עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

האם החברה שלך צריכה מנהלת איכות?

לפני שנים אחדות עבדנו בחברה בינונית בגודלה. היצור עבד שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביום, ועיקר המכירות היו בחו"ל. בחברה לא הועסקה מנהלת איכות, ורק לאחר שהחברה שילמה קנסות בהיקף של מיליון ומאתיים אלף ₪ בשנה אחת, והפסידה שוק (מדינה) שעמלו זמן רב לפתחו, לאחר שהמכולה הראשונה שנשלחה לשם הגיעה עם תוצרת לא טובה, הוחלט לגייס מנהלת איכות.

בחברה אחרת, קטנה יותר, "נאלצו" לגייס מנהל איכות כאשר התחילו ליצר לחברת תרופות גדולה. אבל למנהל האיכות לא הייתה שום סמכות, אלא כאשר יצרו לחברת התרופות. הוא וצוות העובדים שלו עשו מלאכה נפלאה, אלא שברצפת היצור ידעו שאין שום תוקף למה שהם אומרים כי תמיד יגיעו אנשי המכירות וישנו את הכללים, ואנשי המכירות הם הקובעים.

כמות הקנסות והעבודות החוזרות הייתה עצומה וגרמה לחברה הפסדים כספיים רבים. כאשר הצגנו את המספרים (שהיו כל הזמן מול העיניים אבל התעלמו מהם), איש לא האמין.

האם גם אתם מכירים חברות כאלו?

מניסיוננו, חברות שצומחות מתוך עצמן (כלומר, ללא חברה גדולה בינלאומית קשורה), יגייסו לרוב אנשי ניהול ליצור, לתפעול, אפילו לרכש ולפיתוח, אך מנהל האיכות ומנהל משאבי אנוש (בעניין זה נעסוק במאמר נפרד) יהיו האחרונים להיכנס, אם בכלל.

בדרך כלל, הבעלים או המנהלים, שואפים לאיכות ומצהירים על איכות המוצר הגבוהה שלהם. במקרים רבים אפילו יש תקן ISO כזה או אחר. אלא שהחברה לא מתנהלת, לאורך השנה, לפי נהלי ה-ISO, שהיא בעצמה ניסחה, ורק לפני המבדק השנתי "מתאימים את הניירת".

נשמע מוכר?

ברוב המקרים, ההחלטה לא לגייס מנהלת איכות נובעת ממניעים כספיים. לא פעם החברה נלחמת את מלחמת ההישרדות, "אז איך אפשר לשלם לעוד מנהלת?". וריאציה נוספת למצב זה היא כאשר מנהלת האיכות או עובדי האיכות כפופים למנהל התפעול או היצור.

כאשר מנהלת האיכות כפופה למנהל היצור מתקיים ניגוד אינטרסים מהותי, עמוק בתוך תהליך היצור שלכם. שכן מנהל התפעול שואף להוציא תוצרת החוצה, ללקוחות. על כך הוא נמדד. לא פעם בשעת דחק, הוא יעגל פינות.

מנהלת האיכות נמדדת על איכות המוצרים והעדר תלונות לקוחות. לכן עליה ליצור מערך איכות הכולל את כל העובדים ומערכת היצור. היא יודעת שכל עיגול פינות יגמר בתלונה במקרה הטוב, או בקנסות ואובדן מכירות במקרה הפחות טוב והיא תהיה הכתובת לשאלות של המנכ"לית.

המלצה

לדעתי, מנהל/ת איכות, הינו אחד התפקידים החשובים ביותר בארגון. מנהלת איכות מקצועית, חזקה, שמדווחת למנכ"לית ומקבלת ממנה גיבוי היא אחד מעמודי היסוד בהצלחת החברה.

כאשר החברה צומחת, ואין לכם מנהלת איכות, בדקו את עלויות אי האיכות, לא רק התלונות והקנסות. בדקו גם את העלויות של היצור החוזר והפחתים שנוצרו כי שרשרת היצור לא פעלה נכון. גם את קריאות השירות אחרי התקנה לא איכותית שבצעו אנשי השטח. גם את המחיר הנמוך (בהשוואה למחירים בשוק) שאתם מקבלים כי האיכות אינה מספיקה בהשוואה לשחקנים הגדולים. וכמובן ה"שם" שלכם, הדימוי. איך אתם מזוהים בשוק. לשנות דימוי נמוך מאד קשה ומאד יקר.

הרבה יותר יקר מלהחזיק מנהלת איכות.

