עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

אפס בזבוז

לפני הרבה שנים כאשר הגעתי לראיון קבלה בחברת אסם, הופתעתי לראות את המזכירה של סמנכ"ל התפעול של הקבוצה, מוציאה מעטפה משומשת, מוחקת את הנמען, כותבת נמען חדש, מכניסה דבר דואר פנימה ושמה את המעטפה למשלוח (בדואר פנימי).

בשנים הבאות, כאשר ניהלתי מפעל גדול בנסטלה אסם, למדתי את העוצמה של ההקפדה על הקטנות והדוגמה האישית כדי להעביר את המסר של החיסכון.

בנוסף ראוי שנזכור כי גם כאשר המשמעות של שיעור החיסכון מתוך המחזור של החברה היא שולית, כל שקל שחסכנו בהוצאות מתווסף מיד לרווח ולכן הערך של החיסכון יהיה הרבה יותר משמעותי. לעיתים חיסכון של אחוזים בודדים בהוצאות יצור רווח במקום בו לא היה רווח.

אפס בזבוז

בחברה גדולה וחזקה שיודעת להתגבר על הסערות בשוק בדרך של התייעלות, הכריזו על מטרה של "0 בזבוז". כן, אפס בזבוז. כל מקור פחת ולו הקטן ביותר מטופל ע"י כל הדרגים ובפרט ע"י העובדים בשטח, ברצפת היצור.

לשם כך מבוצעת פעילות הסברה רחבה מאד (למשל, ראו את התמונה למעלה), ניתן משקל רב לדיון על מדדי הפחת מכל סוג והוקרה וקידום של הצעות של העובדים להקטנת הבזבוז.

חשוב לזכור כי פחת החומר הוא רק אחד מסוגי הבזבוזים, אך בנושא זה נעסוק במאמר אחר (למשל, פחתי זמן או שעות עבודה, הפסדי מכירה בשל איכות ירודה או אי אספקה במועד, רכש לא מוקפד ואחרים).

להגיע למקור של הפחת ולמנוע.

"הנטייה הטבעית" שלנו היא לא ליחס משקל רב לפחת שמצטבר, כי "הוא זניח" או כי החומר שנדחה "יונצל", כלומר, ימוחזר, או יימכר כסוג ב', או ישמש כמוצר להדרכה.

בחברה שקנתה עזרי אריזה בדרום מזרח אסיה, היה פחת מאד גדול. במשך תקופה ארוכה, המנהלים הסבירו כי המחיר הנמוך מצדיק גם 30% חומר פסול.

אבל מה עם השעות הרבות של העובדים שהושקעו במיון ותחושת התסכול והכעס של העובדים שעסקו במיון.

תחושה שהשפעתה השלילית רבה מאד בבואנו לגייס את העובדים לקדם את המטרות של החברה.

בחברות רבות אני נתקל בהתייחסות כזו שמתחילה במנהלים. אלא שכמעט כל מיחזור, תיקון או "הנצלה" של מוצרים מעבירה אותם להפסד.

לכן, נכון יהיה לזהות את המקור של הפחת ולמנוע אותו.

לפני כמה שנים עבדתי עם חברה שהיה לה פחת גדול של חומר אבקתי במערך מסועים מורכב עליו שונע החומר בתהליך היצור. כאשר שאלתי איך מונעים את הפחת הגדול, הסבירו לי ש"מדובר בכמות קטנה ובכל מקרה השבוע יגיעו עובדי הניקיון ויאספו את החומר למיחזור". "הכל נאסף", כך נאמר לי.

אלא שבאמת לא הכל נאסף, כי לא ניתן היה לאסוף את הכל.

בנוסף היה כאן בזבוז של שעות עבודה בניקיון ובזבוז שנגרם מירידה באיכות.

סיכום והמלצה.

כדי להטמיע בכל החברה את מניעת הבזבוז, תהליך רכש שכולל כמה הצעות מחיר, מניעה של פחת חומר או בזבוז של שעות, העובדים צריכים להשתכנע שהנושא חשוב להנהלה.

חשוב מספיק לבצע בקרה ולהוקיר כל רעיון ומהלך למניעה של בזבוז מכל סוג.

עצרו את הבזבוז וצרו שיפור ברווח קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום ויחד נאתר את מוקדי הבזבוז בחברה שלכם ונמצא את הדרך לתקן אותם ולשפר את הרווח לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
3 תגובות

רק לא לבלבל בין פעולות להקטנת הפחת לטיפול בבעיות אי האיכות

דובי, תודה על תגובתך. נכון שמדובר בשני סוגים שונים של בזבוז, אך עדין מדובר בבזבוז

ההבדל הוא בהשקעה לזהות ולמנוע את הביזבוז

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג