לאחרונה נחשפתי למקרה בו מפעל התגייס לטובת אחד מעובדיו שחלה במחלה קשה ונזקק לתרופה שלא בסל הבריאות בעלות חודשית של אלפי ₪.
המעסיק החליט להפעיל לשם כך קרן מפעלית לעזרת העובדים ובנוסף עודד את העובדים האחרים לתרומת כספים על ידי גבייה מתלוש השכר.
החלטת המפעל, שלא להתעלם ממצוקת העובד, פועלת בכמה מישורים: המישור הראשון והישיר הוא שימוש בכספי הקרן המפעלית לטובת העובד, המישור שני הוא פנייה להתגייסות של עובדים אחרים (אמנם וולונטרית, אך לעתים מתוך לחץ חברתי) להפרשת כספים לטובת העובד שחלה, והמישור השלישי הוא ממלאי תפקידים במפעל שהקדישו ומקדישים זמן לפעול בנושא.
ניתן לראות כי כל פעולה בכל אחד משלושת המישורים, אכן נעשתה מתוך כוונה טובה ומתוך רצון לסייע ולהקל על עובד בשעת צרה.
יחד עם זאת, אם מדובר בתרופה מאוד יקרה שהשימוש בה נדרש לאורך זמן, יגיע שלב בו תיקצר ידו של המפעל מלהושיע ומוטב היה להיערך מראש לחלופות יציבות יותר המסוגלות לספק מענה לטווח ארוך יותר.
דעתי היא, כי מעסיקים הרוצים לשפר את רווחת עובדיהם כדאי שיקחו בחשבון את האפשרות של המפעל להיות חשוף לאירועים מסוג זה, גם אם מדובר בחשיפה עקיפה.
בעת צרה, כיוון שבביטוח הבריאות הממלכתי ובשירותי הבריאות הנוספים (כללית מושלם, מכבי זהב וכו') אין כיסויים הולמים, אדם הנזקק לעזרה במימון "קטסטרופות" כגון השתלה או תרופות שלא בסל הבריאות ואינו מבוטח בביטוח בריאות פרטי, יפנה לסביבתו הקרובה – משפחה וחברים, מעסיק ושותפים לעבודה.
ביטוחי בריאות פרטיים בסיסיים, או בכינויים המקובל "ביטוחי קטסטרופות", מממנים את המבוטח במקרה שיצטרך לעבור השתלה ובמקרה שיזדקק לתרופות שלא בסל הבריאות.
ביטוחים אלה הינם ביטוחים זולים יחסית, בדרך כלל עד 20 ₪ בחודש, כיוון שההסתברות לקרות אירוע ביטוחי הינה קטנה מאוד.
ההסתברות אמנם נמוכה, אך במקרה הצורך (חו"ח) ההוצאות הצפויות גדולות מעבר למה שמשפחה ממוצעת מסוגלת לממן.
אם כך, מדוע מעסיקים לא מבטחים את עובדיהם בביטוח בריאות? לשאלה זו ישנן מס' סיבות:
- המעסיק אינו מחויב לבטח את העובד בביטוח בריאות.
- המעסיק אינו נדרש לעזור במימון תרופה או השתלה לעובד שחלה.
- המעסיק אינו מודע לעלויות הנמוכות כיוון שביטוחי הבריאות המשווקים הם יקרים יותר ורחבים יותר.
- לחלק גדול מהעובדים יש ביטוחי בריאות פרטיים.
ולמרות כל הסיבות שלעיל, ניתן לראות שבמקרים רבים, גם אם המעסיק אינו מחויב ואינו נדרש, הרי שבפועל, בקרות מקרה ובהתקיים פנייה, הוא יתגייס לסייע. מדוע לא להיערך לכך מראש?
מעסיק שלא נדרש בעבר לעזור לעובד, ידחה את העיסוק בנושא לעתיד הרחוק. מעסיק שכבר עסק בנושא ומכיר את מחיריהם של ביטוחי הבריאות הרחבים, ידחה את העיסוק בנושא לעתיד רחוק עוד יותר.
אך על מנת לדאוג באמת לרווחת העובדים, ניתן ומומלץ כבר עכשיו לבטח את העובדים בביטוחי קטסטרופה אלו שעלותם הזולה נמוכה יותר מעלות חודשית של פינת קפה לעובדים.