עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,000 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

מה באמת יודעים העובדים ואיך זה יכול לעזור לנו

לפני כמה חודשים, הזמין אותי מנכ"ל של חברה גדולה לשיחה. הוא רצה להקים צוותי שיפור כדי להגביר את המעורבות של העובדים בשיפור התוצאות וכך להגדיל את הרווח.

קיימנו שיחה ארוכה כולל סיור ברצפת היצור. לקראת סיומה של השיחה, הציג לי המנכ"ל את הנושא הראשון בו נדון. הוא תיאר בתסכול את הקושי במציאת פתרון, וכך אמר: "אני סקפטי אם צוות שיפור יוכל להביא פתרון, אפילו ישבתי עם אנשים שמבינים (המנהלים) ולא הצלחנו".

שאלתי אותו מי הם "האנשים שמבינים". הוא התחיל לענות לי ואז תפס את עצמו וחייך.

הרי הוא זה שהזמין אותי כדי לקיים צוותי שיפור של עובדים מתוך אמונה שיש בכך טעם והנה כל כך מהר נחשפת האמונה הבסיסית של מנהלים רבים שהעובדים לא באמת מבינים.

המשמעות של המקצוענות.

אנחנו עושים מאמצים להשאיר את העובדים בחברה וברור לנו מה המחיר של תחלופה גבוהה של עובדים.

מה המשמעות של המקצוענות של עובד וותיק? האם הוא יודע רק ללחוץ על כמה כפתורים? מהיכן נובעת המקצועיות שלו אם לא מהידע שצבר?

תיארתי כאן בעבר כיצד, בחברה גדולה ומצליחה, סמנכ"ל התפעול ומנהלת מש"א רצו להפעיל צוותי שיפור כדי להוריד את הפחת שהיה גם גבוה וגם יקר מאד.

המנכ"ל השיב כי הוא מקבל את הצעתם אבל בתנאי שישתתפו בצוותים רק מנהלים. לעובדים אין מה לתרום, אמר.

תחשבו על העובדים בחברה שלכם, אנשים אינטליגנטים שמגיעים יום, יום לאורך שנים לעבוד ליד אותו קו יצור, או אותה מחלקה.  בעשר שנים העובד מגיע לעשרים או שלושים אלף שעות ליד קו היצור. ויש, כמובן עובדים וותיקים יותר.

האם  לא ברור לנו שהעובד מכיר כל בורג בקו היצור וכל רחש חריג במכונה? האם הוא לא לומד את ההשפעה של מזג האוויר או שינויים במכונה על המוצר?

פעם אמר לי עובד בבתי זיקוק, כי הוא עובד בחברה כבר שלושים שנה וכאשר הוא מסתכל מביתו בכרמל על עשן הארובות הוא יודע מה המצב במתקנים. מתוך ההיכרות אתו, אני יודע שדבריו נכונים.

לעובד יש ידע שונה שאינו מוכר לנו.

העובדים ברצפת היצור אינם יותר חכמים או יותר מקצוענים מבעלי התפקידים האחרים בחברה. אבל יש להם ידע ומידע שונים. ידע שיש רק למי שנמצא שנים באותו מקום ליד קו היצור.

הידע שיש למנהלים הבכירים ולמהנדסים נמצא כבר על שולחן הדיונים. הידע הזה עלה כבר באינספור דיונים והוא מוכר.

אבל את הידע שיש לעובדים איננו מכירים ומשום כך נוכל למצוא שם מידע חדש וכיווני חשיבה חדשים.

בנוסף לכך, במקרים רבים העובדים אינם מכירים את מטרות החברה ואינם קושרים את הידע והמידע שיש להם עם האתגרים אתם החברה מתמודדת.

כאשר אנחנו מצרפים את העובדים למעגל החשיבה, בדרך כלל, במסגרת של צוותי שיפור, אנחנו משיגים שלש מטרות:

  1. אנחנו מחברים את העובדים למטרות של החברה ולאתגרים אתם היא מתמודדת.
  2. העובדים מציפים מידע וידע חדשים וחשובים.
  3. ברגע שאנחנו מתייחסים לעובד כאדם חושב, ומאזינים לידע שלו, העניין שלו בעבודה גדל ואתו המוטיבציה.

סיכום.

זכרו שכל עובד הוא מנהל בביתו. יש לו הכנסות, הוצאות ואתגרים רבים לפתור. כל עובד הינו אדם חושב שמתבונן סביב ולומד.

אם נדע לצרף אותו למעגל החשיבה, נהפוך אותו לבעל עניין ומוטיבציה ונרוויח בגדול.

זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

בדקו אפשרויות ליצירת שיפור גם אצלכם

ספרו לי על האתגרים שעומדים בפניכם ונבחן יחד אם יש ביכולתי לסייע לכם ליצור שיפור משמעותי. מלאו את הטופס ונקבע שיחת היכרות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
2 תגובות

לאחרונה השתתפתי בדיון איכות אותו הוביל המנכ"ל,
בדיון השתתפו מנהל המפעל, מנהלת האיכות ושני מנהלי מחלקות
הדיון התנהל בצורה הבאה, המנכ"ל שאל שאלה , קיבל תשובה ונתן פתרון במקום,
תוצאות הדיון היו לא רלוונטיות לכלום ולא נתנו פתרון אמיתי לבעיות שהועלו או שדנו בהן,
המנכ"ל יצא בתחושה שהנה כל הבעיות קיבלו מענה ופתרון.
בפועל לא בוצע שום שינוי באף אחד מהתהליכים שנוגעים למקום בו עלו הבעיות ז"א לא חל שום שינוי .
זה מה שקורה כשמנסים לפתור בעיות איכות ללא העובדים הרלוונטים, זאב כבר כתב על זה בעבר
כל נסיון לפתור בעיות ללא שיתוף העובדים הרלוונטים נידון מראש לכשלון וחבל על הזמן של כולם.

דובי, תודה על הדברים המעניינים שאתה כותב.
אתה מציג תמונה הרבה יותר בעייתית של חוסר הקשבה של המנכ"ל. כאשר הוא רואה את עצמו מחוייב לתת תשובה לכל שאלה שהוא שאל ולא מטיל אפילו על המנהלים אתם הוא עובד להגיע עם פתרון ודרכי פעולה לנושאים השונים.
זאב

שתף/י את דעתך

מצוינות בעסקים - בפייסבוק

ספרי הראשון: Manage! Best Value Practices for Effective Management

קראו את ספרי הראשון "Manage!" - הספר מספק מבט חדשני על ניהול בימינו, מתמקד בניהול אנשים ומסביר איך לשפר את התוצאות העסקיות ע"י רתימה וחיבור העובדים למטרות החברה. הספר מתפרסם באנגלית בשלב זה.

השער הקדמי של הספר

קראו את הפרק הראשון מהספר בבלוג >>

רכשו את הספר בחנות המקוונת >>

זאב רונן, מנכ"ל 'מצוינות בעסקים'

זאב רונן

זאב רונן, B.Sc, בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

כיום, אני משמש כמוביל ומנחה פרויקטים להגדלת הרווח הנקי במספר רב של חברות ויועץ לחברות ויחידים בתחום העסקי והיזמות.

תגובות אחרונות בבלוג