עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-4,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד לקבוע ערך של חברה - חלק ב: מעיני המשקיע

במאמר שפרסמתי כאן בראשית מאי, עסקתי בשאלה כיצד היזם, יקבע את ערך החברה. במאמר הנוכחי נבחן את הנושא בעיניו של המשקיע.

לפני התפוצצות הבועה של חברות הטכנולוגיה שוחחתי עם מנהל של קרן השקעות גדולה. הוא הציג לי מצב שיזמים באים אליו עם מצגת ויש לו עשרים דקות להחליט אם להשקיע או לא.

אחריו הם עוברים לקרנות אחרות, סמוכות. החשש להפסיד השקעה טובה היה מלחיץ אותו לקבל החלטה מהירה.

הימים האלו חלפו ועברו וכיום שיקול הדעת איטי ויסודי יותר.

ראשית, המפגש בין המשקיע והיזם מתחיל בהרבה חשדנות הדדית. נכחתי במפגשים רבים בין משקיעים ויזמים משני הצדדים. היזם חושש לחשוף את הרעיון גם כאשר יש לו פטנט רשום או בהליכים. המשקיע נזהר לשים כסף שלא תהיה לו שליטה עליו.

שני הצדדים מעריכים שחלקם הוא המהותי ולכן כל צד יבקש, על פי רוב, לפחות 51%. כפי שציינתי במאמר הקודם, אין מדד אובייקטיבי, ברור ואחיד לחישוב ערך החברה.

נקודה זו היא מקור לחלוקי דעות מהותיים בין היזם והמשקיע ומובילה במקרים רבים לפיצוץ במו"מ ושני הצדדים עלולים לצאת מפסידים.

המשקיע צריך לדעת מה תתרום לו ההשקעה, ומכאן להעריך כמה היא שווה בשבילו. מאחר וליזם תהיה, ככל הנראה, הערכה שונה, אני ממליץ למשקיע לבנות אסטרטגיה למו"מ בה יוכל לקבל את מקסימום הערך בשבילו, לקבוע את הקווים האדומים שמעבר להם לא כדאי לו להשקיע ומהצד השני לא להתחיל עם רף דרישות גבוה מדי שיבריח את היזם.

קרן השקעות בינלאומית שבקשה אותי, בעבר, לאתר בעבורה הזדמנויות השקעה, הגדירה מדיניות שעל פיה היא תשלוט בכל חברה בה תשקיע. לשם כך היא התחייבה להשקיע כל מה שיידרש לפי ערך החברה. אבל בכל פעם, כאשר הגיע המו"מ לשלב של קביעת הערך, צפו ועלו הרבה שאלות של אגו והמו"מ התפוצץ.

במקרה אחר, כאשר ליוויתי חברת אחזקות תעשייתית בקבלת החלטה לגבי השקעות, נזהרנו לא להגיע לפינות של האגו ולהישאר רק במישור העסקי.

בחנו מה יכולה לתרום לנו ההשקעה. בהיעדר מידע וודאי על השוק העתידי בחנו, כמובן, את התרומה במצבים שונים.

בנוסף הגדרנו את הקווים האדומים. באילו תנאים כדאי לנו להיכנס להשקעה ובאילו תנאים נוותר עליה.

סיכום והמלצה.

כאשר אתם בוחנים השקעה, אל תנסו להגיע להסכמה עם היזם על ערך החברה.

תבחנו כמה שווה עבורכם ההשקעה, מה היא תתרום לכם.

בשלב הבא כאשר אתם מכינים את המו"מ, נסו להיכנס לראש של היזם ולהבין אותו. תגדירו את הקווים האדומים שלכם ובנו את דרישות המקסימום באופן שהמשקיע לא יעזוב את המו"מ בטרם התחיל.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור גם אצלכם

ספרו לי על האתגרים שעומדים בפניכם ונבחן יחד אם יש ביכולתי לסייע לכם ליצור שיפור משמעותי. מלאו את הטופס ונקבע שיחת היכרות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
התחבר/י כדי לפרסם תגובה

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

ספרי הראשון: Manage! Best Value Practices for Effective Management

קראו את ספרי הראשון "Manage!" - הספר מספק מבט חדשני על ניהול בימינו, מתמקד בניהול אנשים ומסביר איך לשפר את התוצאות העסקיות ע"י רתימה וחיבור העובדים למטרות החברה. הספר מתפרסם באנגלית בשלב זה.

השער הקדמי של הספר

קראו את הפרק הראשון מהספר בבלוג >>

רכשו את הספר בחנות המקוונת >>

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

תגובות אחרונות בבלוג