "0" הפסדים.
אפס תאונות , אפס תלונות לקוחות חמורות ( גופים זרים במזון), אפס הפסדי זמן על תקלות ואחזקת שבר...
קחו לדוגמא את תחום הבטיחות או האיכות . אם הארגון שלנו סובל ממספר גבוה של תאונות , או מספר גבוה של תלונות לקוחות , האם שיפור מול שנה שעברה באמת מענין אותנו? לא בטוח.
אנחנו תמיד נשאף להגיע לרמה של "0" תאונות ותלונות. לא נוכל להרשות לעצמנו ולו תאונת עבודה אחת או תלונה חמורה באיכות . - עמית צבעוני. סמנכ"ל תפעול בשלא"ג תעשיות. הכל מתחיל ונגמר במנהלים טובים תחתיך:
אני נזכר שהיינו ילדים והיינו בוחרים קבוצות בהפסקות. לא תמיד המטרה הייתה לקחת את הטובים ביותר, אלא איך מייצרים מרקם של אנשים שמביאים יחד תוצאות וגם נהנים.
אם הצלחת לבנות צוות מנצח תחתיך הצלחת להפוך את העבודה לתענוג. - חנן דקל. גמלאי מערכת הביטחון ומנהל ביטחון בחב' אזרחיות. טיפ ראשון:
עדיף לנהל סוסים דוהרים מאשר סוסים עצלים.
סוסים ( עובדים) דוהרים, יקדמו את הארגון ויביאו אותו להתפתחות, בעוד סוסים עצלים מביאים לסטגנציה.
( כמובן בתנאי שלמנהל יש את היכולת לנהל עובדים כאלה). - חנן דקל. גמלאי מערכת הביטחון ומנהל ביטחון בחב' אזרחיות. טיפ שני. למנהל חדש:
יש לך זמן מועט ושאול להוביל שינויים בארגון.
אחרי מספר חודשים בתפקיד הניהולי, אתה מתחיל להטמיע את הטעויות הנעשות בארגון " ולהבין" אותם.
תפקידך לא להבין מדוע לא עושים את הדברים כנדרש אלה להוביל לעשייתם. - ארז אינגבר. מנכ"ל אסם נסטלה ארה"ב:
כמו שנאמר ע"י בנג'מין פרנקלין -
!If you fail to plan, you are planning to fail
Benjamin Franklin
לכל דבר צריך לתכנן אבל חשוב לזכור שהתוכנית היא הבסיס לשינויים שיקרו במציאות אבל אם לא תהיה תוכנית הסיכוי להצליח יקטן. - עדה דיבון, מנכ"לית, מצבים - פתרונות מתקדמים לניהול משברים:
כלים למנהלים לפיתוח וביסוס חוסן, מניעת שחיקה והתמודדות עם שינויים
כשאנחנו מדברים על חוסן נפשי הכוונה היא ליכולת ההתמודדות שלנו, לידיעה שאי וודאות היא חלק מהחיים, והחוזק שנמצא בתוכנו ומאפשר לטלטלות לקרות – בלי להוציא אותנו מאיזון באופן שמייצר נזק. כשיש לנו חוסן נפשי אנחנו יכולים להיערך וללמוד איך לחיות בשגרת משבר.
אז איך עושים את זה בפועל?
- גמישות. בזמנים מאתגרים כולנו נוטים להיצמד למוכר ולידוע כדי לחוש ביטחון ושליטה. כמנהלים, תצטרכו לייצר פתרונות גמישים, כשהאתגר יהיה לראות עד כמה ובאיזה אופן אפשר לתת מקום לצרכים המשתנים של העובדים, בהלימה לצרכי הארגון.
- חשיבה חיובית. לכל אדם יש סט מחשבות אוטומטיות שמתעוררות בלי שליטה במצבים מאתגרים. כמנהלים, יש בידיכם את הכוח לעזור לעובדים לראות גם את המימד החיובי ובמידת הצורך גם לייצר אותו- לחזק ולהדגיש את היתרונות וההתרכזות בחיובי, לא במחיר הכחשה של הקשיים שוודאי יעלו.
- רגישות והתייחסות פרסונלית. כדאי להיות עם היד על הדופק ולראות איך כל עובד מגיב ומסתגל למציאות החדשה. ובמידת הצורך לבחון הגמשה. בניית תוכנית אישית תאפשר יותר שליטה לכל עובד במציאות החדשה הנבנית כעת, דבר שיקל את ההתמודדות.
- מערכות יחסים, תמיכה ותקשורת פתוחה. חשבו כיצד לחזק את הקשרים בין העובדים לבין עצמם ובין העובדים למנהלים, הקפידו לשתף את העובדים בתהליכי החשיבה באמצעות שולחנות עגולים וכלים אחרים, ונסו להימנע מהנחתות חד צדדיות שאינן מוסברות במלואן.