הרושם שאנחנו משאירים
רושם ראשוני הוא כמו שער – הוא לא מספר את כל הסיפור, אבל הוא קובע אם ייכנסו פנימה. סטיבן שוורצמן, יו"ר ומייסד קרן בלאקסטון, כותב בספרו *"שיעורים במצוינות"*: "כשאתם מציגים את עצמכם בפני העולם, זכרו שרושם אישי הוא חשוב. כל חלקי התמונה חייבים להשתלב היטב זה בזה. האחרים ינסו לזהות בכם כל מיני רמזים שילמדו אותם מי אתם באמת. הגיעו בזמן לפגישה. היו עצמכם. הגיעו מוכנים."
עסקתי פעם במכירה של ציוד ברקוד וחיפשתי חברה שלא מיוצגת בארץ ויש לה מכונות איכותיות, אנחנו מדברים על תקופה שמידע עבר דרך עיתונות מקצועית ופקסים והמייל היה בחיתולים, לאחר חיפושים מצאתי חברה איטלקית יצרנית של מכונות הדפסת ברקוד וקבעתי איתם פגישה בתערוכה, למדתי כל מה שיכולתי על החברה הגעתי לפגישה עם עט מונטבלאן בכיס, שעון רולקס על היד, לבוש חליפה מצוחצח ומגולח, לקח שתי דקות לקליק שלי ושל מנהל המכירות וקיבלתי את הסוכנות בארץ דרך אגב המכונות היו באמת מדהימות, לימים באחת הפגישות עם אותו מנהל מכירות איטלקי, שעד היום אנחנו בקשר, הוא סיפר לי שההופעה שלי באותה פגישה ראשונה היתה מרשימה והיה קל להתחבר אלי ואני סיפרתי לו שכל הפירוטכניקה היתה מהונג קונג ב 10$, ולא הפסקנו לצחוק.
נוכחות לפני הופעה
רושם לא נוצר רק מהלבוש או מהתואר – הוא נוצר מהנוכחות.
להגיע בזמן (אפילו כמה דקות קודם) – משדר כבוד, רצינות ומקצועיות
להיות כנים ופתוחים – גם בדיבור וגם בשפת הגוף
לזכור ש־70% מהתקשורת היא לא מילולית – חיוך, מבט, יציבה
להתאים את הלבוש לסיטואציה – לא כדי להרשים, אלא כדי לכבד
להגיע מוכנים – זה מראה על השקעה ומכבד את הזמן של הצד השני
לכבות את הסלולרי ולהיות נוכחים באמת – זה אולי הסעיף הכי חשוב
שפת הגוף
שפת הגוף שלכם בכל פגישה צריכה שתהיה:
קשר עין יציב אך לא חודרני
תנוחת גוף פתוחה ולא סגורה
תנועות ידיים שמחזקות את המסר
חיוך טבעי שמייצר תחושת נינוחות
מה אומרים אחרים על רושם ראשוני?
הספרות הניהולית מלאה בתובנות על הרושם שאנחנו משאירים. הנה כמה ציטוטים שמחזקים את הגישה הזו:
"אמינות נבנית לא רק על סמך מה שאתה אומר, אלא על סמך איך שאתה אומר את זה, איך אתה מתנהג, ואיך אתה מופיע."
מתוך מדריך הרווארד למנהלים בהוצאת מט"ח, מדגיש את החשיבות של הופעה חיצונית והתנהגות
דן אריאלי, חוקר התנהגות:
"אם פגשנו מישהו ובדקות הראשונות הוא הרשים אותנו לרעה, כנראה לא ניפגש איתו שוב, ולא נוכל לגלות שטעינו ושהוא אדם נהדר"
מהספר לא רציונלי ולא במקרה. רוצה לומר שהרושם הראשוני יכול להיות מכשול – ולכן חשוב לתת לעצמנו ולזולת הזדמנות להעמיק.
פיטר דרוקר, אבי תורת הניהול המודרנית:
"הדבר החשוב ביותר בתקשורת הוא להקשיב למה שלא נאמר."
מתוך המנהל האפקטיבי, ז"א גם להקשבה ולשקט שלנו יש חשיבות גדולה.
"לא ידעת היכן לחפש, ולכן פספסת את כל מה שהיה חשוב. לעולם לא אצליח לגרום לך להכיר בחשיבותם של שרוולים, ברמזי הציפורניים, או בעניינים הגדולים הנתלים משרוכי מגפיים."
הציטוט הזה מופיע בסיפור עניין של זהות, מסיפורי ארתור קונן דויל והוא מדגיש את החשיבות של פרטים חיצוניים קטנים — לבוש, הופעה, סימנים — ככלים להבנת האדם שמולך.
רושם נכון הוא תהליך
רושם ראשוני הוא חשוב – אבל הוא לא תמיד מדויק. לפעמים לוקח זמן להבין מי עומד מולנו. לכן, חשוב לא רק "להרשים", אלא להיות נוכחים, קשובים, מדויקים וכנים. זה נכון לפגישה עסקית, לראיון עבודה, וגם למפגש אקראי במסדרון.
יש חשיבות גדולה להגיע בזמן לכל מקום , עדיף כמה דקות קודם, זה משרה תחושה של רצינות וכבוד
הבגד לא תמיד עושה את האדם אבל חשוב להגיע עם ביגוד מסודר ומתאים לאווירה במקום אליו הלכת, לפגישה עם בנקאי או איש ביטוח עדיף להגיע בחליפה בהייטק בלבוש קליל, ובתעשייה עם נעלי ביטחון וג'ינס או דגמ"ח.
ותמיד לזכור שמעוד קל לקלקל את הרושם שלנו, אז להיות רגישים כל הזמן.
סיכום
להיות נוכח באמת
הדרך לרושם נכון מתחילה בכנות, דיוק והקשבה.
הדרך לא מסתיימת ברגע הראשון – היא נמשכת בכל אינטראקציה, בכל מבט, בכל מילה.
היא לא עוסקת בלהיראות – אלא בלהיות.
אפשר לשפר את הרושם על פני זמן ואפשר גם במצער לקלקל אותו.