שפרו את ניהול האיכות בחברה קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום וצרו שיפור באיכות המוצרים ובשורת הרווח לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
5 תגובות

לפני גיוס מנהלת האיכות, המנכל צריך להבין כי איכות המוצרים חשובה לו יותר משיווק, ויותר מפיתוח עסקי ויותר מפיתוח (אם בכלל) של מוצרים חדשים. מעט מאוד מנכלים מחזיקים בדעה זו, וזאת אחת הבעיות הכי גדולות של החברות הישראליות. כיועצת של אבטחת איכות ורגולציה, ובעצמי מנהלת איכות במשך 13 שנה, אני יכולה להעיד שבשביל המנכלים רבים האיכות היא סוג של תעודה על הקיר, ותו לא. אני בהחלט מסכימה עם האימרה שמנהל האיכות צריך להיות כפוף למנכל בלבד ולא לסמנכל תפעול, פיתוח או שיווק.
מנהל אבטחת איכות צריך להיות במעמד של שאר הסמנכלים וכמובן חבר הנהלה, אחרת המנכל מעביר מסר שמנהל איכות היא פונקציה משנית בחברה (משנית לפיתוח, תפעול, שיווק וכו'). בעברי זכיתי לעבוד בחברה מדהימה באיזור השרון שחברה לחברה בינלאומית יפנית, וכתוצאה מכך המנכל השכיל להבין שאיש איכות ורגולציה הוא הנכס החשוב ביותר בחברה. בעקבות אותה חבירה החברה גם הבינה שמנהל איכות לא אחראי בלעדית על איכות המוצרים, איכות היא עסק משותף, כשמחלקת פיתוח אחראית לפתוח מוצרים איכותיים, ומחלקת הנדסה מקצועית אחראית על העברה מפיתוח לייצור ועל כך שגם תהליך הייצור יהיה איכותי. ללא מחלקת הנדסה מקצועית לא ייתכן תהליך ייצור איכות של המוצר.
לגבי מוצרים פגומים - לא אחת נתקלתי בשנתיים האחרונות במצב שבו מנהל טכני הציע לבצע שינוי במוצר, אני תמכתי בתהליך השינוי, ומנהל הפיתוח החליט שלא צריך להכניס שינוי במוצר, וכך החברה המשיכה לייצר במודע מוצרים לא איכותיים בגיבוי מלא של המנכל. לבוא בטענות למנהל איכות במקרה כזה זה דבר הכי הזוי שיכול להיות, גם בגלל שמנכל של אותה חברה פשוט לא מעוניין במוצרים איכותיים, ויותר חשוב לו לשמור על "שקט תעשייתי".

הערה אחרונה לגבי מבנה מחלקת אבטחת איכות והפונקציות הדרושות - מחלקת כזו צריכה להיות בנויה ממנהל במעמד כשאר המנהלים הבכירים, ותחתיו מנהל צוות ביקורת איכות, שנותן גם פידבקים לשינויים הדרושים במוצר, איש אבטחת איכות בייצור שנותן פידבק לגבי השינויים הדרושים במוצר ובתהליך הייצור, וכן שיפור תהליכים, וכן מהנדס איכות שאחראי על בקרה על מחלקת פיתוח וכן עבודה מול ההנדסה, וכן איש אבטחת איכות ספקים. אם מדובר בחברת תוכנה, רצוי מאוד שיהיה גם איש/מנהל אבטחת איכות תוכנה.

מבהיל אותי המאמר למעלה,
אם זה מצב מייצג חזרנו 25 שנים לאחור בנושאי הטיפול באיכות.

אין כאן שאלה - האיכות לפני הכל ומנהל שלא דואג לאיכות האמיתית של החברה שלו מקומו לא יכירנו ליד שולחן המנהל.

כבר מזמן הובןשמדידת אי-איכות היא מיותרת ובזבזנית,
בצע שיפור מתמיד, מדוד את התוצאות של הפעילות המתקנת ותקן שוב.
זה הרבה יותר יעיל מלחפש סיבות לאי איכות

יאנה, נכונים דבריך. אני הייתי אומר שהאיכות אינה חשובה יותר או פחות מהשיווק. האיכות חשובה בשביל השיווק והמכירות. האיכות מבטיחה את החברה בטווח הקצר ובעיקר הארוך.
הבחירה האמתית שהמנכ"ל צריך לקחת היא כאשר יש אירוע איכות, להחליט שאין פשרה בטווח המידי למען השם של החברה ולמען הטווח הארוך.
הבחירה אינה בין שיווק (או פיתוח וכדומה) ובין איכות. האיכות היא תמיד אבן יסוד בשיווק, ביצור ובפיתוח.
טועה מי ששיקולי הרגע מביאים אותו לפגיעה באיכות ולכן ביסודות עליהן עומדת החברה.
דבריך לגבי מעמדו הפורמלי של מנהל האיכות נכונים מאד לדעתי.

דובי, אתה מכיר היטב את התעשייה, לפחות כמוני, מפעלים רבים צמחו בזכות יוזמה מבורכת. אלא שהיזם שהפך לתעשיין, לא בהכרח מומחה בכל התחומים. כך צמחה תעשייה ובמקרים רבים זו תמונת המצב בהיבט של האיכות.
כאשר השוק העולמי נפתח והתחרות כיום היא מול חברות בינלאומית, מי שלא יציב את האיכות בשורה הראשונה של סדר העדיפויות שלו, יפסיד בתחרות.

אני מסכים עם הארותיך למעלה

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג