לפני כמה חודשים, הזמין אותי מנכ"ל של חברה גדולה לשיחה. הוא רצה להקים צוותי שיפור כדי להגביר את המעורבות של העובדים בשיפור התוצאות וכך להגדיל את הרווח.
קיימנו שיחה ארוכה כולל סיור ברצפת היצור. לקראת סיומה של השיחה, הציג לי המנכ"ל את הנושא הראשון בו נדון. הוא תיאר בתסכול את הקושי במציאת פתרון, וכך אמר: "אני סקפטי אם צוות שיפור יוכל להביא פתרון, אפילו ישבתי עם אנשים שמבינים (המנהלים) ולא הצלחנו".
שאלתי אותו מי הם "האנשים שמבינים". הוא התחיל לענות לי ואז תפס את עצמו וחייך.
הרי הוא זה שהזמין אותי כדי לקיים צוותי שיפור של עובדים מתוך אמונה שיש בכך טעם והנה כל כך מהר נחשפת האמונה הבסיסית של מנהלים רבים שהעובדים לא באמת מבינים.
המשמעות של המקצוענות.
אנחנו עושים מאמצים להשאיר את העובדים בחברה וברור לנו מה המחיר של תחלופה גבוהה של עובדים.
מה המשמעות של המקצוענות של עובד וותיק? האם הוא יודע רק ללחוץ על כמה כפתורים? מהיכן נובעת המקצועיות שלו אם לא מהידע שצבר?
תיארתי כאן בעבר כיצד, בחברה גדולה ומצליחה, סמנכ"ל התפעול ומנהלת מש"א רצו להפעיל צוותי שיפור כדי להוריד את הפחת שהיה גם גבוה וגם יקר מאד.
המנכ"ל השיב כי הוא מקבל את הצעתם אבל בתנאי שישתתפו בצוותים רק מנהלים. לעובדים אין מה לתרום, אמר.
תחשבו על העובדים בחברה שלכם, אנשים אינטליגנטים שמגיעים יום, יום לאורך שנים לעבוד ליד אותו קו יצור, או אותה מחלקה. בעשר שנים העובד מגיע לעשרים או שלושים אלף שעות ליד קו היצור. ויש, כמובן עובדים וותיקים יותר.
האם לא ברור לנו שהעובד מכיר כל בורג בקו היצור וכל רחש חריג במכונה? האם הוא לא לומד את ההשפעה של מזג האוויר או שינויים במכונה על המוצר?
פעם אמר לי עובד בבתי זיקוק, כי הוא עובד בחברה כבר שלושים שנה וכאשר הוא מסתכל מביתו בכרמל על עשן הארובות הוא יודע מה המצב במתקנים. מתוך ההיכרות אתו, אני יודע שדבריו נכונים.
לעובד יש ידע שונה שאינו מוכר לנו.
העובדים ברצפת היצור אינם יותר חכמים או יותר מקצוענים מבעלי התפקידים האחרים בחברה. אבל יש להם ידע ומידע שונים. ידע שיש רק למי שנמצא שנים באותו מקום ליד קו היצור.
הידע שיש למנהלים הבכירים ולמהנדסים נמצא כבר על שולחן הדיונים. הידע הזה עלה כבר באינספור דיונים והוא מוכר.
אבל את הידע שיש לעובדים איננו מכירים ומשום כך נוכל למצוא שם מידע חדש וכיווני חשיבה חדשים.
בנוסף לכך, במקרים רבים העובדים אינם מכירים את מטרות החברה ואינם קושרים את הידע והמידע שיש להם עם האתגרים אתם החברה מתמודדת.
כאשר אנחנו מצרפים את העובדים למעגל החשיבה, בדרך כלל, במסגרת של צוותי שיפור, אנחנו משיגים שלש מטרות:
- אנחנו מחברים את העובדים למטרות של החברה ולאתגרים אתם היא מתמודדת.
- העובדים מציפים מידע וידע חדשים וחשובים.
- ברגע שאנחנו מתייחסים לעובד כאדם חושב, ומאזינים לידע שלו, העניין שלו בעבודה גדל ואתו המוטיבציה.
סיכום.
זכרו שכל עובד הוא מנהל בביתו. יש לו הכנסות, הוצאות ואתגרים רבים לפתור. כל עובד הינו אדם חושב שמתבונן סביב ולומד.
אם נדע לצרף אותו למעגל החשיבה, נהפוך אותו לבעל עניין ומוטיבציה ונרוויח בגדול.