עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

תרגילים בהתמודדות עם שינויים

לאחרונה כתב זאב פוסט בנושא התמודדות עם שינויים בעולם העסקי. בפוסט הזה אני מבקש לדבר על היכולת של כל אחד ואחת להתמודד עם שינויים, ולפרט מספר תרגילים אישיים שיפתחו אצלנו את היכולת להתמודד עם השינוי בקלות.

העולם סביבנו משתנה כל הזמן, בכל תחומי החיים, בבית ובעבודה. מאז ומתמיד, החל מגיל 25 ולעיתים גם קודם, מתקבעות אצלנו תכונות וככל שאנו מתבגרים, יותר ויותר תכונות מתקבעות אצלנו.

המשמעות של התקבעות היא הגעה לנקודת הנוחות האישית שלנו ואז כמו "נחום תקום" נשתדל לחזור לאותה שגרה או תהליך או דפוס התנהגות שבו אנחנו מרגישים הכי נוח.

כאשר זה קורה לנו אנו מתקשים וגם לעיתים לא רוצים לבצע שינוי במצב הקיים ונוצר אצלנו קונפליקט והתנגדות לשינוי המתרחש.

כמו כל יכולת אנושית אחרת, גם היכולת לקבל שינויים בקלות אינה שווה אצל כולנו והיא מתחלקת כנראה (אני לא זוכר שקראתי על מחקר בנושא) בהתאם לעקומת הפעמון (גאוס), כך שלפחות לחצי מהאוכלוסייה יש קושי גדול להתמודד עם שינוי במצב קיים.

אחד הקיבעונות הכי ברורים שלנו הוא סדר הישיבה בשולחן האוכל בבית, שימו לב לכך שתמיד אתם וילדיכם יושבים באותו כסא ליד שולחן האוכל בבית. תנסו פעם להזיז משהו מכיסאו, כולל את הצעיר בילדים, ועל תתפלאו על תגובתו.

קיבעונות סביב שולחן האוכל בבית ובעולם העסקי

רוב השינויים שמתחוללים סביבנו אינם בשליטתנו ולכן הם יתרחשו בין אם נרצה ובין אם לא. לנו כבני אדם נשארה ההחלטה האם נצטרף או נתנגד לשינוי המתרחש.

בעולם העסקי שבו השינויים הם רבים ותכופים, מי שלא משתנה לא נשאר בשטח ולכן היכולת לקבל ולבצע שינויים היא קריטית.

שימו לב לכך שחברות ההייטק מעסיקות הרבה אנשים צעירים ולא בכדי, הם מעדיפים את היצירתיות ואת המוכנות לשינויים על פני הניסיון והקיבעון.

חוסר היכולת להתמודד עם שינויים אינו גזרת גורל והוא בר שינוי. הקושי בהתמודדות עם שינויים גורם לנו אי נוחות והתנגדות לשינוי. התנגדות לשינוי לדוגמא היא לא לבצע תהליך עבודה חדש ומשופר ולהמשיך לבצע תהליך ישן מוכן ופחות אפקטיבי.

כיצד לפתח את היכולת להתמודד עם שינויים?

היכולת להתמודד עם שינויים הינה יכולת נרכשת ובעזרת מספר תרגילים פשוטים (כולם או חלקם) ניתן להתגבר על ההתנגדות לשינוי ולהגביר את היכולת לקבל שינויים בקלות.

על מנת לעמוד באתגר נידרש לבצע באופן קבוע תרגילים אישיים על בסיס קבוע. אני מבצע את התרגיל הבסיסי בין 6  ל-7 פעמים בשבוע, כמעט כל יום במשך עשרות שנים מאז שלמדתי על הנושא. עשו תרגיל אחד או שניים ותרגלו בעבודה בכל הזדמנות.

תרגילים אישיים לפיתוח היכולת ההתמודדות עם שינוי

התרגיל הראשון והנוח ביותר הוא בזמן הגילוח בין בסכין או במכונה. בכל יום תתחילו למרוח את הסבון במקום אחר על הפנים ותמרחו אותו בדרך אחרת או כנ"ל עם הפעלת הסכין. במכונת גילוח, באותו אופן, להפעיל אותה כל יום באופן שונה על הפנים. (תחשבו לרגע  איך אתם באופן אוטומטי חוזרים על הפעולה הזו שוב ושוב אותו דבר יום אחרי יום ולא שמים כלל לב). גברים ונשים אותו דבר בענין זה רק באזורים אחרים.

התרגיל השני קשור לחדר ישיבות בעבודה, בכל ישיבה תתישבו בכסא  אחר סביב השולחן, באופן זה תאלצו גם את כל המשתתפים האחרים להחליף מקום ולתרגל גם באופן לא מודע.

לאחרונה לימדתי קבוצה של מנהלים את הנושא ולמרות זאת הם חזרו כל הזמן לשבת באותו כסא או כסא ליד אם התיישבתי במקומם. צריך לזכור שגם כשאתה מודע, עדיין קשה לך לבצע את התרגול ועל אחת כמה וכמה להתמודד עם שינוי.

התרגיל השלישי כמו הראשון נעשה במקלחת, בצורה מודעת להתחיל להסתבן כל יום באזור אחר בגוף ולעשות זאת באופן שונה בכל יום.

בתרגול רצוף של 21 יום אפשר לרכוש או לשנות כל הרגל על אחת כמה וכמה התמודדות עם שינויים.

סיכום

כמו כל דבר אחר, גם היכולת להתאים את עצמך למצבים משתנים אינה טריוויאלית ודורשת אימון מתמיד. אנחנו כבני אדם הולכים ומתקבעים עם הזמן, יש תרגילים אותם אפשר לבצע באופן קבוע על מנת לא להתקבע ולהיות מסוגל להתמודד עם שינויים.

תודתי נתונה לד"ר אלכס קלארמן, מורי בקורס יונה של תורת האילוצים ולחיים אורון, מורי בדמיון מודרך, על שלימדוני כיצד להתמודד בקלות עם שינויים עד עצם היום הזה.

הובילו שינוי ארגוני אפקטיבי קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום וצרו שינוי ארגוני שיוביל לשיפור בתוצאות לחצו לתיאום שיחה

תגובות אחרונות בבלוג