אם אתם צריכים לקבל מידע על עסק או על שירות מסויים מה המקום הראשון אליו אתם ניגשים? דפי זהב? 144? אתם כנראה נכנסים ישירות למנוע החיפוש גוגל ומתחילים לחפש. אם להיות מדויקים למעלה מ-3.5 מיליארד חיפושים שונים מתבצעים מידי יום באמצעות גוגל. כך שאתם לא מיוחדים, אלא אתם רוצים לקבל את המידע העדכני ביותר - כאן ועכשיו.
בין אם העסק שלך כבר נמצא באינטרנט או שאתה מתכנן לעשות את השינוי הזה בקרוב אתם צריכים לוודא שיש לכם תוכנית לקידום העסק שלכם באינטרנט. המחשבה אצל עסקים רבים שמקימים אתר אינטרנט היא "אני אעלה אתר לאינטרנט והקונים כבר יבואו אליי.." ובכן, זה לא נכון.
אתם לא מצפים מלקוחות להגיע לחנות שנמצאת בסמטת רחוב שכוח אל ללא הפרסום הנכון. כך גם במנוע החיפוש אינכם יכולים לצפות מלקוחות להגיע אל העסק שלכם דרך מנועי חיפוש, ללא העבודה הנכונה וההתאמות שצריך לעשות מבחינת אופטימיזציה לאתר ולתוכנו.
אז רגע, לאט, מה זה קידום אתרים?
המילה SEO הינה קיצור ל- Search Engine Optimization, או בעברית "אופטימיזציה למנועי חיפוש". המונח הזה מתאר תהליך, אסטרטגיה וטקטיקות על מנת לעזור למנוע החיפוש להבין טוב יותר במה העסק שלכם עוסק או מה השירותים אותם אתם מספקים, ובכך לגרום לאנשים הרלוונטיים ביותר להגיע אל אתר העסק.
לדוגמא, אם העסק שלכם עוסק בדפוס וביצירת כרטיסי ביקור לעסקים באזור קריית שמונה. לא הייתם רוצים שאדם מבאר-שבע יצור אתכם קשר להזמנה - במצב כזה אתם מבזבזים את הזמן שלכם ושלו.
מקדמי אתרים, יודעים כיצד להגדיל את החשיפה לאתר העסק שלכם במנוע החיפוש ובכך להגדיל גם את כמות המבקרים והלקוחות הפוטנציאליים, כאשר המטרה הסופית היא להגדיל את כמות ההמרות מאתר העסק לכדי ROI חיובי.
חשוב להבין שתהליך קידום אתרים איננו תהליך חד-פעמי או נקודתי וכי התהליך אורך זמן רב עד לקבלת תוצאות.
לפני שנתחיל, נבין את מבנה עמוד תוצאות החיפוש באמצעות התמונה הבאה:
המטרה של קידום אתרים
סביר להניח שאתם מכירים את גוגל, בינג, או יאהו – אלו מנועי החיפוש הפופולריים ביותר בימים אלו. כפי שאתם מתנהגים בהם, כך גם הלקוחות הפוטנציאליים שלכם – משמע, כשאתם מחפשים מידע מסוים, אתם ברוב מוחלט מהפעמים מסתפקים בעמוד התוצאות הראשון ואינכם קופצים לעמוד השני (ראו מאמר בנושא). המטרה היא להתברג בעמוד התוצאות הראשון על מילות מפתח רלוונטיות לעסק שלכם.
על קצה המזלג: מהן הפעולות שצריך לעשות בשביל קידום אורגני?
מחקר מתחרים ומחקר מילות מפתח: הפעולות הראשונות אותן צריך לבצע. לא ניתן להתחיל לעבוד על אתר של עסק מסוים ללא הכרת המתחרים שלו ומילות המפתח הנהוגות בשוק אליו הוא מכוון. ככל שתהיו יותר ממוקדים בעבודת מחקר המילים, כך תגרמו בהמשך לקהל יעד רלוונטי להגיע אליכם.
- 5 כלים למחקר מתחרים (מאמר באתר הכותב)
- כלי למחקר מילות מפתח של גוגל
בדיקות ישירות מול גוגל: לגוגל יש כלי שנקרא Webmaster Tools, הכלי מאפשר לבעלי אתרים להבין האם יש תקלות שהבוט של גוגל גילה במהלך הסריקה שלו. הכלי עוזר מאוד ונותן מידע רב על פעילות האתר שלכם מול גוגל.
