עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

נוהל פרישה – גם סיום עבודה דורש ניהול

יועצים פנסיונים מטפלים בצרכים הפיננסים של העובדים ומשפחותיהם בראיה ארוכת טווח לאורך זמן. תחום הייעוץ הפנסיוני עוסק במספרים, בהערכות, בניהול סיכונים, בתקנונים (למשל של קרנות הפנסיה), בפוליסות ביטוח ובחוקי עבודה.

במהלך חייו מגיע אדם לצמתי החלטה שבהם הטיפול ה"יבש" במספרים לא מספיק ויש צורך לשלב בייעוץ הפנסיוני מרכיבים נוספים. ברצוני להתמקד בצמת אחד שכזה – מועד הפרישה לפנסיה.

כאשר אדם מגיע לגיל בו הוא מתכנן להפסיק את עבודתו ו"לצאת לפנסיה", יכולה ההחלטה בנושא, לצד ההכנות שמבצע המעביד לקראת סיום עבודתו, לגרום בלבול לכל אדם מן הישוב.

פגשתי עובדים לקראת פרישה, אשר כבר כמה שנים מצהירים על פרישה ועושים בצורה מתואמת ומתוכננת את המהלכים הנדרשים לסיום עבודתם, כולל חפיפה לאדם שיחליף אותם בתפקיד, ועדין, על אף כל זאת, ההרגשה וההתרגשות לקראת השינוי הצפוי מלחיצה ואף משתקת אותם.

כאשר עובד מן השורה, שניהל את הפנסיה שלו נכון, היינו, שכרו גדל באופן הגיוני לאורך שנות העסקתו וקיבל תנאים סבירים מקרן הפנסיה, מצליח בגיל פרישה לצבור קצבה פנסיונית בגובה 55% ממשכורתו, יהיה מתוסכל.

יש להניח שעובד המסיים את עבודתו לאחר שנים רבות ומגלה שהפנסיה אותה יקבל נמוכה מהפנסיה לה ציפה, ידאג ליידע ולשתף בכך את סביבתו ובין היתר את עמיתיו לעבודה. תסכולו של אדם זה יכול "להדביק" עובדים אחרים ולמותר להסביר את השפעת הדברים על המעסיק.

כיוון שאת הנתונים הפנסיונים קשה לשנות ערב הפרישה, על המעביד לצייד את העובד הפורש בכמה כלים בסיסיים לניהול חייו החדשים. כלים אלו הינם שילוב של כלים כלכליים וארגוניים המשולבים בתמיכה אישית.

על מנת להתגבר ולנהל את המשבר הצפוי מומלץ לטפל בעובד בשנה האחרונה לעבודתו בתחומים הבאים:

  1. לקראת הפרישה נדרש ארגון של מערכת הפנסיה והחיסכון ארוך הטווח ובדיקת צרכים ביטוחים.
  2. כיוון שמערכת המס שותפה להכנסותינו גם אחרי הפרישה, נדרש מקסום הטבות המס הניתנות לגמלאים.
  3. מאחר והעובד יהיה זכאי לקצבת זקנה של הביטוח הלאומי, נדרשת חשיפה לתחום זה.
  4. מקורות ההכנסה של המשפחה משתנים, הפנסיה מחליפה את השכר, ויש מקום לחשוף את העובד לכלים מתחום כלכלת המשפחה המתאימים לגמלאים ולצרכיהם.
  5. היום שאחרי סיום העבודה, היום הראשון בו העובד לשעבר לא נדרש להגיע לעבודה יכול להוות תחילה של תקופה טראומטית, ועל מנת להכין את הפורש לתקופה זו מומלץ להפגיש אותו עם מי שמסוגל להעמיד לרשותו כלים מתאימים, בד"כ מדובר בעובד סוציאלי המתמחה בתחום.

הכנת העובד לפרישה, במהלך שנת העבודה האחרונה שלו, עשויה אם כן, להיטיב לא רק עם הפורש אלא גם עם המעביד.

אדי קודלש

אדי קודלש - אקו יעוץ וניהול. יעוץ פנסיוני, ניהול מערכות שכר, כלכלת המשפחה, גישור.

אקו – ייעוץ וניהול, משרד המתמחה בייעוץ פנסיוני לתעשייה, לעסקים, לאנשים פרטיים, לקיבוצים ולתעשייה הקיבוצית

המשרד עוסק בייעוץ פנסיוני ותכנון פיננסי. אנחנו מלווים את לקוחותינו לאורך זמן. נשמח לעמוד גם לרשותך, אנא מלא את הפרטים שלך ונשמח לחזור אליך בהקדם.

אתר: www.eku.co.il/ כתובת דוא"ל: Eddy@eku.co.il

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג