עדכונים אישיים מהבלוג: הצטרפו ליותר מ-5,300 מנהלים ומנהלות שכבר מנויים וקבלו מאמר מקצועי חדש ומקורי בכל שבוע - חינם.

כיצד לטפח את מנהלי הביניים

מנהלי הביניים (מנהלי המשמרות, מנהלי המחלקות, מנהלי החנויות בחברות קמעונאיות, או תפקידים דומים) מהווים נדבך ניהולי מאד חשוב. הם קצה הזרוע הניהולית ונמצאים כל הזמן בשטח עם העובדים. תפקוד טוב שלהם הוא מנוף חשוב מאד להנעת העובדים והצלחת החברה. האיכות, היעילות, הפחתים והתפוקות תלויים בהם במידה רבה מאד.

על פי רוב, המנהלים בדרגי הביניים הם עובדים שהיו טובים במיוחד ולכן קודמו לניהול. מכאן נובעות העוצמות והחולשות שלהם בניהול עובדים או תהליכים.

ראשית העוצמות:

  • הם באים מהשטח ומכירים אותו מצוין (קו היצור, תהליך המכירה בחנות, או המתקן הכימי).
  • הם ידעו לפתור בעיות ולהתמודד עם שינויים.
  • אי אפשר "למרוח" אותם, הם יודעים מה ניתן לבצע ובאיזה תפוקה.
  • בנוסף, הם ההוכחה שעובדים טובים יכולים להתקדם בחברה.

אבל יש להם גם כמה חולשות שחשוב להתמודד אתם:

  • הם התקדמו מהשטח בדרך כלל ללא הכשרה אקדמאית, או הכשרה ניהולית או מקצועית אחרת.
  • מאחר וצמחו מרצפת היצור הם מתקשים להזדהות עם ההנהלה ולהיות חלק מנה. פעמים רבות יתקשו לפעול כמנהלים בעתות משבר.
  • מאחר והם קודמו כי היו עובדים טובים, הם חשים מאוימים ע"י עובדים טובים ולכן, לא פעם ידכאו רעיונות של עובדים או ניסיון להצטיין ע"י עובדים.
  • באין כלים אחרים, התקשורת תהיה אחת הדרכים שלהם להמחיש את מעמדם. לכן הם יסננו את המידע שקיבלו מההנהלה ויעבירו רק חלקי מידע לעובדים.
  • גם בכיוון השני, הם לא יתנו לרעיונות שיפור והתייעלות של העובדים להגיע למעלה, אל הנהלת החברה.

ניתן לסכם את נקודות החולשה שלהם בשני היבטים:

  • החיבור להנהלה.
  • מחסור בהכשרה מקצועית רלוונטית.

משני ההיבטים למעלה, החיבור להנהלה נראה לי המשמעותי יותר. ברגע שמנהלים אלו יראו את עצמם חלק ממערך הניהול של החברה ויזדהו עם מטרות החברה בעיניים של מנהל, הם עברו שינוי שיאפשר להם להתקדם מבחינה מקצועית.

זו המציאות בחברות רבות.

אני מגיע לחברות רבות בהן מציגים לי את הנושא במילים: "מנהלי המחלקות (או המשמרות) שלנו לא קיבלו הכשרה ולא לוקחים אחריות כמנהלים". בדרך כלל, נדמה לבני שיחי שזו בעיה ייחודית שלהם והם מתפלאים שאני "קורא את מחשבותיהם".

בימים אלו אני מעביר קורס למנהלי מחלקות וחלק משמעותי של הקורס מוקדש לחיבור שלהם למטרות החברה ושינוי התפיסה העצמית שלהם.

חלק אחר בקורס מוקדש לניתוח בעיות שקרו בשבוע שעבר. המנהלים הלכו ונפתחו והציגו שגיאות שנעשו והם הסתירו מההנהלה. ככל שהקורס התקדם, הם שינו את נקודת המבט שלהם ולקראת הסוף, הם ציינו כמה חשוב לצרף את העובדים לצוות שיפור ולנתח גם אתם תקלות שקרו.

בעבר, כאשר ניהלתי את האתר של נסטלה אסם ביקנעם עם 350 עובדים, הקמנו גוף שקראנו לו "הנהלה רחבה" וכלל את כל המנהלים בארגון, החל במנהלי המשמרות. השקענו רבות בגיבוש הקבוצה הזו גם על חשבון גיבוש נפרד של ההנהלה הבכירה. אמנם "שילמנו" מחיר בגיבוש של הקבוצה המצומצמת, אבל הרווחנו את מנהלי המחסנים והמשמרות שהפכו למנהלים.

האצלת אחריות וסמכות.

חלק משמעותי מההעצמה של מנהלי הביניים הוא האצלת הסמכות, להעניק להם סמכות יחד עם נטילת האחריות ולסמוך עליהם.

כאשר מתכננים מהלך כזה, קל לזהות את החלק החסר והנדרש להכשרה ולהשלים אותו. החלק היותר קשה לשינוי, הינו שנוי התפיסה העצמית של המנהלים.

אחריות מקצה לקצה.

ידידי יעקב דגן, מנהל האתר של נסטלה אסם עם כ-550 עובדים, מקפיד היום שלמנהלי המשמרות תהיה השכלה אקדמאית. מנהלים אלו קיבלו אחריות "מקצה לקצה" כפי שהוא מכנה זאת.

פרט לניהול המשמרת, כל אחד מהם קיבל אחריות על גזרה מסוימת ביצור ובה יש לו אחריות מלאה (בטיחות, איכות, יעילות, אחזקה, משוב לעובדים) במשך 24 שעות. בעבר תיארתי היבטים שונים של דרכו במספר מאמרים שפרסמתי כאן. אני ממליץ לקרא את המאמר שפורסם באוקטובר 2013 (מצוינות, איכות והגדלת הרווח בזכות מעורבות של העובדים) וזה שפורסם באוקטובר 2014 (האצלת אחריות אישית ככלי להעלאת המוטיבציה וחיבור לחברה).

סיכום והמלצה.

מנהלי הביניים, אלו שמנהלים את העובדים, הנם חלק מאד חשוב במארג הניהולי של החברה. אני ממליץ לתת תשומת לב מיוחדת לטיפוח שלהם. הן בהיבט של החיבור שלהם להנהלה והן בהיבט המקצועי ניהולי.

שפרו את עבודת ההנהלה והתוצאות העסקיות קבעו שיחת יעוץ של 30 דקות עם זאב רונן ללא תשלום וצרו שיפור מהיר בעבודת המנהלים בארגון לחצו לתיאום שיחה
זאב רונן

בעל ניסיון ארוך ועשיר בניהול של חברות ויחידות עסקיות בארץ ובעולם ובהקמת מיזמים. התמחותי הייחודית היא בהגדלת הרווח הנקי בחברות ובביצוע מהפכים ותפניות בחברות שהיו על סף פשיטת רגל, ובהעברתן לרווחיות.

אתר: business-excellence.co.il כתובת דוא"ל: zeev.ronen@business-excellence.co.il
3 תגובות

נכון מאוד
מנהלי דרג הביניים הם הסיכוי שלנו להצליח ולקדם את החברה
כל השקעה בהם בהדרכה ושיפור הידע המקצועי כמו גם דאגה לחפיפה בין סמכות ואחריות מחזירה את עצמה במהירות בשורה התחתונה של הפירמה וביכולת המנהל לנהל.

דובי, תודה על הערתך.
האם לדעתך נכון יהיה לגייס מנהלי משמרות בעלי השכלה אקדמאית או לקדם מקרב העובדים?

כבר איקוקה הדגיש את הצורך בערוב של בעלי נסיון עם בעלי השכלה ואת חשיבות ערוב הותיקים והצעירים אני מסכים איתו בכל ליבי,
צריך גם וגם הכל בהתאם לצורך לזמינות ולענין ,

פרסמו תגובה למאמר

תגובות אחרונות בבלוג

as the bullish momentum returns, http://slothana-coin.io/ appears the possibility of subsequent testing of upper resistance levels and restoration of previously lost price levels.
http://slothana-coin.io/ /
12-05-2024
Pound, Jesse (May 20, 2021). "http://doge-coin20.io/ jumped after a series of tweets by Elon Musk, in which he teaches to more rapid cryptocurrency trading."
doge-coin20.io /
11-05-2024
Dogeverse tokens, the https://thedogeverse.io/ dogeverse website you can get additional tokens in the role of passive income, demonstrating your support for the project.
https://thedogeverse.io/ /
07-05-2024