יצירת מפת אתר: מפת אתר הינו קובץ המרכז את כל עמודי התוכן והמוצרים של האתר שלנו. את הקובץ אנחנו שולחים באמצעות Webmaster Tools לגוגל, שם אנחנו אומרים לבוט – "אלו הדפים של האתר שלי – תסרוק אותם (בבקשה)".
- כלי ליצירת Sitemap
- תוסף SEO לאתרים מבוססי וורדפרס עם אפשרות ליצירת XML
אופטימיזציה לתוכן: לאחר שקיבלנו את מילות המפתח הרלוונטיות ביותר עבור העסק שלנו. עלינו להתחיל להשתמש בהם בצורה חכמה באתר שלנו. לדוגמא:
- בכותרת האתר (Meta-Title)
- בכותרות עמודי התוכן (H1/H2/H3)
- בתגיות תיאור התמונה (Alt)
כתיבת תכנים \ שימוש בבלוג: תוכן הוא המלך. תתכוננו לשמוע את המשפט הזה הרבה. ככל שיהיה לכם יותר תוכן שהוא איכותי וייחודי באתר ותדאגו לטפל בו כמו שצריך כך הסיכוי שלכם גדל יותר מאשר מתחרים שלא משתמשים בצורה חכמה בכלי הזה.
בנוסף, עלינו לזכור שלקוח שמגיע לאתר העסק שלנו, היה רוצה לקבל מידע על סוג השירות או המוצרים שלנו – בלוג זו דרך לדבר עם הלקוח בגובה העיניים ולחשוף בפניו מי אתם והעסק שלכם.
קישורים נכנסים: אחד הפקטורים המשפעים ביותר בקידום אתרים הוא קישורים נכנסים (ראו מאמר בנושא). קישורים בעצם אומרים לגוגל "אני מצביע\מקשר לאתר X כי אני חושב שהוא רלוונטי" ככל שתשיגו יותר ויותר קישורים איכותיים ובצורה נכונה – הסיכויים שלכם גדלים.
הבהרה בנושא קישורים נכנסים: בניית קישורים היא חלק בלתי נפרד מקידום אתרים אך צריך לעשותו בחוכמה. במידה ולא תפעלו כשורה – גדלים הסיכויים לכך שתסומנו לרעה ע"י מנוע החיפוש ואתרכם ייעלם מתוצאות החיפוש.
קישורים פנימיים: קישורים פנימיים עוזרים לבוט של מנוע החיפוש להבין את החשיבות של עמודי התוכן שלכם באתר וזו דרך נוספות מבחינתנו להכיר לבוט את האתר שלנו כפי שאנחנו רוצים שהוא יכיר אותו.
נתונים ומספרים: גוגל מאפשרים לבעלי אתרים להשתמש בכלי שנקרא – Google Analytics, הכלי מאפשר לאחר הטמעתו בכל דפי האתר לקבל מידע מדוייק על התנהגות הגולשים באתר. באילו עמודים יש הכי הרבה מבקרים? מה הם העמודים עם אחוז הנטישה הגדול ביותר וכו'. באמצעות הכלי נוכל להיות במעקב על האתר שלנו.
אתר רספונסיבי: אם לא שמעתם את המושג "רספונסיב" אז כדאי שתכירו אותו, בשנים האחרונות גדל משמעותית השימוש במכשירים סלולריים ובטאבלטים ובכך עולה הצורך בהתאמת אתרים למסכים קטנים יותר.
גם גוגל (כמובן) מודעת לעניין ורוצה להציג את התוצאות הנוחות למשתמשים שלה, כך שעליכם לדאוג לאתר רספונסיבי בהקדם.
שיפור מהירות האתר: גם כאן גוגל לא מוותרים ודרושים מאתרים להיות הכי מהירים מבחינת זמני הטעינה שלהם. אתרים איטיים "זוכים" להערכה נמוכה ממנוע החיפוש וההמלצות הן למקסימום 2-2.5 שניות לטעינה – אם אפשר פחות – הרי זה משובח.
שיפור המהירות בדרך כלל יבוצע ע"י מתכנת או אדם טכני שמכיר את המערכת של אתרכם.
לסיכום
קידום אתרים אורגני זה לא משהו שניתן לוותר עליו אם יש לכם עסק שמעוניין לקבל לקוחות חדשים. התהליך הוא ארוך אך לטווח הרחוק (ברוב הפעמים) הוא מחזיר את העלויות ואף מכפיל את ההכנסות.
כיום בשוק קיימים מאות אם לא אלפי מקדמי אתרים ולכן חשוב לבחור את הפרילנסר או החברה המקצועית ביותר עבור העסק שלכם. אל תחפשו את הזול ביותר ונסו לחפש מקדמי אתרים עם לקוחות ממליצים.