עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

על תזרים המזומנים

לא פעם אני שומע מנכ"לים המתלוננים שחברי ההנהלה פועלים מבלי להבין את המשמעות הכספית של פעולתם.

אבל מה עשה המנכ"ל כדי ליצור את ההבנה והאחריות האישית של הסמנכ"לים בהיבט הכספי? חברה יכולה להציג רווח אבל לא לייצר מזומנים. כמובן שהדבר אפשרי בטווח קצר כל עוד הבנקים יממנו את הגרעון בחשבון.

פרסום.

הטיפול בכסף והקשר מול הבנקים הנו, בדרך כלל, בתחום האחריות של מנהל הכספים והמנכ"ל. על פי רוב מנהל הכספים רואה מדי בוקר את מצב החשבון בבנק (או בבנקים) ובמקרה הצורך מערב את המנכ"ל. אך מה עם שאר הסמנכ"לים?

כדי שחברי ההנהלה יפעלו באחריות בהיבט של התזרים, הם צריכים להיות מודעים למצב.

לא פעם מצאתי כי חברי ההנהלה (שלא לומר עובדי החברה) כלל אינם מודעים לנושא זה. תזרים המזומנים, כשמו כן הוא, זרם המזומנים שנכנס לחברה וזרם המזומנים שיוצא מהחברה.

כדי שהחברה תוכל לשלם היא זקוקה לכסף בחשבון הבנק שלה.

נשמע כל כך ברור מאליו עד שלא ברור מדוע יש צורך לכתוב זאת. אבל תעשו שאלון קצר אצלכם בחברה מי יודע מה המצב בבנק, או כמה כסף נכנס לבנק החודש מול כמה כסף שיצא.

או בהיבט האישי: באיזה תדירות אתם עוקבים אחרי המצב בחשבון האישי שלכם? בתקווה כמובן, שאינכם פועלים ללא מודעות עד הטלפון מהפקיד בבנק.

נזכיר, שוב, את המובן מאליו, כי המצב של חשבון החברה בבנק מושפע מהפער בין הכסף שנכנס בפועל והכסף שיוצא בפועל.

לא מספיק למכור, צריך לוודא שהלקוחות משלמים. בנושא הגביה של החובות כבר עסקתי מספר פעמים בעבר (למשל במאמר הזה מלפני שנה בנושא התארגנות מוצלחת לגביה של חובות מלקוחות או במאמר אחר שעסק בהגדלת המכירות בעזרת מדידה ותגמול).

מודעות.

ככל שהנושא של גביית הכסף הינו קריטי לקיומה של החברה כך מדהים להיווכח עד כמה חסרה המודעות אליו בחברה.

נדמה לי כי כמעט לכל בעלי התפקידים בחברה יש השפעה על מצב החשבון בבנק של החברה. אך כאשר הם אינם מודעים כלל למצב, או להשפעה של עבודתם על מצב החשבון, כיצד יפעלו לשיפור?

בצד ההכנסות:

האם מנהל המכירות רואה את הדוח של גיול חובות? האם הוא יודע כמה כסף חייבים הלקוחות? האם יש מנגנון שעוצר מכירה ללקוחות שלא משלמים או שהחוב שלהם לחברה הגיע לקו האדום עליו הוחלט?

בצד ההוצאות:

האם מנהלי התפעול או הלוגיסטיקה מבינים את ההשפעה של היקף המלאים (חומרי גלם, תוצרת בעיבוד ותוצרת גמורה) על מצבו של חשבון הבנק של החברה ויכולתה לשרוד ולשלם את חובותיה ובראש וראשונה את המשכורות לעובדים?

האם מנהל הרכש מבין את ההשפעה שיש להסכמים שהוא כורת על נושא זה (אם בהיבט של המחיר ואם בהיבט של תנאי התשלום)?

סיכום.

מניסיוני, המצב בבנק נחשב בד"כ לסוד כמוס. גם הדוח הפשוט של תזרים המזומנים (כמה כסף נכנס בפועל מול כמה כסף יצא בפועל) אינו מפורסם. אפילו הטיפול בחובות נשאר במקרים רבים, בידי צוות מצומצם ביותר.

אבל, כאשר המנהלים, או אנשי המכירות, אינם מודעים למצב, או לשפעה שיש לפעולות שלהם על יכולתה של החברה לשרוד, הרי שפעילותם לא תהיה בהתאם והם לא יתרמו את מה שניתן כדי לחזק את החברה.

אני ממליץ לפחות להציג בהנהלה אחת לחודש דוח של תזרים המזומנים, ורצוי אף לעדכן לעיתים תדירות יותר ולשתף את חברי ההנהלה.

שפרו את הניהול הפיננסי בעסק קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום עם צוות המומחים של 'מצוינות בעסקים' והתחילו ליצור שיפור מהיר ברווח לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

אני לא בטוח שמנהל המכירות צריך לראות פעם בחודש או בכלל את תזרים המזומנים לעומת זאת אני בטוח שהוא ועובדי המכירות האחרים צריכים לעסוק בגביה,

יש בעיה נוספת בהרבה חברות שתזרים המזומנים הוא "סוד" שלהנמכ"ל ומנהל הכספים/מנהל החשבונות והם בכוונה לא משתפים את האחרים.

וכמו שצריך להגיד בפסח,
רבי דב שור בן זבולון היה אומר,
אני ממליץ לכל מנכ"ל להעביר פעם בחודש להנהלה דווח על המצב הכספי של החברה ז"א רווח והפסד ותזרים מזומנים

כדי להבטיח שפעולת הגביה תעשה עם כל הלב, חשוב לרתום את העובדים למשימה.
אין כמו שיתוף במידע לגיוס העובדים, לעידוד והעלאת המוטיבציה.
לגבי שמירת הסודות, אכן יש בעיה (לטעמי). מצאתי כי ככל שהחברה יותר קטנה ובעיקר חברות משפחתיות,חושפים פחות מידע למנהלים ולעובדים.

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג