עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

הקשר בין תחילתה של שנה לאיכות ומצוינות – בעסקים ובחיים האישיים

שנה חדשה טומנת בחובה ציפייה והתרגשות להתחלות חדשות ולהמשך העשייה הנדרשת הנכונה.

תחילתה של שנה חדשה מראה לנו עד כמה יסודות חשובים בעולם האיכות והמצוינות גולשים ומשפיעים מעבר לעולם המקצועי וכיצד הכלים שניבנו לניהול איכות ומצוינות מתאימים גם לניהול האישי והמשפחתי.

עולם האיכות והמצוינות מתבסס על מנגנון השיפור המתמיד. אנו מודדים את ההתפתחות האישית או האירגונית על ידי התקדמות ותנועה קדימה. את התנועה מגדירה המטרה וההתבוננות על פעילויות שאנו עושים תוך כדי תנועה ומשתדלים ללמוד כדי להימנע מטעויות.

וכמו בארגון שקובע מטרות אסטרטגיות ומכוון להשיגן כך גם אנו בחיים האישיים מסמנים מטרות ונכונים להשיגן.

במאמר זה אנסה להציג את ההקבלה בעזרת כלים ושיטות ידועים מעולם האיכות והמצוינות האירגונית.

מטרות, מדדים ויעדים

עולם האיכות מושתת על תרגום המטרות האסטרטגיות למדדים ויעדים מוגדרים. אחד הציטוטים החשובים של פטר דרוקר מדבר על כך שאתה מצליח לנהל רק מה שהינך מודד. (only what gets measured, gets managed).

כאשר אנו מודדים אנו מתמקדים ומגיעים למטרות שקבענו לעצמנו. בעולם המקצועי והעסקי קשה להבין מה הסטטוס ולאן צריך להגיע ללא מערכת מדדים שנקבעת בכל תקופה ונמדדת תקופתית. קביעת מדדים ויעדים היא תורה בפני עצמה וכאשר עושים אותה באופן נכון ומדויק היא מאפשרת לארגון להתקדם ולהשיג את מטרותיו. היכולת לעקוב אחר מדדים מאפשרת לנו להבין את הסטטוס הנוכחי, להבין עד כמה אנו רחוקים מהשגת היעד ובבחירה נכונה של תוכנית העבודה נוכל לסגור את הפער ולהביא למימוש היעד.

מעקב אחר מדדים הופך להיות כלי לא רק להשגת המטרות אלא כלי שיתופי בין העובדים השונים והיכולת להראות להם בבהירות רבה יותר לאן צועד הארגון.

תוכניות שיפור מושתתות על הפערים הקיימים בין המצוי לרצוי וזה גורם לסגירה ממוקדת של הפערים בדרך להשגת המטרה.

כמו בעולם המקצועי והעסקי ,כך זה גם גולש לחיים האישיים. אנו מגשימים את חלומותינו על ידי תרגום החלום ליעדים מסוימים ושואפים להשיגם. ככל שנדע לתרגם את זה באופן יותר ממוקד ונפרוט את המטרות ליעדים מוגדרים נראה איך אנו מתקרבים למימוש המטרות אותן נרצה להשיג.

על למידה, תחקור והתבוננות לאחור

תחקור הופך להיות כלי עוצמתי ביותר שמשקף מה נעשה בעבר לגבי אירוע מסוים ומה נדרש ללמוד במידה ולא רוצים לחזור על כשל מסוים או לחילופין לחזור במקרה של הצלחה. הרצון ללמוד מטעויות מובן לכולנו אולם האתגר תמיד הוא איך לייצר תרבות אירגונית תומכת אשר תביא את העובדים ובעלי העניין ללמידה ארגונית חיובית ולא להפניית אצבע לאשמים. בסופו של דבר השאיפה היא לעשות זאת נכון ולהביא את העובדים למימוש הלמידה והטמעת התובנות.

יש הרבה כלים ושיטות לתחקור. כולם בסופו של דבר מתמצים לשלוש שאלות עיקריות: מה היה? למה זה קרה? ומה נדרש לעשות בפעם הבאה?

וגם במקרה זה, הדרך להתפתח היא על ידי ההתבוננות אחורה, שאילת השאלות הנכונות ונקיטת צעדים לשיפור ותיקון המצב הנוכחי. גם כאן, נוכל לקחת זאת גם לחיים האישיים - תחילתה של שנה מביאה אותנו לחשיבה מה היה בשנה החולפת ומה נדרש לעשות אחרת כדי להמשיך להתפתח.   

סיכום

התפיסה החדשה של האיכות מדברת על כך שהאיכות נמצאת בידיים של כל אחד.

המעבר מתפיסת איכות לתפיסת מצוינות מתבססת על כך שככל שהאיכות תהייה חלק בלתי נפרד מאיתנו וככל שכל עובד בארגון יבין את חשיבותה ואת הערך המוסף שהיא מביאה לארגון דרך שביעות רצון הלקוחות, כך יהפוך הארגון למצוין יותר ויותר ודרך המצוינות ישיג גם יעילות תהליכית ועמידה ביעדים עסקיים.

מאמר זה שיקף חלק מיסודות האיכות אשר טבועים בנו גם בחיי היום-יום ובחשיבה שלנו. ככל שנקשור בין הדברים תוטמע תפיסת האיכות בארגון באופן נכון יותר ותטיב עם הארגון ועם לקוחותיו. מוזמנים לחשיבה איך מנהלים איכות בארגון ועושים זאת נכון.

מאחלת לכולנו שנה של בריאות ואושר והרבה עבודה איכותית.

קבלו ליווי אישי מקצועי מזאב רונן קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות ללא תשלום ויחד נבחן איך אפשר לשפר את העבודה השוטפת והתוצאות שאתם משיגים לחברה לחצו לתיאום שיחה
דר' נאוה קליין

בעלת תואר ראשון בהנדסה כימית (אוניברסיטת באר-שבע) ותואר שני ושלישי בכימייה יישומית, האוניברסיטה העברית.

קריירה של 25 שנים בחברת HP אינדיגו-חטיבה שעוסקת בעולם דפוס דיגיטלי. כ-18 שנות ניהול בעולם תוכן טכנולוגי. ניהול חטיבת פיתוח חומרים ומוצרים מתכלים

שימשה כסמנכ"לית משאבי אנוש וחברת הנהלה בחברה.

מ-2018 מובילה את מערך האיכות והמצוינות התפעולית בחברה.

כתובת דוא"ל: Navaklein63@gmail.com

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג